Gå til innhold
Arkivverket

[#55127] Gjertrud Olsdtr f. 1847. Frå Fjell til Arna til Sande i Vestfold?


Gjest Tore Nordvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Nordvik

Gjertrud Olsdotter blei fødd 06.02.1847 på garden Nese i Fjell prestegjeld, Hordaland. Foreldra var Ole Johannesson Nese og Marta Johannesdotter. Begge desse kom frå Osterøy (Hamre og Haus prestegjeld), men flytta til Fjell i 1839.Gjertrud Olsdotter måtte truleg tidleg ut i teneste, for ho er konfirmert i Haus kyrkje 09.05.1861 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=42&filnamn=kf12501858&gardpostnr=457&personpostnr=1371&merk=1371#ovre>LenkeDå faren døydde i 1874 vart det opplyst at Gjertrud oppheld seg i Arna, tidlegare høyrde det til Haus.Truleg er det Gjertrud som ein kan finne på garden Hovet i Sande i Vestfold i 1900 som arbeidar på ullvarefabrikken Lenke Det er kjent at Jürg Jebsen og Jens Jebsen som grunnla fabrikkene ved Jarlsberg i Vestfold henta arbeidskraft frå Arna ved Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt rar at du ikke vil gi opplysninger om hvor i Haus en av forldrene kom fra, men ok. På Småland, der hun bodde da hun ble konfirmert, finnes ikke noen av foreldrene hennes født, iflg bygdeboken.Jeg har nå gått gjennom utflyttede fra Fjell og Haus i det aktuelle tidsrommet, men har foreløpig ikke funnet henne utflyttet til Berger ved Svelvik. Det var vel ingen som dro østover til Berger før tidligst 1879-1880.I 1865 kan det være henne som er i tjeneste på Foldnes i Fjell Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1865-tellingen for Næsse står det at Ole var fra Hamre, men Marta fra Fjell. Du oppgir i (1) at de var fra Hamre og Haus. Er det feil i 1865-tellingen? LenkeSer at Marta døde i 1867, 50 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo ArnfridDu veit det er ikkje alle som kan sitte oppe heile natta fordi de skal på jobb, så dette er nok grunnen til at du ikkje har fått svar fra Tore. Når det gjelder denne familien så har nok Tore god oversikt tilbake i tid og at desse opplysningene ikkje var relevant for å finne ut hvor det vart av Gjertrud Olsdatter.Ole Johannesen er fra Angelskår, her er hans konfirmasjon [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=HAMRKONF&gardpostnr=3932&merk=3932#ovre>Lenke Martha Johannesdatter var fra Valestrand og her er hennes konfirmasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

He, he, Jeg sov faktisk fra 00.00 til 11.55,Men det har jo betydning i fall det skulle stå noe i Haus-soga om dette.Men Angelskår og Valestrand hørte begge til Hamre, så da trenger jeg jo ikke å lete i Haus-soga, any way.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ja det starter med det, men se innlegg (2) og (3). Der ser man at Gjertrud i Sande er fra Gylland, så det kan ikke være hun som Tore leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg forstår det ikke slik. For meg så ser det ut til at Jon Torp først fant 2 barn, og da han fant ektemannens navn sjekket han vielsen til foreldrene. Den fant han i Støren, og skriver dermed at Gjertud i Sande ikke er den samme som Gjertrud født i Fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg forstår det ikke slik. For meg så ser det ut til at Jon Torp først fant 2 barn, og da han fant ektemannens navn sjekket han vielsen til foreldrene. Den fant han i Støren, og skriver dermed at Gjertud i Sande ikke er den samme som Gjertrud født i Fjell.Men det er godt du følger godt med for det er så fort gjort å gjøre en feil, og så er man ute på vandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men før Tore Nordvik kommer på banen igjen, slik at vi får vite fakta i det han har fra tidligere, så kan jo dette bli helt villt, eller i hvertfall unyttig og bortkastet søking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Godtfolk!Takk for den store interessen, og all hjelp hittil. Først til Arnfrid: Faren sin dåp finn du i kyrkjebok for presten i Hamre, A9 s. 96b. Mora sin dåp finn du i kyrkjeboka for Haus, A12 s. 24. Men det står ingenting i bygdeboka i Haus om hennar vidare slekt, heller ikkje i bygdeboka for Hamre der dei sist budde før dei flytta. Det er ikkje alle forunt å ha slekt frå Luster der Lars E. Øyane fylgjer slektene lenge etter at dei har flytta frå staden!Eg er einig med Jon Torp at det ikkje er 'min' Gjertrud han fann som mor i Sande, men Lars har eit interessant spor der han finn vigselen til Gjertrud Olsdotter og Ole Johannesson Løtveit. Diverre står det berre 'Ole' som far til Gjertrud, så eit endelig prov for at det er Gjertud frå Fjell som her blir vigd har me ikkje. Allikevel har dei ein son til konfirmasjon [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=kf12501887&gardpostnr=147&personpostnr=441&merk=441#ovre>Lenke Er det nokon som kjenner til den familien?Berit fann den andre Gjertrud Olsdotter frå Fjell fødd omkring på same tidspunkt, og eg burde gjort dykk merksam på hennar eksistens. Men det fins ei Gjertrud Olsdotter Knappskog blir fødd 13.09.1847, og truleg er det henne som er på Voss i 1865, og som døyr her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ektemannen Ole kan være han som døde her og da er ho i såfall enke i 1900. Men nå fungerer ikkje de skanna kyrkjebøkene hos meg så da kan ingenting sjekkes. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for avklaring, Tore,Jeg lurer likevel fortsatt på en ting; er det slik at du vet at Gjertrud flyttet til Svelvik / Sande for å arbeide på fabrikken til Jebsen der? Eller er det det du ønsker å finne ut om hun gjorde?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Eg veit ikkje om Gjertrud Olsdotter i Sande er den same som er fødd på Nese i Fjell, så det ynskjer eg å finne ut. Men det kan tyde på at det er 'vår' Gjertrud Lars har funne som vigd i Haus, med sonen Andreas i Kristiania, sidan hans kone er frå Sande er det truleg same familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ok, som sagt så har jeg, mener jeg, sett gjennom utflyttede fra Haus i perioden fra 1879 til 1900, se mitt innlegg (5), men da var jeg ikke klar over at hun evt kan ha brukt etternavnet Løtvedt (det var jo vanlig at man tok mannens navn etter hans død), så da må de kanskje ses gjennom en gang til.Men nå har vi vel funnet mannens død i 1876 og sønnens dåp i 1875, så da er det vel ikke nødvendig med oppslag i 1875-tellingen for Haus.For ordens skyld, jeg har Haus-soga med unntak av Fabrikkstaden Ytre Arne. Kanskje et oppslag i den kan avklare mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.