Gå til innhold
Arkivverket

[#55137] Tyding av yrke / tittel og hva menes med dette


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne J. Engmo

Hvis det står det jeg tror'provisor',er det en med høyere apotekutdanning(farmasøyt) ifølge et oppslagsverk.Men mulig det kan bety noe annet også,fant en på 1801-tellinga som var 'skræder provisor ved artelleriet' hva nå det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg leser dette som hvilken stilling Halvor Olsen hadde i militæret, og hvilket yrke han hadde som sivil.Altså, Provisor No. 5 af Armeen, Haandværkeren Halvor Olsen Donaasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Ser det som 'Provisor No. 5 af Armee-Haandværkerne'.Kanskje betyr det at blant alle Armeens håndværkere er hans stilling den femte midlertidige e.l.Dette hvis provisor i det militære henger sammen med provisorisk, noe som vi sammenholdt med Annes eksempel kan mistenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal legge vekk det 'ydmyke' NOK og samtidig føye til et viktig ord som falt ut, reserve;Provisor ER en håndverksvend som vervet seg som reservemannskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi, slik jeg ser det, kommet i land med forståelsen av tittelen/yrket!Takk for innspillene, alle sammen!Noen andre spørsmål:1. Var det helt sikkert at håndverkeren var 'svend' eller kunne han også være 'utlærd'?2. Vet noen om det på denne tiden var noe minimumstid ved verving til reservemannskap? 1år - 2år evt. lengre?3. Det står at de var bosatt på Hammersborg rode 7 - vet noen om det var 'tjenesteleiligheter' der?Evt. adressen(e) som kunne tenkes å huse familien?Til info: Halvor og kona hadde ved ovennevnte sønns fødsel/død (mai/juli 1838) - fra før av 3 barn mellom 3 og 10 år. De får sitt neste barn - en datter - i okt 1839, men da er de tilbake i Grue.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Ramstad

Hvis du søker over her med ordet 'provis' får du vite mer om provisorene. Jeg skrev i et tidligere innlegg at jeg har arbeidet med provisorene i noen år, og det er sammenfattet i boken 'Soldat og håndverker. Spenninger mellom militære og sivile næringsrettigheter i garnisonsbyene på 1700-tallet', utgitt av Tingbokprosjektet Oslo 1996.Provisorordningen er en av flere måter kongen vervet soldater til tjeneste; i dette tilfelle ekstramannskaper til artilleritjeneste i garnisonsbyene. Provisorene er håndverkssvenner som verves mot at de får kongelig privilegium til å være selvstendige håndverkere i konkurranse med laugene. Mange svenner kunne aldri bli mestre, og dette var en av måtene kongen betalte soldater på uten å legge ut en daler. Militærstaten Danmark-Norge brukte 70% av statsinntektene på militæret, så dette var en gunstig måte (for kongen) å belønne folk på. Andre måter var frimannsordningen og generell næringsfrihet for alle militære i garnisonsbyene.I oppgaven har jeg forsøkt å beskrive provisorene spesielt, og generelt hvordan kongen betalte soldatene med rettigheter som laugene tidligere hadde enerett på. Provisorordningen sluttet ved mer liberale næringslover midt på 1800-tallet.Provisorene kunne drive sitt håndverk for alle uten å bli stevnet av lauget, men uten svenner eller drenger. I boka finner du mer om tjenestetida og arbeidsforholda, og generell bakgrunn for provisorene og håndverksfagene i Christiania for alle som ikke ble mestre i laugene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Da har Mads klargjort at en provisor ikke lenger var en lærling.Det stemmer også med teksten (slik jeg litt ydmykt gjenga den), som relativt klart synes å gå ut på at han var håndverker. Når han er nr. 5, er det vel bare i rullene for vedkommende garnisonsby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.