Gå til innhold
Arkivverket

[#55146] Skjenstad, Malvik i Strinda, S-T


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

Jeg hjelper en venninne og nå trenger jeg hjelp også. Først skriver jeg litt om familien, med spørsmålene mine etterpå.Ole Andreas Edvardsen Skjenstad ble født på Skjenstad 1821. Han fikk to uekte sønner med Ingeborg Bergita Nielsdtr og etterpå ni barn med kona Maria Olsdtr. Begge to uekte barn emigrerte til Amerika i 1870 (Malvik Bygdebok b. IV). Andre barn emigrerte også (Edvard i 1879, Ane M. i 1882, Kristine i 1881), og Ole Andreas siden han død 26 jan 1900 i Rice County, Minnesota. Kanskje andre?Den eldeste datteren var Ane M., f. 5 jul 1848. Hun emigrerte 7. jun 1882 fra Trondheim til Eau Claire, Wisconsin, med sønnen sin, Johan Ibs. 4,5 år. (Ane's navn var Ane M. Skjenstad)Marte Oline ble født 20 jul 1853 (Det står i kirkebøka men ikke i bygdebøka). Familien her i Minnesota sier at hun giftet seg i Norge med Carl (Charles i Amerika) Erickson og de fikk et barn, Johan Oluf Ibsen, f. 13 mai 1877 i Norge.Charles, Lena og John Erickson bodde i Richland Township, Rice County, Minnesota i 1895. Før bodde de i Eau Claire, Wisconsin, hvor søster Ane M. reiste til. Charles død ca 1897 og Inga giftet seg igjen med Archibald Kirstead ca. 1903.Det er mange, mange etterkommere til Ole og Maria i Minnesota, North Dakota, og Canada. Min venninne vokste opp på andre siden av veien fra Johan og hennes kona, Inga Nielsdtr. Johan fortalte dem alltid at han ble født i Norge, reiste til Amerika ca. 1882, og foreldrene sine var Marte Oline (Lena) og Charles. Det er et bilde av dem tre i Eau Claire, Wisconsin, og Johan er ca. 7 år.Spørsmålene mine: Da emigrerte Ole Andreas? Jeg kan ikke finne det. Var Maria med ham? Da og hvor giftet seg Marte Oline og Carl? Hvem er Carl? Hvor kommer han fra? Hvor ble Johan født? Er Johan egentlig sønnen til Anne Maria eller Marte Oline? Jeg har lette etter dem i skannede kirkebøkene, emigrantlistene, osv. men ????Takk på forhånd. Joy i Minneapolis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Hei Aud Marion og Marit, Spennende! Takk, takk, takk. Det ville bruke timer og timer, kanskje uker for meg å finne opplysningene! En ting til. Den første linjen for vielsen har der andre ordet som jeg kan ikke lese. Begynner 'jerl?????' Kan du regnet det ut? Han oppholder seg i Trondhjem 'nå Homdring?' Er det inne byen Trondheim eller på landet? Mange takk igjen. Jeg ringte venninnen min og hun er takknemlig. Mvh, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Ved vielsen er Karl Andreas jernbanearbeider. Klarer ikke helt å se hvor han oppholder seg, tror kanskje det slutter på vig, men er ikke sikker.Her er også vielsen fra klokkerboka, Karls far heter Erik Johansen og er slagter [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16290&idx_id=16290&uid=ny&idx_side=-252>LenkeTror dette må være Karl med sine foreldre i 1865 LenkeHer har vi nok dåpen, nr 3 født 16/11-1855 døpt 13/1-1856 i domkirken i Trondheim, foreldre Erik Andreas Johansen og Henrika Bergithe LenkeLysning og vielsesdato på disse to, nr 45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Hei, det andre ordet er 'Jernbanearbeider', og oppholdsstedet er Hommelvig (nå Hommelvik), som ligger et par mil nord (øst) for Trondheim.Mvh Dagfinn R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.