Gå til innhold
Arkivverket

[#55152] Grete Kristine Nykanen, gift i Hammerfest 1880


Gjest Kjell Kvalvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kvalvik

Er det noen som har opplysninger på Grete Kristine Nykanen, født ca.1852. Hun var sannsynligvis født i Finnland, og faren er oppført som Nils Nykanen ved hennes ekteskapinngåelse 26.09.1880 med Anders Johansen i Hammerfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ved vielsen er det opplyst at Grete Kristine er født i Karasjok og konfirmert i Kistrand.I kirkebøker for Kistrand, 1873, finnes følgende konfirmasjon:Gretha Stina Nilsdtr, født 21/5-1852 i Finland. Foreldre Kvæn Nils Samuelsen og H. Marie Johanne Josefsdtr.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9778&idx_id=9778&uid=ny&idx_side=-88>LenkePå HisKi finnes følgende vielse:26.7.1848, Enont: förs:, uk: bd:s: Nils Samuelss: Eira, p: Maria Johana Josepsdr: Pääkkölä, Enont: förs:De døpte også en datter i Enontekis:Maria Lovisa , 23.3.1849, Nils Samuelss: Eira Maria Josephs dr: 25-30Kirkebøker for Enontekis går bare frem til 1850, vil anta at Gretha Stina er døpt i Enontekis.Er ikke sikker på hvor navnet Nykanen kommer fra (eller står det kanskje Nykenna). Kan hende det er en feilskriving for Näkkälä. Du finner Marie Johanne Josefsdatter Näkkälä med mann og barn her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Odd Villy. Du fant konfirmasjonen som jeg ikke fant! Jeg har nok ikke regnet med at hun ble konfirmert så sent som i 1873. Har funnet vielsen i 1880, og der var jo Karasjok oppgitt som fødested, men dette sporet førte ikke frem. Ved hennes død i 1891 er Finland oppgitt som hennes fødested, og jeg regnet med at dette stemte, men manglet data på dette. Nå løste du også denne floken for meg, og jeg takker deg for disse opplysningene. Ha ei god jul i Kirkenes til deg og dine.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.