Gå til innhold
Arkivverket

[#55155] Jordmorskole rundt 1860


Gjest Vivian Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vivian Jakobsen

HEi!Min tipp-oldemor Johanna Magdalena Johansdatter f 6 nov 1835 i Lyngen tok jordmorutdannelse rundt 1860. På begynnelsen av 1860tallet begynte ho som jordmor på Betholmen i Tranøy, Troms. Lenke Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvor hun gikk på skole, og hvordan jeg får tak i informasjon om hennes skolegang.Mvh Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

I Oslo startet Fødselsstiftelsen i 1818.'Den første fødselsstiftelsen i Norge ble opprettet i Oslo i 1818. Den skulle være et utdanningssted for jordmødre og leger. Før den tid hadde norske jordmødre reist til Danmark for å få utdanning'. Sitat fra siden til Teknisk museum, Oslo. Elevene ble kalt læredøtre, og jeg finner fire av dem i 1865-tellingen fra Oslo. Lykke til!Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her er LenkeEtter det som står der, er det stor sannsynlighet for at din tippoldemor fikk utdanningen i Oslo. Hamsuns første hustru, Bergljot Bech, gikk der i begynnelsen av forrige århundre og han ble svært provosert av at hun tok utdannelse og kalte den jordmoruniversitetet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Du kan låne Gerd Søraas bok 'Hent jordmora!' fra 1984 og Ida Bloms bok 'Den haarde dyst: fødsler og fødselshjelp gjennom 150 år' fra 1988.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

HeiPå denne web siden til arkivveket 2003 omhandler første jodrmorutdannelsen i Xianiawww.arkivverket.no/manedens/sept2003/startside.html - 4kHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.