Gå til innhold
Arkivverket

[#55157] Hans Rolf Johannessen og slekt


Gjest Sandra Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sandra Johannessen

Hei! Nybegynner og vil gjerne vite mer om min farfar sin slekt. Farfar heter Hans Rolf Johannessen, født i 1915, mest sannsynlig i Os- Fusa. Hans far heter Sigvald Johannessen og hans mor heter Ragna.Noen som kan fortelle meg mer? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da vil jeg foreslå at du leter etter din farfars fødsel/dåp i den kirkeboka først. Når du finner han finner du samtidig hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, dersom det er Johannes Pederson Kvitingen og Margreta som er foreldra til Sigvald, så er vi kommet til Samnangerslekt. Både Johannes og Margreta ble forholdsvis gamle da han döde i 1933 og hun i 1939;i Samnanger I, s. 583: Johannes var sönn til Peder Tomasson Sætherhaug (han var son til Tomas Hansson Rudne og Sigrid Pedersdtr Langeland)og var född i 1849, i 1876 gifta han seg med Margreta Andersdtr Nyutlötræet, hun var födt i 1856. De bodde på husmannsplasset Myrane under Kvitingen.Da de laga dammen i Kvitingen ble nesten hele gåden lagt under vatn, og bare husa stod igjen så gardsbruket ble nedlagt da.Peder Tomasson var gift i 1843 med Sigrid Tomasdtr Reistad f. 1822 Peder T var födt i 1822 og döde i 1880. De bodde på husmannsplasset Sætherhaug under Grönsdal. Alle disse er i slekta mi, men jeg drar til Norge imorge og har lita tid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dessverre er det nok gal person.Sigvald Johannesson Kvitingen (f. 1886) gikk igjennom isen i Kvitingsvatnet sammen med broren Johan (f. 1889) i 1903 og begge drukna.Så da var det altså ikke Samnangerslekt allikevel.Han må nok ha kommet fra et annet sted da, det beste vil være å finne vielsen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingen Ragna Marie Andersdtr i Bergen, men en i Manger: LenkeEllers er det og tre i Sogn og Fjordane.Det stod at Hans Rolf var deres förste barn og at de ble gift i 1915.Men ikke i den kirken hvor han ble döpt, der fant jeg dem ikke.Nå må jeg ta kveld. God jul og fortsatt god jakt! Det er spennendes. Kan nesten ikke gi meg-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tipper det er rett Ragna, faren var skomaker og den Adolf Andersen som er fadder på Hans Rolf er og skomaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Se n° 2 blant piker her: LenkeMora er den samme som i ft, men ikke faren. Alderen på mora stemmer og. Så da er nok Adolf hennes halvbror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Giftermål Hans Johannessen Öv. Boge og Martha Albrigtsdtr Holsund: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=vigd1816&gardpostnr=29706&merk=29706#ovre>LenkeMulig at dette er Hans, men her er det han som er fra Holsund: LenkeMartha Helene (n° 57) LenkeFar: Alberth Hansen og Brite Poulsdtr HoldsundDette må da være Martha Helene.: LenkeEn mulig bror av henne: LenkeForeldra må ha dödd för 1865, finner dem ikke. Mora död 1855: LenkeDeres ekteskap n° 8, 5/6-1844:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Sigvald Bernhards dåp: 11/2-1890: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=29&filnamn=dp12011816&gardpostnr=73605&personpostnr=220147#nedre>LenkeForeldra er som jeg trodde Hans Johannesen og Martha Helene Albrigtsdtr.Da må Martha Helene Albrigtsdtr være den jeg fant over i innlegg 15 fra Holsund.N° 47 högre side er Brite Pauldsdtrs födsel 2/9-1821: Permanent sidelenke: LenkeForeldre Paul Bergesen og Kristi Jacobsdtr HoulandDette paret er da mormor og morfar til Marta helene Albrigtsdtr/AlbertsdtrGiftermålet deres er n° 1 her i kirkeboka: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

22/6 - 1817: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11623&idx_id=11623&uid=ny&idx_side=-23>LenkeAlbert/Albrigt Hansens födsel, foreldre er Hans Albertsen og Anna Johansdtr Holsund.Hans Albertsen finner jeg som legsdlæm död i 1865, 87 r gammel:LenkeMarte Helene Albrigtsdt/Albertsdtr mister ikke bare mora i 1855, men og en bror Hans: LenkeAnna Johannesdtr döde i 1856, 62 çr gammel: LenkeHans Albrigtsen/Albertsen (det ble skrevet om hverandre) i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kirstine Martinsdtr skal være födt Ruthz.Hans Mehn, Albrigts far, var födt i Holstein i Tyskland og döde i Bergen i juni 1763: N° 23: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8638&idx_id=8638&uid=ny&idx_side=-43>Lenke Mora var Hille Jonsdtr f. i Bergen i 1724: Lenke Foreldre Jon Christensen og Anna PettersdtrDet er mulig at dette ikke er riktig for det er og en Helle Jonsdtr f. 1720 med foreldre Jon Jonsen og Mette Hansdtr: Lenke og död i Bergen 25/12 - 1762nederst på venstre side, Helle Hans Meens kone: Permanent sidelenke: LenkeDette paret gifta seg i Bergen 8/2 - 1745:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Paul Bergesen Hauland og Christi Jacobsdtr Hestad (?) gift 1/1 - 1818 (3° ekteskapet det året på högre side): Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11623&idx_id=11623&uid=ny&idx_side=-121>LenkeJeg finner ingen av dem i Os i 1801,men de bör jo være et sted for alderen deres stod og da skulle han være f. ca 1787 og hun ca 1795Jeg finner en Povel Bergesen i Kvinnherad i 1801, han passer noenlunde med alderen: LenkeFar Berge Olesen mora må være hans kone i förste ekteskap. Det var den eneste Paul/Poul/Povel Bergesen i Hordaland i 1801.Da skulle en forvente at Kristie/ChristieJakobsdtr og kom fra Kvinnherad og her fant jeg en som passer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Paul og Christie får en sönn Jakob i 1831: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100102090147&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeEn sönn Ole i 1834: Lenke Dette er vel Berge Olsens förste ekteskap i juli 1785 (högre side, etter 13 juli: 8 söndag efter trin.): Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.