Gå til innhold
Arkivverket

[#55159] Hvem var A. Møller Gasmann som illustrerte Alstahaug prestegård i/før 1881?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noen som kan identifisere A. Møller Gasmann - opphavsmannen til tegningen/tresnittet av Alstahaug prestegård (Ny Illustreret Tidende 1881)?LenkeAt han har vært nært beslektet med speidersjef (m.m.) Hans Møller Gasmann (f. 1872), er sannsynlig - men jeg har problemer med å plassere ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå virker visst lenken til første innlegg likevel.Speidersjef Hans Møller Gasmanns far, sekondløytnant Hans Møller Gasmann sr. (f. 1839) hadde ei søster som het Alma. Hun var f. 1849, men er kun kalt Alma Gasmann (ikke Møller) i de kildene der jeg har støtt på henne. Siste gang jeg har funnet henne er dessuten i ft. 1865 (både i Christiania og i Porsgrunn).Illustratøren KAN jo ha vært en kvinne, og Alma kan - dersom hun da levde fram mot 1880-årene - selvsagt være en mulig kandidat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den Alb. M. Møller du har funnet, Gunn, må vel være han som også finnes i 1875-tellingen (Albert Martinius Møller, f. 1863): LenkeJeg kan imidlertid ikke umiddelbart se noen Gasmann-kobling der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du har nok rett i at det er tvilsomt at den Albert Møller som jeg fant ikke har noen tilknytning til Gasman. Fant litt om denne 'kunstner-originalen' her: LenkeHar ikke funnet ut mer om Alma Gasman til nå. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er også mulig at A. Møller Gasmann er feilskrift for H. Møller Gasmann - dvs. Hans Møller Gasmann sr. (f. 1839). Han var premierløytnant til sjøs, og kjente også de nordlige delene av Norge. Jeg har klippet følgende fra en web-side om Fruholmen fyr i Vest-Finnmark (Lenke):B) Premierløytnant H. Møller Gasmann skrev i forbindelse med en tegning av Fruholmen i Skilling-Magazin 1881 følgende:' Vår tegning viser os verdens nordligste fyrtårn på Fruholmen. Det er nesten en gru at tenke sig, at der på et sådant sted må leve men­nesker, at de må tilbringe al sin tid herude i denne trykkende og øde ensomhet, i en natur, der vel er fuld af storhed, men tillige trist og mørk. Foran sig have de det umåtelige, vilde Nordishav, omkring sig den lille, nøgne ø; at tenke sig et liv tilbrakt på et sådant sted, især under det lange vintermørke, er nesten til at gyse over; Det måtte være en hårdere straf end at leve i et fæng­sel.'Formuleringene i sitatet kan muligens tyde på at det var Hans Møller Gasmann selv som hadde tegnet Fruholmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei, Berit. Vi postet visst våre innlegg på likt. Jo, Alma Gasmann var datter til Niels Egidius Gasmann og Simonine Møller, og Hans Møller Gasmann sr. var hennes eldre bror. Niels Egidius Gasmanns aner har jeg kontroll på, og Simonine Møller var datter til Hans Møller og Inger Aall (søster til bl.a. jernverkseier jacob Aall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, du har et godt poeng m.h.t. kvaliteten på tegningen.Uttrykksmåten 'Vår tegning...' er tvetydig. Slik jeg leser det, er det uklart om HMG her snakker på vegne av 'et større vi', eller om han har et personlig ansvar for tegningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Alma Gasmann er, så langt jeg kan se, ikke å finne verken i ft. 1875 eller i ft. 1900. Det kan jo bety at hun er død en gang mellom 1865 og 1875. I så fall er nok hun en uaktuell kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

At du ikke finner henne i 1875 kan jo rett og slett være fordi veldig lite av 1875 finnes på nettet. Hun behøver vel ikke nødvendigvis være død. Kanskje hun var i Paris? Moren døde jo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Viktige poenger! Vedr. 1875, så antok jeg at hun fremdeles mest sannsynlig ville ha oppholdt seg i Christiania, dersom hun fremdeles levde. At moren døde i Paris, hadde dessverre gått meg hus forbi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser av opplysningene på Ragnhild Brænds slektsside at også Alma Gasmanns eldre søster Marianne døde i Paris (1/4 1892). Sannsynligheten er vel derfor stor for at alle de tre døtrene fulgte moren til Paris (når?), og at bare broren Hans Møller Gasmann ble igjen i Christiania.Foranledningen til at Simonine Møller Gasmann flyttet til Paris, kan muligens være at hun giftet seg på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har fulgt de norske linjene i Gasmann-slekta nokså tett fra de første kjente spor i Silvberg (Södra Dalarna, Sverige) de første tiårene av 1600-tallet og fram til begynnelsen av 1800-tallet.Av senere generasjoner har jeg konsentrert meg om 'mine egne' linjer. Jeg er likevel nokså overbevist om at navnekombinasjonen Møller Gasmann bare forekommer blant etterkommerne av paret Niels Egidius Gasmann - Simonine Møller.Tegningen av Alstahaug prestegård er forresten også gjengitt i Store Norske Leksikon - med den samme referansen (dvs. at opphavspersonen er A. Møller Gasmann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En opplysning som muligens kan være interessant i denne sammenheng (i hvert fall om en antar at A. Møller Gasmann kan være feilskrift for H. Møller Gasmann): Sekondløytnant Hans Møller Gasmann (f. 1839) søkte i 1866 den ledige stillingen som amanuensis ved det astronomiske observatorium, Universitetet i Christiania (Lenke).Han fikk ikke stillingen, og en kan jo undre seg over hva slags kompetanse han mente han hadde her. En observatorie-amanuensis måtte vel imidlertid beherske konstruksjonstegning, og det gjør HMG interessant i 'min' sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.