Gå til innhold
Arkivverket

[#55183] Hva er 'Afgl' for en stilling?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Det betyr ganske riktig avdød. Jeg har innbilt meg at det er en forkortelse for 'Afgangne'; f.eks. 'Skifte etter Afgangne Mand NN', som er ei formulering som ellers brukes. Jeg har imidlertid aldri forstått denne l'en, så hvis noen kan forklare den...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Afgl:' er svært vanlig på 1700-tallet som i Heidis eksempel. Jeg har bare jernteppe mht. hva det står for (skriver det selv omtrent hver eneste dag), men kommer nok på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Er det ikke slik det står i teksten? 'Afgl:' 'l+:'Jeg er enig med statsarkivar Yngve at det er et forkortelsestegn.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, dessverre husker jeg ikke hvordan det opprettes lenke, men titt på siden jeg akkurat nå holder på med, 548 i Oslo Domkirke Mini 4, der finner dere 'afgl:' nedover hele siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Presisering: Det er l + : som jeg mener er forkortelsestegnet for 'angne' i 'afgangne'. Slikt tegn brukes også i andre ord f.eks i patronym - Hansl: er det samme som Hansen.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den skråstreken som ofte kan ligne på h som du sikter til, er vel den som skal markere at foregående stavelse er forkortet. Om jeg har oppfattet deg rett er det altså dobbelt forkortelse. En datoangivelse med forstavelsen 'den' foran har jeg sett som d| men kan aldri huske å ha sett d|:. Men jeg kan jo ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Til (7):Det er nok et forkortelsestegn, som det her er foreslått. Jeg har sikkert gått gjennom 1000 skifter, der jeg har vært borti 'Afgl NN' og 'Afgangne NN'. Dersom 'Afgl' skulle bety 'Afgangne Legeme' (eller 'Afgangne Liig' for den sakens skyld), ville jeg ha forventet dette skrevet helt ut en og annen gang, men det er det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Geir, jeg tror du og jeg er enige her i praksis, men jeg kjenner dessverre ikke til begrepet dobbel forkortelse fra tidligere. Mener du at dobbel forkortelse kobles til bruk av :? Jeg tror du har rett i at etter 'd' ved dato er det ikke brukt kolon (hvis det er det rette navn på tegnet, det ser slik ut i alle fall). Kan det tenkes at /: (for slik kan det kanskje også skrives) var et eget tegn som vi ikke bruker lengre?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

fra DA's kurs i gotisk har jeg sakset: 'Forkortelser kan i dokumentene være markert på ulike måter: Ved kolon, spesielle forkortelsestegn eller –sløyfer ...'Permanent sidelenke til kirkeboken du nevnte Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Lærerikt. Men er det noen forskjell i betydning om det står afgl: eller afd. (eventuelt afdød) som det står på siden i (15)? Her benyttes jo to ulike forkortelse/benevnelser på samme side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Kan du gi et navn fra lenken der du mener det står afd.? Høyre side er litt vanskelig fordi avfotograferingen viser for lite av margen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Nei, jeg har noe feil i dag, så jeg klarer det ikke. Jeg tar kanskje feil, men jeg synes det ser ut som 'afdød Jens...' som første navn på høyre side (nr 8 under Martij), og så synes jeg det ser ut som 'afd. Peder...' som nr 9 og 'afd. Hans Peter..' som nummer 12 videre nedover der. Men kanskje det står noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hm. Under April å høyre side ser det igjen ut som det står afgl: både på datoene 7, 10 og 28. En ting som forvirrer meg litt er at det for eksempel på 28. april (eller 18, litt utydelig) er det som jeg har lest som en forkortelse for 'gammel', nemlig 'Nicolaj Borg gl: 91'. Hvis det er riktig forstått så er det en l og et kolon og ikke et forkortelsestegn og et kolon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Et siste eksempel er 4 februarius 1764, 'Peter Otto Bøyesens ? afd. søn Christopher' mens det 6 februar ser ut som 'afgl: ? Inspect: Hans Krejdal'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg ser ved nærmere lesning, Kristinn at det på dette oppslaget i kb er brukt både 'afdød' og 'afgangen'. Betydningen er nok den samme, bare to ulike ord.'gammel' er forkortet på samme måte, gl: eller g/: Hvis det er en konsekvens i bruken, må en gå ut fra at det er g pluss forkortelsestegnene sløyfe pluss kolon. Men når det gjelder dette ordet tror jeg det er en mulighet også å lese det som g pluss bokstaven l. Vi bruker vel denne forkortelsen i dag, at gammel kan forkortes til gl. akkurat som gate kan forkortes til gt.Håper dette er til hjelp.Jeg ser forøvig at 'den' før dato ofte blir skrevet d/: i denne kirkeboka.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.