Gå til innhold
Arkivverket

[#55184] Lom-Andvord


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

Har nylig fått stikkende i hendene en kopi fra en ukjent bok hvor Andvord er omtalt og da spesielt: Sokneprest til Bjelland Thorsten Rolfsen Andvord, død 20.juni 1870, 60 år gammel og hustru Margrethe Barbra Sofie Andvord, født Feyer, død 23.november 1869, 45 år gammel. Det vises også til gamle skinnbrev i danske arkiver hvor man kan se at de var ; af Vaaben, og hadde sitt eget segl med en fransk lilje og to stjerner. Jeg har lett i bygdebøker for Lom uten å finne denne personen. Noen som har et tips? Medfører det riktighet at Andvord har hatt ovennevnte segl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg vil tro at han er sønn av Rolv Torstensen Andvord og Live (Livø) Pålsdatter Rostad som giftet seg i 1809, men jeg presiserer at jeg har ingen dokumentasjon på hans fødsel. For øvrig vil jeg tro han het Rolvsen og IKKE Rolfsen. Der oppe sa de Rølv med skikkelig tjukk l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Våpenskjoldet er i nyere tid brukt av ambassadør Rolf Andvord. Han ble kommandør av Danebrogsordenen og derfor ble hans våpen malt på kopperplate og hengt opp I kirken på Fredriksborg slott, Hillerød i Danmark, der det fortsatt henger.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Seglet til 'Paal i Andurdu (Andvord)' er nr 243 i bokverket Norske Sigiller fra Middelalderen. Tegningen viser et rundt segl med omskrift rundt et skjold med en lilje som har lange støvdragere og er fulgt nede ved foten av en liten seksoddet stjerne på hver side.HIlsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Dåpen til Torsten; øverst på venstre side: LenkeForeldre: Rolv Torstensen og Livø Poulsdtr. Stamstad. Faddere: Ole Rostad, Torsten Garmoe, Sevald Blager, Madame Arntzen og Mari Skrinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Prøver en liten oppsummering basert på innleggene: Tosten Rolvsen f.1810 Hågån (bind 3, s.320) Foreldre: Rolv Tostensson f.1785 på Nordgard Stamstad, g 1809 m Live Pålsdotter f.1789 Besteforeldre: Tosten Sylfestsson Andvord f.1756 på Nordgard Andvord, g 1781 m Rønnaug Rolvsdotter f.1758 på Nordgard Skrinde. Utrolig hva som kan gjemme seg bak et enkelt navn, Tosten Rolvsen f.1810, hjemme ved skifte etter faren 1814. Han ble sogneprest til Bjelland, far til ambassadør Rolf Andvord og dr. Kr.F.Andvord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg kjennes selvsagt ikke dialekta deroppe. Jeg har liten fartstid i Ottadalen. Men da jeg prøvde meg på å uttale navnet på bestefaren til ei dame som i dag ville vært ca 100 år, ble jeg korrigert fra Rålv med tjukk l til Rølv. Ikke vet jeg hva de sa den gangen Atle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.