Gå til innhold
Arkivverket

[#55186] Niels Olausen f. i Nes, Akershus 1803 og/eller 1807


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Ifølge FS er det 2 Nils f. i Nes av foreldre Olaus olsen og Marthe Nilsdtr.Døpt 20-02-1903:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500218568006&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9Aker&juris2=Aker&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Akershus&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke F. 1807:Lenke Niels døpt 20. feb. 1803:Lenke En Nils Olausen dør i Juli 1806, 3 1/4 år gammel: Lenke Nils Olausen kofirmeres 3. sept. 1821, døpt 20. feb. 1803??? nr 11, nest nederst venstre side: Lenke Nils Olausen gifter seg i 1825, 18 år gammel som gir fødselsår 1807, nr. 14: Lenke Nils Olausen dør 3. aug. begr. 10. aug. 1867, 60 1/2 år gammel som også gir fødselsår 1807: LenkeJeg har lett side ned og side opp, men finner ikke noen Nils Olausen døpt i 1807, med mindre det kan være denne helt nederst på venstre side side her: Det er bare det at tidligere avskrifter av disse kirkebøkene har tolket farsnavnet her som Hans, noe som også er nevnt i bygdeboka for nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Engebretsen

Jeg har tidligere tolket dette til Olaus.Streken/prikken over fjerde bokstav gjør at jeg tolker det til en u.Det som eventuellt skal være en H minner heller ikke om andre H-er brukt på de to sidene.Nils Olausen ble forøvrig far etter sin død,da tjenestejenta hans fikk sønnen Gjert i 1867.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk for det Frode. Jeg har sett på denne innføringen flere ganger og også tolket den til det samme, men blitt usikker da jeg har sett andre fortolkninger av den. Og denne Gjert var jeg ikke klar over. :-)Er det andre lokalkjente som er enige i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.