Gå til innhold
Arkivverket

[#55188] Gevorbne soldater - hvor og hvordan finner man dem i kilder.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Dette er et viktig spørsmål for meg, ettersom jeg ikke vet hvordan jeg skal gripe det an. Mitt spørsmål ligger i overskriften.En viss gevorben soldat Narve Eriksen ble 8/10-1777 i Aurdal (Bruflat)utnevnt som far til Niels Narvesen (mor Margrethe Nielsdatter). Jeg har lett etter den nevnte Narve i Aurdal uten å finne noe som helst om ham.Videre er Nils Narvesens mor Margrethe Nilsdatter døpt 16/8-1750 med foreldre Nils Hansen Hofde og Barbara Knutsdatter. Denne Niels Hansen Hofde/Sveen/Lunde er ellers angitt å være Gevorben Soldat.Mitt spørsmål er:Hvordan kan man ut fra dette komme videre?Finnes det regimenter/kompanier for GEVORBNE hvor jeg kunne finne noe?Jeg må meddele at SAT ikke hadde noen militære ruller som kunne hjelpe meg med Narve Eriksen.Finnet noen råd der ute, så er jeg takknemlig.mvh astrid i trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, Kristian. Jeg prøvde å søke, men ingenting hjelper.Men jeg mener at en Narve Eriksen (gevorben soldat i 1777) måtte kunne la seg finne på et eller annet vis.Men det synes kanskje umulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

jeg trodde du skjønte hva jeg spurte om. Hvem ga deg den ide at jeg ikke vet hva gevorben soldat er. Jeg oppfordrer alle til å LESE før de svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, ja. Hvordan søkte du i lenken til Kristian?Det fantes egne regimenter for vervede. Fra 1700-tallet finnes ikke like meget som fra 1800-tallet. Arkivene, bl.a. militære ruller, finnes helst i Riksarkivet. Se denne oversikten over regimenter http://da2.uib.no/haer1718.htm Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg glemte å skrive at du må sette hake i samtlige bokser midt på søkesida for å få opp alle de 159 treffene. Men her er det egentlig nødvendig først å finne ut hvilket regiment soldaten kan ha tilhørt, slik at søket kan snevres inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så Astrid er altså ikke glad nok, bare noen svarer. Om man ikke har lest presist nok, er man kanskje ikke velkommen som gratis-hjelpere? Beklager, men nå ble jeg opprørt på vegne av alle de entusiastiske hjelperne. Jeg pleier ikke å slutte meg til de surmagede i DA, men dette reagerte jeg på! Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Til innl.5 Hvis du ønsker hjelp på forumet tror jeg ikke dette er rette måten å svare en hjelper på. De fleste her har slektsforskning som hobby og vi svarer etter det nivå vi er på og de kunnskaper vi har i et ønske om å hjelpe. Hvis dette ikke er bra nok for deg, bør du i det minste la være å kommentere det på den måten du gjorde. Det oppfordrer ikke til ytterligere anstrengelser for å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ber Torbjørn Granlund om unnskyldning for innlegg 5 og håper han aksepterer den.Jeg takker forøvrig for den hjelpen jeg har fått så langt som svar på mine spørsmål i første innlegg.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Bækkevold

Det rette sted å lete er Riksarkivet. På dette tidspunktet (1777) finnes det to gevorbne infanteriregimenter i tillegg til gevorbent artilleri. Jeg ville begynne å lete etter ruller tilhørende disse regimentene, selv om det også kan finnes andre gevorbne enheter. Katalogen heter 'Kommanderende general II' og dekker perioden 1768-1815. Ruller finnes i en egen katalog så vidt jeg husker (er en stund siden jeg har jobbet med dem nå). På Riksarkivet har de også et omfattende plansjeverk som viser detaljerte tegninger av organisasjonen til den norske hær til en hver tid. Studer den nøye. Dessverre er ikke alle ruller bevart, så det kan godt hende at du ikke finner den rullen der din forfader er nevnt. Det kan også hende at du kan finne ham flere steder, ettersom det ofte hendte at soldater tok ny verving når perioden hadde utløpt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk til Kåre og Trond for flere gode råd. Jeg ser nå meg selv dra ned til Riksarkivet og lete etter disse to gevorbne i Etnedal. Det blir ikke med et første, men jeg må jo gjøre noe selv, skal jeg få greie på noe mer om Nils Hansen og Narve Eriksen!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.