Gå til innhold
Arkivverket

[#55190] Folketellinger før 1900?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Finnes det noen folketellinger mellom 1890 og 1900 for Kristiansand? Jeg mener å hatt info om at der kan ha vert en folketelling for 1891, men var det bare for noen steder?Det jeg lurer på er om det lar seg gjøre å finne noen informasjon om hvor Mathilde Heleen Larsen (Monsdtr. f. 20.04.1873) hvor hun evn. kan ha vert før 1900? Jeg er ikke i stand til å finne henne i Norge i 1900 og da må hun trolig ha reist ett eller annet sted før 1900, men hvor? Jeg snur hver sten, går kanskje litt tilbake for om mulig å finne ut om det er noe som kan tyde på at hun kan ha reist til USA? De som evn har reist til USA fra de traktene har vert litt yngre enn henne. Kanskje hun ikke helt har visst når tid hun ble født? Hun ble jo foreldreløs som 8 åring, så det er slettes ikke sikkert at hun har visst at hun ble født i 1873 i april?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellinga 1885 - Kristiansand Lenke Denne tellinga skulle skje 31.12.1885 i alle byer og ladesteder. Tellinga finnes for følgende steder på Agder: Risør, Tvedestrand, Arendal, Grimstad, Lillesand, Kristiansand, Mandal, Farsund og Flekkefjord. Folketellinga for disse stedene er ikke mikrofilmet, skrevet av eller digitalisert. Den finnes kun i original i statsarkivet i Kristiansand. Skjemaene er ordnet etter gatenavn og gatenummer. Det finnes et etternavnregister som man kan bruke hvis man ikke vet adressen til de personene man prøver å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg takker alle for tips om denne saken. Den jeg leter etter vet jeg med sikkerhet var på et barnehjem i Kristiansand da hun ble konfirmert den 28. april 1889, men hvor det ble av henne etter denne datoen er veldig usikkert. Jeg kjenner heller ikke til hvor barnhjems barn ble plassert etter at de var konfirmert? Det er mulig at hun tok seg huspost eller ett eller annet etter 28. april 1889?Så det er hva som kan ha skjedd etter 1889 som er av interesse, hvor hun bodde? Var hun i Kristiansand da også eller reiste hun ett eller annet sted?Jeg har lett etter Mathilde i mange år, men vil helst ikke gi opp. Ett eller annet sted har hun bodd etter 1889, men hvor? Det er det store spøsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.