Gå til innhold
Arkivverket

[#55191] Hvem var Ole Jacobsen sin far. Konfirmert 1774 i Heddal,Telemark


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

27 Mai 1793 fikk ekteparet Ingeborg Danielsdotter og Ole Jacobson, Hagan i Heddal, sønnen Jacob. Ingeborg har ættelinje bakover til gamleprest hr Daniel ( prest i Heddal 1650- ) Mitt problem hefter ved Ole Jacobson. Jeg finner han konfirmert i Heddal 1774. Alderen er vansklig å lese ( se vedlegg) men må være 16-18 år. Etter søk i kirkebøkene greier jeg ikke å finne hans fødsel og hans foreldre. Kan han være født i en nabokommune eller er det mine øyne..... Under folketellingen i 1782 finnes to Jacob i Heddal. En på Strand Nordre og en på Glittenberg. Noen som har forslag.....

bilete3996.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Hitterdalsboken av O. H. Holta omtaler denne familien på side 459-461. Der står riktignok ikke mye om den Ole du søker, siden han var giftet inn i slekta på Hagen. Ole var født i 1757, forteller Holta. Hagen var enkesete for enka etter presten i Heddal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Ved oppslag i kirkeboka for 1755 finner jeg Jacob Gunbjørnsen gift med Maren Olsdatter 3 februar. Så vidt jeg kan finne, så finnes ingen andre aktuelle kandidater. Men fødselen til Ole finner jeg altså ikke. Hva mener dere står i bildet under hva gjelder vitner..forlovere...

bilete4002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

I Hitterdalsboka side 333 finnes følgdene opplysninger. Jacob Gunbjørnsen skjøter Glittenberg gn 1. fra Ole Ellefsen den 10/2-1786. Han var smed og skal være født i 1730. Hans kone dør først og selv dør han hos slektning ???? ( Bjørn Gaathaug) i Sauherad 1793.Men er det rett Jacob. Det endelige bevis har vi ikke funnet, kun indiserer og skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.