Gå til innhold
Arkivverket

[#55192] Peder Anderssøn på Mehus, Nesna i 1801


Gjest Knut Riksen jr
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Riksen jr

I folketellingen i 1801 på Mehus, Yttre på Nesna finner vi to bøkselsbonder med sine familier, Peder Anderssøn (52 år) og Anders Anderssøn (46 år).Se link LenkeVed Peders giftemål i Nesna 15/10 1780 var han oppført som bosatt på Mehus.Jeg på jakt etter Peders aner. Lurer i denne sammenheng på om Anders kan ha vært hans bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Riksen jr

Nærmere granskning viser at Peder Anderssen ikke er fra Nesna. Jeg lurer på om det har vært ført noen bygselbrev hvor ytterligere informasjon finnes. (Statsarkivet i Trondheim?) Han må ha tatt over gården i tiden før 1780. Mehus (3 bruk) var eid av Nesna kirke på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Jeg har at Peder Anderssøn er født 1752 Bustnes i Rana, sønn av Anders Sefrisen Bustnes og Kirsti Andersdtr. Min kilde er Rana Prestegjeld, gardshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Peder Andersen fra Bustnes må nok utelukkes. Ikke bare pga. alderen (som skiller med 3 år), men av følgende årsaker:Peder Andersen (f 1749) var gift i Nesna kirke 15 okt. 1780 med Anne Christina Nilsdatter fra Skog på Nesna. De hadde flere barn sammen (se bla link i folketellingen over) og en etterslekt på Nesna. En av sønnene, som jeg stammer fra, var forøvrig bosatt på Mehus videre.Peder Andersen fra Bustnes var gift med Berit Jacobsen (f 1777) fra Sæteren i Hemnes. Dette giftemålet må ha skjedd etter 1801. Jeg finner henne for øvrig fortsatt nevnt som bosatt på Sæteren i 1803. I skifte etter Peder Andersen på Mehus i 1839 er Berit Jacobsen oppgitt som ektefelle. Det står ikke noe om at Peder skal ha vært gift tidligere. I tillegg er ingen barn oppgitt i skiftet, kun søsken av Peder Andersen. At noen livsarvinger er utelatt i skiftet, og som attpåtil fortsatt befant seg på gården, er for meg lite tenkelig.For å gjøre forvirringen ytterligere kan det jo nevnes at Anders Andersen nevnt i # 1 også hadde en sønn med navn Peder og født rundt 1789.Min konklusjon er at vi snakker om flere Peder Andersen på Mehus, hvorav anene til han som var bykselbonde der i 1801 fortsatt står ubesvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Den Peder Andersen som dør på Mehus i 1838, oppgis da å ha vært 54 år (f.ca 1784). Han var gift med Berit Jacobsdatter. I følge skiftet hadde han ingen barn. Dette må vel være han vi finner som 12-åringen på Mehus i 1801.Han som oppgis å ha vært 52 år i 1801, kan vel godt ha vært født i 1752. Et avvik på tre år er ikke uvanlig eller vesentlig.I et skifte på Villen i Rana i 1781 etter Elisabeth Zigfredsdatter (Sefrisdatter) arver søsknene. Hennes bror Anders Zigfredsen var da død, og hans barn, deriblant Peder Andersen på Mehus i Nesna, arvet.Jeg mener underbygger det som Anna-Lisa Bårdgård skrev i innlegg 3. Peder hadde en bror, Anders, som ble gift 1788 med Ellen Pedersdatter, og som følgelig kan være han vi finner på Mehus i 1801. Anders var hjemme på Bustnes i 1781, så han må ha kommet til Mehus senere, trolig etter at han giftet seg.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Ser ut som skifte på Villen i 1781 klargjør det meste.Enig at noen års slingringsmonn i folketellingene må påregnes, derfor har jeg heller ikke lagt vesentlig vekt på dette. Det betyr videre at Peder Andersen som dør i 1838 er oppgitt med feil alder i 1801. Han er da nevøen til den andre Peder Andersen.Med bistand fra dere begge er altså svaret på forespørselen:Peder Andersen er døpt på Mo Kirke 14. mai 1752 (6 p. Pasch Gudstieniste) og broren Anders Andersen er døpt på Mo Kirke 2. desember 1759 (1 Adv. Prædichen). Begge fra Bustnes, og barn av Anders Sefrisen Bustnes og Kirsti Andersdatter Bjerklia.Det har vært sparsommelig informasjon om disse to å finne. Eks. er det ikke vært avhold skifte etter dem, og jeg kan heller ikke se å finne dem i innrulleringsmantallet fra 1769. Skulle noen ha noe ytterligere informasjon imøtesees dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Når du skriver at du har lite informasjon om de to, mener du da ekteparet Peder Anderssøn og Anne Nilsdtr.? Anne Nilsdtr. er datter av Nils Gabrielsen Skog og Maren Abelsdtr. Einmoen, Maren er søster til en av mine aner så jeg har litt mere informasjon hvis du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Anne og hennes aner har jeg mye på (men mangler når hun døde). Det var mannfolka jeg primært mangler informasjon om. F.eks. når døde Annes mann Peder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.