Gå til innhold
Arkivverket

[#55197] Gjertrud Hensrikdsatter fra Skogn


Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Hagen

Hiertrue/Gjertru Henriksdatter var gift 5. juni 1821 i Stiklestad Kirke med Anders Pedersen.Den 13. juli 1823 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16400&idx_id=16400&uid=ny&idx_side=-22>Lenke døper Gmd Anders Pedersen Houg og Zv Hiertrue Henriksd sønnen Ole (min tipp tipp oldefar). og 10. mai 1829 (Lenke) døper de sønnen Michael.Enken Gjertrud Henriksdatter døde 31. jan 1886 på Bunesvald av alderdomssvakhet og ble begravet i Stiklestad 14. feb. (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Takk for det Gunn. Det var nok den eneste jeg fant i FT1801 også, men jeg føler meg ikke helt trygg på dette dette er den samme som jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

I bygdeboka for Åsen bind 2 s.195-196 er denne familien nevnt. Datteren 'Gjertrud f.1798, var i 1820 i tjeneste på en gård i Verdal.' Dette er nok den riktige Gjertrud.Faren Henrik Jonsen var fra Mølnåen i Markabygda f.1759 og moren Malena Arntsdtr. var fra Mossing øvre i Åsen Hun døde 1812 på Mølnåen i Markabygda. (Kirkeboka for Skogn død 14.1.1812 Malena Arntsd.Mølnaasvald) Gjertrud hadde og 2 søstre som var gift og bodde på Verdalsøra.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Henrik Jonsen var sønn av Joen Olsen. Han fikk bøkselbrev av R. Thune den 17. mars 1755 og hadde gården og var sagmester til 1791. Da ble han gravfestet den 20. nov, 67 år gammel (Skogns historie II II).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Takk allesammen for god hjelp!Arnstein, når du sier at han hadde 'gården' til 1791, mener du Mølnåen? I 1801 er familien til min Gjertrud på Hammerhaugen mens i 1812 skal Malena være død på Mølnaasvald. Hvordan henger dette sammen?Jeg håper dere alle får en deilig og fredful jul og ikke 35 varmegrader slik som det er spådd her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, det var Mølnaaen han hadde. En bror av Henrik, Johannes Johnsen, overtok gården. Han døde i 1820.Henrik Johnsen kom forresten til Mølnås under Mølnåen før 1810. Plassen ble kalt Åsen (eller Mølnåsvald).Her i Larvik har varmegradene nå gjort sitt inntog og fjernet litt av julestemningen, men jeg håper alle får ei GOD JUL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Nå har jeg vel nærmest kommet fram til at det det var bare disse 2 barna Jon Olsen Mølnaaen (og kona Inger) hadde. Etter å ha bladd gjennom dåp og konfirmasjoner for en større periode kan jeg ikke se noen andre som passer. Litt uflaks at Moren kalles Inger Guttormsdatter ved den ene dåpen og Inger Henriksdatter ved den andre! I og med at hun kalles Inger Guttormsdatter ved sin egen begravelse vil jeg anta at det er det rette navnet hennes.Inger skal være født 1710 (døde som 89 åring i 1799) og hennes mann i 1724. 14 års forskjell var vel ganske stort?! Det synes jeg man ser mest hvis kona har vært gift tidligere.Hvis det står noe mer om denne slekten er jeg meget interessert i det.Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det står i bygdeboka at de hadde flere barn. Ei datter Anne er nevnt. Dersom jeg forstår bygdeboka rett, så var det hun som 4. juli 1786 (som enke Anna Joensdtr Brusveet) ble gift med Zacharias Olsen på gården Rolia. Zacharias døde raskt, og hun giftet seg på nytt med Bertel Jonsen Kjønstad.Det ble holdt skifte etter Jon Mølnåen den 29. nov 1791. Dette kan du bestille kopi av fra Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Takk for hjelpen Arnstein. Jeg har ikke hatt særlig hell med bestilling av utskrifter fra arkivene. Riksarkivet henviste meg til Statsarkivet og Statsarkivet henviste meg til Riksarkivet. Jeg har veldig mange skifter jeg gjerne skulle bestilt men det ser ikke ut til at det er noen som har lyst til å levere.Jeg får vente til jeg er i Norge, kanskje kan jeg få kopiert noen ved personlig fremmøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Jeg har kopier av skifteavskriftene som Arne Vestrum brukte da han skrev Skogn Historie for 80 år siden. I skifte etter Jon Olsen Mølnåen står følgende : '1791 29de november avg. Jon Olsen , enke Inger Gutormsdatter. Børn: 1. Ole Jonsen død og efterladt sig fl. børn a) Inger Olsdatter 24 aar, tjener paa Ertsaas b) Kiersten Olsdatter 22aar, tjener hos løitnant Bernhoff, Verdal.2. Gutorm Jonsen død og efterladt sig 2 børn: a) Jon Guttormsen 17aar tjener paa Undlynen i Aasen. b)Gutorm Gutormsen 15aar, hjemme.3. Baloe Jonsen Frigaard myndig.4. Henrik Jonsen Aspaas, myndig.5.Johannes Jonsen Schiaastadvaldet, myndig.6. Anne Jonsdatter g.m. Bertel Jonsen Rolien.7. Ingeborg Jonsdatter g.m. Ole Christophersen Nossumvaldet.Enkens laugværge Søren Bertelsen Stormoen. Overv. lensmand Ole Moe som sammen med Søren Stormoen var vurderingsmænd. Formynder for Gutorm Jonsens børn: Søren Moen og for Ole Jonsens børn Baard Ertsaas.Auksjon Formue 101-¤-11,Gjæld 37-3-16,Igjen 65-¤- 19. ' Videre kan og nevnes at sønnen Ole Jonsen døde under 'dyrejakt i Aasen' i februar 1771. Sønnen Guttorm Jonsen drukna under fløting i 'Stormo Elv' i mai 1778 og vart gravlagt samme dag som sønnen Guttorm ble døpt.Inger Guttormsdatter var datter til Guttorm Olsen Knipenberg. Hennes mor var vel ei som ble gravlagt 24 april 1767 'manden Gutorm Bergets hustrue Ingeborg Iversd. 76aar'Guttorm Knipenberg hadde og barna Johan Guttormsen gift med enke Mali Arntsdtr. Hammeren i Åsen (Å III s.58) Iver Guttormsen Knipenberg gravl. 6.8.1767 41 år gammel. Han var gift med ei Gjertrud Jakobsdtr. Mye tyder på at dene Gjertrud var datter av Mali Arntsdtr. kona til Ivers bror Johan.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Ingeborg Jonsdatter (nr. 7) døde barnløs. 16. mai 1816 ble det holdt skifteregistrering etter henne, etter husmannskone Ingeborg Johnsdr. Staveren under gården Nossum i Skogn. Enkemann Ole Christophersen har forlagt skifte, da han skal inngå nytt ekteskap. Arvingene er:1. Broren Bardo Johnsen Friegaard av Skogn, bor på Friegaard.2. Broren Henrik Jonsen Mølnaaen, myndig.3. broren gårdmann Johannes Johnsen Mølnaaen av Skogn, myndig.4. broren Ole Johnsen Mølnaaen, død og etterlater seg datter Inger Olsd Ertzaas av Skogn (50 år, ugift) og Kjersten Olsd. (g. strandsitter John [Larssen] Skarpenget på Levanger).5. Broren Guttorm Olsen [skal være Jonsen] Mølnaaen, død og etterlater seg sønnen John Guttormsen, myndig og bor på gd Undlien i Aasen.6. Søster Anne Johnsd, g. husmann Bertel [Jonsen]Lillemarken under Levanger gd.Kilde: Statsarkivet i Trondheim: Sorenskriveren i Stjør- og Verdal, skiftedokumenter 1813-1816 (3Fa14).Jon Guttormsen ble gift i 1812 med enka Gjertrud Jensdatter Undlien (1770-1842) på Undlien i Åsen. De hadde ingen barn. Jon døde i 1863. (Se Bygdebok for Åsen, bind 5, s. 203-204). Hans bror, Guttorm Guttormsen, døde på en av Undlien-gårdene 22. juli 1799, 22 år gammel, og ble begravet 10. søndag etter trefoldighet: LenkeArne-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Til Charlotte i innlegg 12. Du skriver at det er mange skifter du skulle ha sett, og at du ikke får dem levert. Det er mulig å se skifter for Nord-Trøndelag på mikrofilm. Her er en oversikt:-1689 til 1701(bok 1) og 1727-1731(bok 2a) på mikrofilm HF-1867. Skiftene 1731-1737(bok 2b) er påbegynt der.-1737til 1742(bok 2 c), og resten av 1731-37 er å finne der(tror det er for noe av 1736 og året 1737).-1742 til 1760(bok 3) er å finne på mikrofilm HF-1869 til 1870. Årene 1746 til 1747(bok 4) fortsetter det med på HF-1870.-1760 til 1766(bok5) er å finne på mikrofilm HF-1870 til 1871, og 1766-1770(bok 6a) befinner seg på mikrofilm HF-1870/71. Bok 6b for årene 1770-73 befinner ser på mikrofilm HF-1871/72.-1773 til 1778(bok 7) befinner seg på mikrofilm HF-1872, og 1778 til 1783(bok 8) er å finne på mikrofilm HF-1872/73.-1784-til 1785(bok 9) er å finne på mikrofilm 1873/74, og bok 9 b for årene 1785 til 1786 og 1786-87(bok 9c) befinner seg på mikrofilm HF-1874.-1785 til 1786(bok 10) er å finne på mikrofilm HF-1874/75, og bok 11 for årene 1796 til 1802 er å finne på mikrofilm HF-1875-76.-1802 til 1816(bok 12) er å finne på mikrofilmHF-1876/77, og bok 13 som er for årene 1815-23 er å finne på mikrofilm HF-1877/78.En finner oversikter over mikrofilmer med å gå inn på fylkesbiblioteker og søke i databaser der, og i dette tilfellet gikk jeg inn på Nord-Trøndelag Fylkesbibliotek. Etter den tiden har jeg jo også sett en del av mikrofilmene på Stjørdal bibliotek. Nei det er ikke alltid at de er så hjelpsom på arkivene, og jeg syns det er bedre å sitte for seg selv å lese mikrofilm, enn sammen med mange andre på arkiv. Ulempen er jo selvfølgelig at man ikke får hjelp til tyding osv., men det er det jo ikke alltid man får på arkiv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei AnneTakk for veldig nyttig oversikt over skiftene.Mitt problem er jo selvsagt at jeg er litt for langt unna til å besøke verken bibliotek eller arkiv så jeg er avhengig av enten digitalisert eller fotokopiert informasjon.Jeg har nå fått bestilt ca 20 skifter fra Riksarkivet. Vet ikke riktig hvor lang tid det kan ta men hvis jeg skal gjette ut fra responstiden på epostene mine går det nok noen måneder. I mellomtiden er det nok å henge fingrene i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg la jo ikke merke til at du bor i Australia, men kanskje er det noen som kan ha nytte av min oversikt over skifter. Det er selvfølgelig oversikt over skifter for 'Stjør-og Verdal', og jeg fikk vel ikke med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Trond Okkenhaug

Din 3 tippoldfar Anders Pedersen var trolig f. 27.06.1799 på Holme nordre i Verdal, død før 1834, da Gjertrud Henriksdtr. gifter seg 2. gang med 18 åringen Ole Jakobsen og får 2 barn med han. Anders og Gjertru hadde 3 barn: 1. Ole f. 12.06.1821, d. 25.06.1821 på Sisseliet under Haug 2. Ole f. 25.05.1823 på Haugsgjerdet, der foreldra var husmenn. Jeg har at Ole havna på Frøya som fisker og jordbruker Ole A. Hammer, gm. Elen Margrete Larsdtr.,-stemmer det?, og har du alle barna deres, og hans død? 3. Mikal Valøen f. 01.04.1829, d. 10.09.1886 på Valøya i Verdal av kreft, gift 2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei TrondTakk for dine innspill! Her var det en del kjent men også en del ukjent. Jeg har at Anders Pedersen var født på Bjartnes men jeg har ikke notert noe kilde så du kan ha rett. Har du noe kildehenvisning til at han er født på Holme? Jeg har at hans far Peder Evensen Ydse er født på Holme i 1762.Når det gjelder hans død har jeg notert at han har dødd mellom 1829 og 1837 og nå kan jeg vel gå ut fra 1829-1834 etter dette du forteller, som var nytt :) Gift med en 18-åring? Måtte det noen godkjenning fra foreldre til for å gjøre det eller var det også myndighetsalderen den gang?Ole Andersen Haug kom som 18-åring til Hitra sommeren 1841 og giftet seg 1846 med Johanne Jonasdatter Kiøyan (fra Ramsøya). Det kan tyde på at Ole bodde hos familien til sin blivende kone fordi han het også Ramsø da de giftet seg.Jeg har 3 barn på Ole og Johanne: Johan Oluf, Jens Edvard og Mikael Martin. Jeg har ikke lett opp Ole og Johannes død ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Iflg. kirkebok for Verdal er Anders f. 27.06.1799 på Maritvold på Verdalsøra av ugifte foreldre Peder Evensen boende på Holme nordre og Kirsti Olsdtr. boende på Maritvold, altså var det faren som bodde på Holme, beklager! Ved giftemålet bor Anders på Bjartnesvald. Jeg kan ikke finne denne Peder Evensen's opphav i Verdal. Den P.E. Ydse f. 1762 er f. på Gjørv, Inderøy iflg Verdalsbok III, side 118. Men han gifta seg alt 1792 med Kari Olsdtr. Ydse, og skulle ikke være aktuell her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Ja nå ser dette ut til å utvikle seg til å bli et mysterie da. Jeg har alltid gått ut fra at Peder Evensen Ydse var far til Anders Pedersen men jeg ser jo at jeg har tatt feil der.Jeg har dåpen til Anders i 1799 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2481&idx_id=2481&uid=ny&idx_side=-98>Lenke som viser nettopp det du sier, at Anders var sønn av Peder Evensen N. Holme. Denne Peder må ha lagt på sprang etter dette fordi han er ikke å finne igjen i 1801 tellingen.Det vi ellers vet om Anders er: I 1801 finner vi jo Anders sammen med moren på Baglan, hos Ellev Johansen? - Han gifter seg i juni 1821 og er da på Bjertnesv. - Han døper (og begraver) et barn (Ole) i juli 1821 og er da på Sisseliet. - I 1829 døper han et barn til (Mikael) og er da på Haug.Med andre ord vet vi at han ver på Haug(svald) fra før 1829 en gang. Jeg finner ingen begravelse for ham men etter de opplysningene du ga tidligere skal han være død før 1834. Den nærmeste jeg kommer er Anders Ellefsen Haug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Ja det er noen mysterier her. Jeg kan heller ikke finne Anders's død. Den Anders Ellefsen du nevner er en annen, f. 28.06.1800 på Risan, d. 19.09.1834 på Haugsvald-Haugen. Og Ole Jakobsen f. 08.11.1816 på Stiklestadvald-Brustuen gifter seg 13.06.1834 med enken Gjertru Henriksdtr. Haugsvald. Brudgommen er ung, men jeg kan ikke se at presten anfører noe i den anledning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.