Gå til innhold
Arkivverket

[#55201] Hans Povelsen fra Toten


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

16. januar 1820 blir min tippoldefar, Martin Hansen, døpt i Jevnaker kirke. Han var 'uekte' og som far ble Enkemand Hans Paalsen fra Præsterudeie Toten oppgitt,, nr. 6 nederst. LenkeDette er alt jeg vet om ham, og de samme opplysningene står da Martin ble konfimert, jfr. også debattinnlegg 40879. Jeg har nesten gitt opp å finne ut mer om Martin, men faren er tydeligvis en ennå større nøtt å knekke, så hvis noen vil bryne seg i denne søte juletid...Har lett der som letes kan, saumfart kirkebøkene i håp om å finne dødsfallet til en mulig kone - hun må ha dødd før 1819, ville jeg tro, og jeg har heller ikke funnet noe i forbindelse med ut/innflytting. Det er mange som heter Hans Povelsen/Paalsen/Paulen som gifter seg, men... Har funnet en Hans Paulsen Glaamen, som dør 77 år gammel i 1852 (Gravlagde Østre Toten), og aldersmessig kan han muligens passe, men jeg har mine tvil at at dette er rett mann. Hvis noen kjenner til ham, hadde det vært fint.All hjelp mottas med takk, vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

I klokkerboka for Vestre Toten står dødsfallet til Hans Povelsen (Poulsen), fattiglem, Granstuen, 70 år, død 10. og begravd 15. nov. 1839 (jfr. også 55220), men hva står det her? Kan noe tyde alt som står i den nederste oppføringen - jeg vet skriften er en prøvelse.... LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her blir det også litt gjetting.Inderst, fattiglem Hans Poulsen, 70 år, hos hmd. Anders Monsen/Hansen? Red...?, alderdom, og maaske? hadde feber ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Ikke så dårlig gjettet, det. Tror muligens det skal være Anders Hansen (måten å skrive H på i Hans), og da KAN det være samme Hans Paulsen som døper sønnen Anders i 1797, jfr.innlegg 55220 - de vi ikke finner i 1801-tellingen. Huff at det skal være så vrient å finne ut av denne nøtta!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har en ikke korrekturlest avskrift av begravde VT 1837-42 som Inger-Berit Østby-Deglum holder på med. Hun har tolket dette som Anders Hansen Rexlen, og 'havt Feber' - forøvrig som i (3).Gjetter på at avskriften legges ut korrekturlest på ettervinteren.Noen annen begravet Hans Poulsen finnes ikke i avskriften.Det kan være grunn til å kontrollere om stedet Rexlen finnes i andre avskrifter på f.eks www.slektshistorielaget.no Jeg er ikke godt kjent på Toten, så jeg tør ikke si om stedsnavnet er riktig.Ellers må jeg si at det var en prestasjon å finne denne posten. Vet at Inger-Berit har revet seg i håret mange ganger mens hun har holdt på med denne boka, men hun har skrevet fra kopier som kan være noe bedre.En mulighet er å legge ut en etterlysning på nevnte web-sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er kanskje en mulighet for at det finnes en dødsfallsmelding (antakelig fra lensmannen) i arkivet etter Toten tingrett som finnes på Statsarkivet i Hamar. Tror meldingene kan være sortert tilnærmet kronologisk. Det finnes slike meldinger i det aktuelle tidsrommet (1831-40) men katalogen sier intet om VT er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei Geir, og takk for tilbakemelding - jeg skal følge tipsene dine, vær du trygg (og HVIS evt. opplysninger viser at han hadde en 'uekte' sønn, Martin, er nok saken i boks, men det vil tiden vise...).Dødsfallet var lett å finne i klokkerboka, jfr. lenke, men da jeg skulle sjekke for evt. mer info i Min., ble det verre, ja, så stor takk til dere begge! LenkeJeg er heller ikke kjent på Toten, så det hadde vært liddla fint hvis det er noen 'der ute' nå som har lokalkunnskap, eller som kjenner personene,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei Astrid,Jeg ser i Totens Bygdebok V at Anders Hansen er nevnt under Reksla. Født ca. 1791, død 1875. Anders var husmann og gardsarbeider på Reksla i 1865. Kom antakelig fra Nedre Røysehagen i Kolbu.Håper dette kan hjelpe deg litt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Alt hjelper, Bjørg! Jeg leiter etter den berømte nåla i høystakken, og mesteparten av arbeidet blir å eliminere...Jeg har funnet en Anders H født 1791, men hans far het Hans Olsen, og under døde i 1875 er alderen til Anders oppgitt til 84 (74 i 1865), så den Anders som orienterer om dødsfallet, jfr. over, er nok ikke sønn av den jeg lurer på kan være tipp-tippen min. Ingen enkel snømåking, dette, men som sagt: alle opplysninger mottas med takk!vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, Bjørg. Har du tilgang til bygdebøker for Toten? Kan du isåfall se om du finner noen opplysninger om Hans Poulsen/Paalsen/Povelsen på følgende steder: Haukaas(evt. Haukåsstuen/vangen), Lundeødegård, Præstrud eller Granstuen. Den eneste 'sikre' opplysningen jeg har, er henvisningen til Præstrud på Toten i forbindelsen med dåpen til Martin i 1820.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Det finnes bare to bøker med gårds- og slektsopplysninger ennå for Toten, for Totenvika og for Eina. Ingen av de plassene du nevner er i disse bøkene. Jeg har lett raskt igjennom bøkene for å se etter Hans Paulsen, men har ikke funnet noe.Når det gjelder alder i folketellinger og ved begravelser bør de tas med en stor klype salt. De kan være flere år feil. Men den nærmeste Anders jeg fant var født i 1797, og det er kanskje litt seint?? Han er født i Haukåsstuen som sønn av Hans Paulsen og Marte Torkildsdatter.Regner med at du har sjekket alle kildene på http://www.slektshistorielaget.no/ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk skal du ha, Bjørg! Den Anders du har funnet, er faktisk den samme som jeg 'vurderer' (ja, jeg skriver i anførsel, for jeg er langt fra sikker) å være sønn av Hans Poulsen, jfr. innlegg 55220. Jeg er smertelig klar over slingringsmonn i begge retninger hva gjelder alder i folketellinger, men da 1791 'stemte' både i 1865 og 1875, tenkte jeg kanskje....Jeg har sjekket nettstedet etter beste skjønn + lagt igjen etterlysing, så får vi se. Snart ser jeg ikke skauen for bare trær, så jeg satser på friske øyne....Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Nå har jeg fått bekreftet at Hans Poulsen og Anders Hansen er far og sønn, takket være hjelp fra slektshistorielaget: da Anders Hansen Granseie, enkemann, gifter seg for 2. gang 26. mai 1842, oppgis alderen til 44, farens navn Hans Poulsen, og fødestedet er Haukaas, så mer sikker kan en vel ikke bli. Det som gjenstår, er det viktigste, nemlig om Hans er far til Martin, så det jobbes videre.....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Nå har jeg fått svar fra Statsarkivet i Hamar (takk for hurtig svar!), og de har ikke funnet noen dødsfallmelding etter ham. De skriver at 'hvis han hadde vært nevnt i dødsfallmeldingen, er det lite sannsynlig at arvingene hadde vært nevnt da det i kirkeboka står at han var fattiglem'. Oppholdssted: husmann Anders Hansen Rexlen. Dødsårsak: alderdom og 'maaske Nærvefeber'.Men er han far til Martin? Ja, det er fortsatt det store spørsmålet,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.