Gå til innhold
Arkivverket

[#55204] Gårdsnavn i Gran-Jevnaker Oppland


Gjest Karin Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her er nevnt gamle gårder under Walsets Annex på denne Hjemmesiden til Hedmark..LenkeHar ikke funnet selve gårdsnavnet i folketellinger på Gran eller Jevnaker. Håper at lokal slektforskere kan hjelpe deg her. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Du kan gå til Rygh under nyttige lenker nederst på sida her eller søke folketelling 1900 på gardsnavn. Et raskt søk ga ingen gard ved navn Valset i Oppland. Valset i Romedal i Hedmark er ikke noe gardsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved å se i FT kan jeg bare finne V/Walset(h) i Møre og Romsdal og Trøndelag. Samme i O.Ryghs gårdsnavn. Men om det er et plassnavn vil det vel som oftest ikke stå noen steder med mindre du har veldig flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg har forsket mye på slekter fra Gran og Jevnaker, men jeg har aldri vært borti navnet Valset (eller lignende skrivemåter). Der er i alle fall ingen gard som heter det på Hadeland, neppe noen tidligere husmannsplass heller. Som allerede nevnt i et tildigere innnlegg har jeg sett Valset forekomme i Romedal i Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Tusen takk til dere alle. Saken er at ei jente fra Gran, Ingeborg Fredriksdatter Paulsrud reiste til Amerika i 1893. Finner ikke spor etter henne der, men ei med samme navn og data hadde Walseth til etternavn. Siden det ikke er på Hadeland er det nok ikke den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.