Gå til innhold
Arkivverket

[#55205] Tyding av tekst i Beistad kirkebok 1822-1836


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Sp 1. Ved konfirmasjonen 7 oktober 1830 finner vi nr 32 Elen Gurine Eilertsdatter Lie. Hva står det om henne i feltet Christendomskundskab med flid m.v. ?? Lenke .Sp 2.Hun er født i Kaldal/Kaldalplass, men det står Lie til slutt i navnet. Alle søskene er født i Kaldal/Kaldalsplass, men har ulike tilføyelser etter navnet sitt ved konfirmasjonen. 1818 Anna Maria Eilertsdtr Kaldal.1823 Johan Petter Eilertsen Mork/Mora?.1824 Magdalena Eilertsdtr Buvarp.1826 Michael Eilertsen Mora/Mork?.1828 Karen Christianne Eilertsdtr Elden.1830 Elen Gurine Eilertsdtr Lie.Hvordan tolkes dette? Er de i tjeneste på disse andre gårdene, de er jo 15-16 år, eller er de satt bort pga kanskje morens død? Alle disse gårdene Buvarp,Elden,Lie,Mork er nabogårder til Kaldal. Har ikke funnet ut når moren Gunild Pedersdatter døde. Faren Eilert dør 26.11.1856. Sønnen Michael overtar Kaldalsplass og stifter familie og driver den videre. Det får meg til å tro at de har hatt Kaldalsplass i familien i disse åra fra 1801 da Eilert og Gunild giftet seg, og til Michael overtar. Sp 3 Mork/Mora. Tror det er Mork. Finner Mork ved FT-1801, men ingen Mora?.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Om hennes kunnskap står det bare 'maadelig', det som står under refererer til 'samtlige Konfirmanters Afhør'Jeg kan ikke svare konkret på det andre spørsmålet ditt men jeg har sett flere ganger under konfirmasjoner at det kan stå for eksempel 'tiener hos...' eller 'hos...' (så husbondens) navn når de er ute i tjeneste før konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Tusen Takk Charlotte, helt borte i Australia...Fantastisk. Jeg ser nå, når jeg leser neste års konfirmasjon, at presten avslutter kullet med samme setning. Når det gjelder SP 2, så ser jeg at det er mange andre som har et annet gårdsnavn enn fødestedet bak navnet sitt. Tror det må bety at de er i tjeneste der, men er ikke sikker.Er det andre som vet noe om tradisjonen for dette på 1800-tallet?mvh Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg har i min egen slekt sett et tilfelle av at 4 brødre (husmannsfolk i Botne, Vestfold) ved sine konfirmasjoner i årene 1884-1893 bodde på 4 ulike gårder. De var nok bortsatt etter at moren var død da den eldste var ca 11 år gammel, og faren var reist til et annet prestegjeld, der han ble gift på nytt, ca 2 år senere, og 2 år før den eldste sønnens konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det var nok ganske vanlig at ungdommer i konfirmasjonsalderen (og yngre), særlig barn av husmenn, var borte og tjente. Men det var også slik at hvis en av foreldrene døde, kunne barna bli oppfostret hos andre, og var der ved konfirmasjonen. Jeg har funnet dette når det gjelder søsken til min oldemor, som var fra Namdalseid (Beitstaden). Skoleprotokoller, folketellinger og kirkebøker viser dette.Det stemmer at gården heter Mork - den heter det samme idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Tusen takk for alle nye innlegg. Jeg vet at foreldrene ble gift 1 november 1801. Men jeg har ikke klart å finne verken fødselen eller begravelsen til mora Gunild Pedersdatter. Jeg finner to kandidater som konfirmanter i 1792 i Solberg kirke, den ene fra Udviig, den andre fra Fosnæs. Som caut. ved giftermålet er det Ole Fosnæs og Størker Udvig, og det hjalp jo lite til å finne den rette.Så svaret på SP 1 er som dere skriver fortsatt åpent, kan være i tjeneste/ satt bort. Hvis det finnes et skifte når sønnen Michael overtar Kaldalsplass kan jo det gi svar på om mora lever. Eldbjørg nevner skoleprotokoller og folketellinger. Veit du om det finnes slike fra denne aktuelle tida 1818-1830? Det var jo lokale folketellinger i 1835 flere steder. Var det en slik i Beitstad? Vet dere om lokale FT på 1700-tallet. Det finnes jo flere i Stod blant annet i 1755 – 1776 – 1791. Finnes det slike i Beitstad?mvh Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Når det gjelder skoleprotokoller har jeg sett noen for perioden 1828 - 1838. Disse befant seg da på Steinkjer Rådhus. Om de senere er levert inn til et arkiv vet jeg ikke. Du har kanskje lest i bygdeboka for Namdalsied om husmannsplassen Moen under Kaldal? Det står ingen ting der som gir svar på det du spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk for tipset om skoleprotokoller. Hvilket kontor i Steinkjer Rådhus bør jeg kontakte? Jeg spør, for å slippe å vandre i byråkratiets labyrinter.Ja, jeg har lest i bygdeboka for Namdalseid, om husmannsplassen Moen under Kaldal. Der finner jeg ekteparet Eilert og Gunild, nevnt under Kaldalmoen(Estenmoen). Eilert kom jo fra Kvam i Stod, og Gunild fra 'denne egn' som det står i kirkeboka ved vielsen, men om hun er av Kaldalslekta har jeg ikke funnet ut. Kan jo være, siden de slo seg ned der. Det finnes en Peder Olsson f 1759 som bosette seg på Mo, på andre sida av elva. Det skal være et skifte etter faren Ola Olsson Kaldal i 1799. Har funnet 2 kandidater til Gunild Pedersdatter, begge konfirmert 1792. Jeg regner med at de var da ca 15 ved konfirmasjonen, altså født i ca 1778. Da blir denne Peder Olsen f 1759 noe ung, og lite aktuell, synes jeg.Han gifter seg i 1783 med Gertru Andorfsdtr f 1759. Hvis noen vet om noen som har kartlagt Kaldalslekta så er jeg veldig interessert i det.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det er mulig at Elen Gurine Eilertsdatter kan være med i den eldste skoleprotokollen jeg leste, den startet i 1828. Du skriver at hun ble konfirmert i 1830, og de gikk gjerne på skole til presten vurderte at de hadde gode nok leseferdigheter og kunnskaper til å bli konfirmert.Jeg hadde kontakt med formannskapssekretæren i Steinkjer kommune, men du kan sikkert ringe sentralbordet, og spørre etter arkivansvarlig. Om de har kapasitet til å hjelpe deg, vet jeg ikke. (Jeg var der selv og leste.)Jeg kjenner ikke til om det eksisterer protokoller fra før 1828. Tror ikke de befinner seg på kommunehuset på Namdalseid, og jeg vet heller ikke om noe kan være innlevert på IKA Trøndelag (interkommunalt arkiv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.