Gå til innhold
Arkivverket

[#55208] Elisabeth (Lisbeth Skøttelvik, Skyttelvik, )f 1745 Hurum, Buskerud


Gjest Inger Sofie Olberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiNoen som kan hjelpe meg med foreldrene til Elisabeth(Lisbeth) Nilsdatter f 1745 i Hurum? Hun giftet seg 30 oktober 1769 i Hurum m Ole Bertelsen (Slottet)Hva er det korrekte navnet på stedet?mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg FS VRI(kirkebokdelen) så ble Ole Berthelsen, dpt.31/8 1738 Hurum med foreldre Berthel Hansen og Anne Engebretzdt., gift 30/10 1769 Hurum med Elisabeth Nielsdt., dpt.19/9 1745 Hurum og faren var Niels Skytterwig. Ikke glem å sjekke det mot kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Foruten kirkebøkene som er skannet finner du en del avskrifter av kirkebøkene i Hurum i databasene. Se databaseveljar helt øverst til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Lisbet i 1745: LenkeHer står en Truls som fadder. Samme navn som finnes hos gårdbrukeren i 1801 på Skjøttelvik. Kan godt være slektning av faren, Muligens en bror?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer litt på denne vielsen til en Nils Larsen , Hurum. Kan bokstavene Sk. ? som står bak Larsen ha noe med gårdsnavnet Skjøttelvik å gjøre?Ser at en Nils Larsen gifter seg i 1748 også, muligens samme mann som er blitt enkemand?Skal lete litt under døde for om mulig finne svar på dette.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei GunnTusen takk for svar. Den Truls og Hans som er nevnt på gården i 1801 er kanskje brødre av Lisbeth.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Ta en titt på denne barndåpen også: Her er flere navn som går igjen på Skjyttelvik som du ser. LenkeDu finner også samme navn under barndåper til far Nils Dalen.Håper noen med tilgang til gårdshistorie fra Hurum kan hjelpe deg med å finne ut av dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Ang innlegg (9) og (10): legger inn kirkeboklenke her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=40711&urnread_imagesize=full&show=25#toppen>Lenke For meg ser det ut som om det står Skauen ... Det finnes en gård som heter Skogen (ved Sagene) på Hurum.Så tilfeldigvis også denne Nils Larsen på forrige side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

OBS! Ser nå at de to Nils Larsen m lenker som jeg la inn har akkurat samme vitner: Howel Ødegaarden og Christen Ranwig. Noen av disse navnene eller deler av dem går jo igjen i feks lenken i innlegg (12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Fint du får låne bøker! Regner med at det er 'Hurums historie' av S.L.Eier du låner. I Bind I finner du nevnt både Truls og Niels Skjøttelvik (Schiøttelvig). På side 153 er et kart over gårder på 1300-talet hvor du kan se gårdene Skjøttelvik, Tronstad, Ramvik, Dalen på sørdelen av Hurum. På nordøst delen ligger Slottet (tidl Åstesand). Ødegård finnes både ved Slottet, én lenger inn på Hurumlandet og én på sørøstdelen (ved Filtvet).O. Rygh sier i Norske gaarder at navnet Slottet (også brukt andre steder) kommer av en beliggenhet oppe på en høyde med god utsikt. I Hurum Historie Bind I side 114 sies det at gården Åstesand fikk navnet Slottet i 1650-årene. På side 132 nevnes at det også har vært et kapell ved Slottet (Åstesand) og at Åstesand var den gården i Hurum som lå fullt ut under Nonneseter Kloster (i Oslo), se http://no.wikipedia.org/wiki/Nonneseter_kloster,_OsloDet antaes at det under makrellfiske og saltkokingen har vært holdt messer her. PÅ side 189 i Bind I er et bilde av fergeleie ved Drøbaksundet med litt av Slottet synlig på bakketoppen.Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tale Marie Eriksen

Dessverre inneholder bygdeboka for Hurum ('Hurums historie') ikke slektsinformasjon slik vi kjenner det fra andre bygdebøker.Elisabeth Nielsdatter, som ble gift med Ole Bertelsen Slottet, var datter av Niels Trulsen og Inger Torgersdatter på Skjøttelvik. Her er begravelsen til Inger Lenke Den Truls som bor på Skjøttelvik i 1801, er søster av Elisabeth.mvh Tale Marie Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tale Marie Eriksen

Sorry, den lenka falt ut.Vel, Inger ble begravet 23.nov 1785 og da var Niels allerede død (sal.Niels)mvh Tale Marie Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei Anniken og TaleTusen takk for informasjon ang Elisabeths foreldre, jeg har enda ikke lånt boken, men hvis det er slik som Tale skriver trenger jeg vel ikke å låne den?mvh Inger Sofie olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei igjenJeg begynte å søke litt på FS på Inger Torgersdatter og finner en mulig kandidat i Rygge, f ca 1702 og hun gifter seg 15 juli 1734 i Rygge med Nils Trulsen, hun skal være dtr av Torger Helegesen Tollefsrød (Rygge) og Gjertrud Gundersdatter (Engelsviken)??? Bror til Elisabeth, Truls giftet seg 22 okt 1779 i Moss m Ingeborg Cathrine Jensdtr.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Tofteberg Bjerke

Jeg tror nok du er på rett spor når finner Niels Trulsens kone fra Rygge. Første gang jeg ”traff” på denne mannen var i Bygdebok for Rygge under Dilling hvis jeg husker rett.De døper en sønn mai 1739 i Rygge, med navnet Truls og så vidt jeg kan lese står foreldrene nevnt som Niels Dilling og Inger Torgersdatter. Det er sikkert den samme Truls Nielsen som en finner igjen i 1801 Folketellingene for Hurum på Schyttelvig Jeg var en tid tilbake på jakt etter noen av mine forfedre Jens Trulsen, gift m. Malene Madsdatter som kjøper Musangen i Råde i 1751. De har en datter som heter Lisbeth Kristine som fører slekten videre, og som er der den dag i dag. Denne Jens fant jeg i Rygge BB på gården Vestre Kure, og der stod det at denne mannen muligens var fra Hurum. Det var da jeg også så at Niels Trulsen var i Rygge , begge i med far som het Truls og tilknytning til Hurum, men jeg fant ikke ut noen slektskap mellom dem da. Etterlysning i Gjallarhorn hjalp meg litt på veg. I følge ”Selvig i Hurum” av Haagen Krogh Steffensen finner en at Truls Madsen Tofte f.1649 – 1719 og Elisabeth Nielsdatter d. 1731 De har barna: - Mads Trulsen Tofte f.1688, g.m.Marthe Jonsdatter , - Jens Trulsen Tofte 1699g.m.Malene Madsdatter, - Christen Trulsen Tofte f.1703 - Niels Trulsen Tofte f. 1705 d.1778 - Lars Trulsen Tofte f. 1708 - Ingeborg Trulsdatter f. 1719 g.m.Peder Ficksøn Bennikmand. Mye tale for at ikke kildene ikke er helt etterettelig. Det står at Niels Trulsen dør ugift mens Jens Trulsen har en stor etterslekt i Hurum. Annet som kan være av interesse er Genealogen nr.2/2000 ”Gamle slektskretser på Tofte, Holtnes og Skjøttelvik i Hurum” av Per Reidar B. Christiansen. Ting som taler for et nært forhold viser Niels Trulsens Schyttelvigs barns faddere:: 1742: Christen Jens Trulsen Hans Schyttelvig – g.m. Inger Madsdtr søster til Truls Matssom 1743: NN Jens Trulsøn og hans kone Malene Madsdatter, 1745 Lisbeths Nilsdatters faddere er. Inger Tofte – Mads Trulsen Toftes svigerdatter. Appelone Bennechmann – Ingeborg Trulsdatters datter-Niels Trulsen er også fadder til Jens Trulsens barn.Hvorfor Niels Trulsen kommer til Schyttelvig har muligens noe med forholdet til Inger Madsdtr søster til Truls Matssom som er gift med Hans Schyttelvig . Jeg har ikke kunnet se andre bindinger til Schyttelwig. Lykke til videre.Hilsen Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei MålfridTakk for svar, jeg har nå lest Bygdeboken for Rygge og fått bekreftelse på det jeg fant at det er forbindelse til Rygge nærmere bestemt Tollefsrød, Støtvig og Dilling. I bygdeboken for Rygge står det at Nils Trulsen Dilling hadde forbindelse til Rødtangen på Hurum. Tusen takk for svar..mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.