Gå til innhold
Arkivverket

[#55209] Kva gjorde ein hegler?


Gjest Harald Søren Storaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Søren Storaker

Anders Olsen er hægler i Mandal i 1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f11002&gardpostnr=83&personpostnr=365&merk=365#ovre>Lenke Kva slags yrke er det? Har det noe med hekling å gjøre?Det er 3 hæglere i Mandal og 2 i Kristiansand i 1801. I Drammen er det ein hægler som jobber ved ein seilduksfabrikk Lenke, på Biri er det to hør hæglere Lenke, og i Oslo er det ein lin hegler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En hegler var nok en som hadde ansvaret for 'hegling' av f.eks. hamp som det skulle lages tauverk av. Redskapet som ble brukt (hegle) var vel en slags 'kam' som kunne skille fibrene. Noen relevante opplysninger fra Jysk Ordbog: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er en mer kortfattet dansk beskrivelse av det redskapet som ble brukt:'HEGLE: Redskab ( til hegling af hør og hamp), bestående af et bræt med flere rækker spidse stål- eller jerntænder'.'Googler' du på ordkombinasjonen HEGLING og HØR (dvs. lin), vil du finne en god del opplysninger (først og fremst på danske web-sider).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hegling eller hekling var ein vanleg jobb for fangane på tukthusa. Her er to setningar frå artikkelen min om Gjest Bårdson:'Den daglige dont på Tukthuset var ensformig. I protokollene kan vi lese at Gjest pliktskyldigst spant strye og heklet lin.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Norsk Historisk Leksikon er god å ha i hånda når slike spørsmål om redskap og arbeidsmetoder dukker opp. Å 'Hekle' (dansk-hegle) lin det var det siste leddet i en prosess før en kunne begynne å spinne linet. I denne hekle prosessen ble som det tidligere er nevnt å dra forproduktet gjennom disse piggene på treplata. Nå fjernet man det som ble til stry, de lange fine fibrene kunne en nå spinne. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Får begynne med god jul! Mulig jeg er på villspor men mener å ha sett et lignende verktøy som beskrives i innlegg 7 når de lager tapet av halm også (Kanskje i jakten på 'kjærleiken' som gikk i TV?), Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Din hegler jobbet vel på en av Reberbanene i Mandal, eller i tilknyttning til verftene som vel også hadde egen produksjon/vedlikehold av tauverk og seil.Mandal Reberbane kan vel føre sin opprinnelse tilbake til 1700-tallet om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

SKal ikke se bort fra at det var et redskap som i gårdssammenheng ble brukt til å tvinne tau/rep.Da min mor i sin tid strikket toppluer var avsluttningen å feste dusken til et 'rep' som igjen ble festet til selve lua. Repet ble laget ved å feste x antall garntråder til to strikkepinner som man dreide i motsatt retning av hverandre. Til slutt ble det tvunne garnet holdt på midten mens man samlet de to pinnene og så slapp midten. De to halvdelene tvinnet seg da rundt hverandre.Teknikken må vel for rep'slaging' være noe av det samme. Som garnet er et hamptau opprinnelig er rekke små-tråder som er heglet/separert og deretter spunnet til et tynt tau/kordell (som en garntråd). Jeg ser for meg at 'hjulet' på bildet blir brukt til separering av de enkelte kordeller i forbindelse med tvinning(slag(ing) av det endelige tauet.Se forøvrig http://museumsnett.no/hfs/verft/reipslagar.htmlDer er det en lenke til Norske FOlkemuseum med film som ikke virker pt.Forøvrig søk på Repslaging/Reipslaging på Google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.