Gå til innhold
Arkivverket

[#55212] Hjelp til å tyde merknad ved dåp - Nes/Fenstad 1894


Gjest Bjørn-Erik Skjøren
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg er ikke sikker så jeg håper noen retter det som er feil: Tror det står Rudsæter på foreldrene. Faddere: g. Maren Henriksdt. Jondals eie, ug. Birte Olsdt. Rud, g. Ole Simonsen ib., g. August Kristensen F...lset eie, ug. Johan Olsen Katterud. Merknad: Af g. hm. Ole Andersen Jonsdals eie (Jøndal?), tilstede barnest foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Enig med Berit ang. gårdsnavnene. Rud, Rudsæter finner man igjen som Nes-gårder. Men Jondals- (Jøndals-)eie ... ? Og F...eie ? Finner ikke gårdsnavn som ligner på det i Nes, men det kan selvsagt skyldes mangl. lokalkunnskap. ...eie betyr forresten en plass under gården.Anmerkningen:Starter vel med: 'Af g hmd .... ' - altså at faren er død, og det stemmer kanskje dårlig med at foreldre er tilstede ved dåpen.Kanskje forklaringen er at faren døde i perioden mellom hjemmedåpen og dåpsbekr. i kirken? Skal vel kunne sjekkes i KB. Ikke usannsynlig ettersom dette kan være et barn født 20 år etter at foreldrene ble gift (jfr. årst. etter foreldrenavnene).mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Rekker vel en aldri så liten bemerkning ang. Af g hmd. Det er nok ikke faren da personen heter Ole Andersen, og faren heter Ole Andreasen. Tror heller det står at merknaden er gitt Af gift husmann Ole Andersen. Fortsatt god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Enig med Egil at det kan være Jøndalseie og jeg tror det kan være Frilseteie. Frilset ligger i Eidsvoll kommune men bare noe få kilometer fra Fenstad Kirke. Det samme gjelder Jøndal.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Takk til alle for hjelpen. Merknaden er vel navnet til den som utførte hjemmedåpen? Altså av gift husmann Ole Andersen på en plass under Jøndal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.