Gå til innhold
Arkivverket

[#55215] Jon Jonsen på Braset-eie i Vang, Kåtorp-eie og Frydenberg i Furnes


Gjest Thor Böhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Böhmer

Jon Jonsen f ca 1799 bodde på Ingeberg-eie i Vang da han giftet seg i7 nov 1829 m Anne Tollefsdatter Braset-eie også f ca 1799. Anne var datter av Tollef Jonsen Ilset og Helvig Mikkelsdatter i Vang. Jon og Anne bodde en periode på Braset-eie i Vang, senere på Frydenberg i Furnes. Anne og Jon hadde sønnen Johannes f på Kåtorp-eie i 1831. Tollef Jonsen og Helvig bodde også flere steder i Vang. Bl a Braset og i 1801 på Rapstad-eie. Jeg er spesielt interresert i å finne ut hvor Jon Jonsen kom fra. Jeg vil tro at han ikke var fra Vang, men selv om han kalles Jon Jonsen kan han også ha het Jon Johansen el noe lignende og dermed kan jeg ha oversett ham. Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annar Steen

Det er ca 15 km til Ven i Løten fra Ingeberg hvor min Jon dukker opp første gang i Vang. På Ven (Ween) finner vi John Johnsen to år i 1801. Mora er Marte Kristensdatter. Denne John er født utenfor ekteskap. Han er en kandidat, men om det er ham jeg leter etter, vil jeg ikke være sikker på nå.Andre kandidater mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annar Steen

Jon Jonsen Tofsrud 21 år flyttet til Vang i 1820. Han oppgis å være ungkar. Her nærmer det seg noe som må gås nærmere etter i sømmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jon Jonsen Tofsrud må være den samme som Jon Jonsen på Ven i 1801 og ved folketellingen i 1815. Ved et raskt gjennomsyn i kirkeboka finner jeg ikke dåpen til Jon. Dåpen burde være i 1799. Mora Marthe Christensdtr finner jeg bare i 1801? Og hvem er faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jon Jonsen 21 år som flytter fra Tofsrud til Vang i 1820 er den samme som blir konfirmert på Veen i 1812. Det går fram av gjevnføringsskjemaet i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jon er født 27/9, døpt 29/9 1799. Mora kalles da Marta Kristensdatter Østerhaug, mens faren er oppgitt til å være Jon Ottersen Norderhaug. Han er også oppgitt som far til Pernille som ble døpt 27/6 samme år. De står i kirkeboka under uekte døpte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jon Ottersen g 1808 m Lisbet Kristensdtr Ven. 11 barn + 2 utenfor ekteskap. Dermed blir han sentral slektshistorisk med mange etterkommere. Har du også mor til Pernille lett tilgjengelig? Vet du noe mere om Marta Kristensdtr Østerhaug? Jeg har henne ikke i mine notater. Hun bodde vel bare på Østerhaug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Mora til Pernille heter Kirsti Pedersdr Heggen. Pernille er født 22/6. Ingen av fadderene ser ut til å være i slekt med mora. Det gjelder både for Pernille og Jon. Jeg kjenner ikke noe mer til Marta eller Østerhaug som antagelig er en nå forsvunnet husmannsplass under Norderhov(-haug) i motsetning til Vesterhaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.