Gå til innhold
Arkivverket

[#55219] Berte (Brita) Olsdatter f. ca 1786 i Heidal?


Gjest Karin Lothe
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Lothe

Berte Olsdatter (f. ca 1786), gifta seg med Ole Andersen (f.ca 1779) 29.12. 1808 i VågåFamilien flytta til Fræna i Romsdalen 1829. I kirkebøkene for Fræna står det at ho er fødd i Prestgard i Heidal, men jeg finner henne ikke igjen der. Det var Ole som kom defra.Er det noen som kan hjelpe meg med å finne hvor ho er fødd, og navnet på foreldra hennes?Etterslekta har jeg funnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

FT 1801: Det er, som du ser, Berte Olsd med passende alder på Øvre Øy i Vågå. Lokalhistorikeren Semon Prestgard var en gang i Frena og besøkte slekt. Jeg husker at han etterpå bemerket at det var flere av slektningene som var lik han av utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Ole Andersen Præstgaard f.1777, d.ca.1844, g 1808 m Berte Olsdtr Øiseie f.1782 Vågå Familien flytter i 1830 til Fræna og slår seg ned på gården Jendem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Berte døydde 30.4 1847, Ole døydde 25.3 1844, på Ås i Fræna, der dei budde som inderstar. Dei kom med 6 born,Anders, Hans, Ane,Semund, Thor og Ole. Det er mange etterkommarar etter desse. Ein del er omtala i bygdebøker for Fræna, band II og III. Anders er omtala i bygdebok for Aukra.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Lothe

KnutMarit flytta til Eikesdalen. Ho fikk 2 barn med Ola Trondson Utigard. Den første døde 3 mnd gammel. Den andre , Ola Olsen Utigard f 05.09.1851 - d 18.10.1929. Han var skipper på Eikesdalsferga. Han gifta seg ikke, så det finnes ikke etterkommere der. Marit og Ola Trondson gifta seg i 1862,, og ho ble enke i 1864.Du finner henne i bygdeboka for Nesset. Tror det er bind 2 Kjenner du gårdshistoria til Slutåsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Lothe

KnutDen boka har jeg, men ang Slutåsen så gir den meg flere spørsmål enn svar.Vet du noe mer om historia enn det som står i boka? Det var flere 'hull' der ang kjøp og salgKarin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Magrethe Stokken

Hei Karin Jeg sitter også her i Bergen og jobber med den samme slektsgrenen. Berthe Olsdtr. Øiseie f. 1788 gift med Ole Andersen Prestgard f. 1779 var mine 3.tippoldeforeldre. Foreldra til Berte er Ole Tordsen Harildstad f. 1758 og Anne Larsdtr. Øi (Haugøi) f. 1763. Du finn mye informasjon om disse slektene i P.Ø. Kvarberg si bok: 'Slekter i Vågå og Lom'. mvh Anne-M. Stokken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Lothe

Hei Anne - MargretheDette var jo kjempenyheter. Det blir rett på biblioteket å låne bok nå :-)))Ole og Berte er mine tipptippoldeforeldre.Jeg stammer fra den greina som kom til Fræna.Min tippoldefar var Hans Olsen.Du skulle vel ikke komme fra Mari si slekt? Ho ble jo gift StokkestadKarin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Magrethe Stokken

Jeg stammer fra bror til Hans Olsen; Semund si slekt. Skulle gjerne ha snakket mer med deg da vi sikkert har mye interesant om felles slekt. Jeg har svært lite om etterkommerne etter Hans men desto mer om Semund sine. Har også noe informasjon om søsteren Mari. Kanskje vi kan utveksle noe? Min mailadresse er a-stokk3@online.no mvh Anne-Ma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Lothe

Jeg vil mer enn gjerne møte deg. Har vært så frekk at jeg har sjekka telefonkatalogen...og vi er nesten naboer. Jeg bor i Saudalenmailadr. karlot@getmail.nomvhKarin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Eg tillet meg å delta litt i denne debatten. Eg er busett berre nokre få km frå der dei omtalte personane verka, ma Ås, Slutås og Herskarstøl. Vidare er eg godt kjend med mange av etterkommarane som bur her i dag.Hans Olsen Herskarstøl blei gift med Marit Jespersdtr f 1814. Ho var i ein stor søskenflokk med foreldre Jørgen Jørgensen og Marit Jespersdtr, plassfolk på Eidem i Fræna. Dette paret trur eg må vere innflyttarar. Men eg har ikkje identifisert dei. I militærrullar står Jørgen notert fødd mars 1781, fødestad Syndmør, døpt Watne med spørreteikn? Er det nokon som kjenner opphavet til paret Jørgen Jørgensen og Marit Jespersdtr? Borna er fødde frå ca 1812 og utover, så dei har nok gifta seg i dei tider. Fræna vantar kyrkjebøker i perioden 1808-1817.mvh Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Lothe

KnutBeklager, men der kan jeg nok ikke hjelpe deg. Jeg har ikke funnet noe om Marit Jespersd og Jørgen Jørgensen.Men kanskje noen andre kan hjelpe oss?mvhKarin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.