Gå til innhold
Arkivverket

[#55220] umulig å finne i 1801


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

hei og fortsatt god jul! Klarer noen å knekke ei skikkelig julenøtt? Jeg finner IKKE ekteparet Hans Paulsen og Marte Torkildsdatter i 1801-tellingen. Det ser ut som det står Hauchaasstuen (Toten) da de døper sønnen Anders 27. august 1797 og samme sted da Christian døpes i november 1801. Sistnevnte begraves sammen med moren, 40 år, i desember 1801.Skulle tro at det gikk an å finne paret i tellingen, men hittil uten hell. Noen som kan hjelpe?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var en riktig nøtt. Jeg har heller ikke funnet familien på Toten i 1801-tellingen. Heller ikke i nærliggende områder. For meg ser det ikke ut til at Hauchaassturen er nevnt under gårder i 1801-tellingen. Kun selve gården finner jeg. Kan de rett og slett være glemt i tellingen. Ville jo ikke trodd at de hadde flyttet når barna er funnet døpt der i 1797 0g 1801.Om da ikke Hans Paulsen kan ha vært soldat og beordret et annet sted midlertidig.Hustru og barn burde vel likevel vært på Toten?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at paret Hans Paulsen og Marte Torkildsdatter får et tvillingpar døpt på Østre Toten i 1795 også i tillegg til barna Anders og Christian:Legger lenke til kilden her: LenkeDen digitale kirkeboka er bare kronologisk fra denne tiden, men du har jo funnet både dåp og dødsfall der forstår jeg.Merkelig at disse skal være borte fra tellingen. Tror jeg har søkt på alle navnvarianter til nå.Hva med skifte etter Marte, finnes det?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her oppdaget jeg noe pussig . Under døpte Totens fant jeg denne dåpen til en Ole med far Hans Paulsen, mor ser ut til å være en Tolette og ikke Marte, men det kan selvfølgelig være en helt annen Hans Paulsen.Legger inn lenke til kirkeboka her. Se øvest v. side: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hvis ikke du heller finner dem, Gunn, begynner jeg virkelig å lure... Kan en hel familie ha 'falt ut' av tellingen? Her er lenke til kirkeboka hva gjelder dåpen til tvillingene i 1795 (kirkeboka er ganske lett å lese):Permanent sidelenke: LenkeHer bor de på Torgunrudstuen, og det er nok derfra Marte kommer. De giftet seg 13. februar 1795 og det står M.T.Torgunsrudstuen og Hans Paulsen Næsrum/Nærumstuen (?) på ham. Finner ikke noe om dragon el.l. Det hele er ganske underlig, synes jeg. Det er samme Hans Paulsen som jeg leter etter i innlegg 55201 - prøver å eliminere mulige kandidater, men lett skal det tydeligvis ikke være! Får håpe at noen med god lokalkunnskap på Toten kan tre til,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Gunn: pussig det der (4). Det er et annet par, og jeg har funnet dem på Verslien i 1801, men som du ser, heter den ene av tvillingene i 1795 Tonette, samme som moren i din dåp. Jeg vet ikke om tvillingene lever i 1801, og det finnes endel som heter Tonette på Toten, men ingen som passer med min,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I samme kirkebok som Carsten fant Tonette død finner du dåpen til Christian på venstre side i kirkeboka. se lenke i innlegg nr. 8.Utrolig at det ikke går å finne familien i 1801.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk skal du ha, Carsten, både mht. nytt ekteskap og dødsfallet til Tonette (og Peder). MEN hun og moren burde da ha kommet med under tellingen, som ble foretatt tidlig på året?Jeg har funnet begge forloverne i 1802-ekteskapet i 1801-tellingen, på Haukaas og Baalstuen (der jeg faktisk har lett tidligere), men Haukaasstuen, der Hans fortsatt bor i 1802, og bortevekk....Hvis kone nr. 2, Birthe Larsdatter, også dør før 1819, tror jeg at jeg har funnet rett mann (uten at jeg dermed ønsker livet av noen, altså!).Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Har funnet dødsfallet til en Berte Larsdt. Lundeødegaard, 41 år (40 i klokkerboka) som blir begravd i des. 1814. Kan det være den 2. kona til Hans (står Lundhagen på henne da hun gifter seg i 1802)? LenkeEr det noen som har peiling på disse gårdene på Toten, inkl. Præstrud????Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Det går litt om hverandre i dette og innlegg 55201, men takket være tips om slektshistorielaget, har jeg fått bekreftet at de ikke er registrert i folketellingen 1801 for Toten (pussig...), men at Hans og den første kona bodde i Haukåsstuen/engen. Den andre kona til Hans, som fortsatt bodde på samme sted, Berte Larsdatter Lundhagen, døde 33 år gammel etter en barnefødsel (Kari, født på våren 1806), og ble begravd 18. november 1806.Det store spørsmålet er selvsagt om dette er rett mann, men uansett går det framover!Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Hei! Jeg ser at vi begge er blitt offer for at en hel familie faller ut av tellinga. Tilfeldigvis har jeg nettopp hatt et innlegg der det ser ut til at det samme har skjedd, se innlegg 55218!Med hilsen Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, synes det er underlig, mildt sagt, at familier faller ut sånn. Stort sett har jeg funnet de jeg leiter etter, selv om navnene er skrevet litt på halv tolv, men dette er vel disse unntakene...... Kjedelig for oss!Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.