Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kari Larsen

[#55224] Helene Hansdtr Dahl 29 år i 1828 - Inmflyttet til Nittedal - hva viser kirkebok?

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Til høyre på linje 5 står hun oppført i Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nittedal, Ministerialbok nr. 3 (1814-1836), Innflyttede 1828, side 313. Permanent sidelenke: LenkeEr det noen som kan si meg hva som står under Haandtering og Hvorfra ankomne, samt det som står under datoen 2den Maii 1828 (Anmærkninger)? Er det flere som har kommet sammen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Weidling

Hei KariUnder håndtering står det nok tstpg, dvs tjenestepike. Anmerkn. 2. mai angår attester, og under står det tilbageleveret. Som du ser, så er alle personene nr. 3-6 fra samme sogn, så man kan i hvertfall undres på om de har flyttet sammen.Hilsen Tor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Larsen

Hei Tor! Takk for hjelp. Er attestene som er tilbakelevert, knyttet til flyttedato? Kan det tenkes at soknet de flyttet fra var Skedsmo (Skijdsmoe, som det også står i linje 8).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Larsen

Nå tror jeg jeg har funnet henne konfirmert i Skedsmo. Ifølge rad 23 på høyre side her: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 8 (1815-1829), Konfirmerte 1819, side 243. Permanent sidelenke: Lenke ble hun døpt i Skedsmo 14.8.1799, konfirmert 10.10.1819.Er det foreldre eller pleieforeldre som er nevnt(Hva står mer enn Mÿhrer, og hva henviser Do. til?) Og hva står i de siste kolonnene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Weidling

Hei igjen Ved tolking av Do må man nok sammenligne med hva som står i linje 20, nemlig 'tienende paa', dvs at Helene er tjenstepike på Myrer. Så her ser det ut til at navnet på Helenes foreldre ikke er nevnt.I siste utfylte kolonne står det 'naturli'. Sammenlignet med innførslene over, må dette bety at hun har naturlige kopper.Hilsen Tor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Larsen

Hei Tor. Takk for hjelp. Jeg har vist ikke funnet riktig Helene. Her er en annen som er født i Nittedal i overensstemmelse med Birger Kirkebys bygdebok. Hun er uekte født, og jeg vet ikke om hun kan være identisk med Helene Hansdtr, som hun senere bruker som navn.Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nittedal, Ministerialbok nr. 2 (1779-1814), Fødte og døpte 1804, side 72. Permanent sidelenke: Lenke (venstre, rad 25 NB! til høyre):Jeg greier ikke hele tolkningen her, bl.a. mangler barnefarens navn, og kanskje noe av det andre er feil; Døpt i Nittedal kirke 1. April 1804: Uekte barn Helene, mor: ??? Pigen Bertha Nielsdtr Skøyen?? Fadd: Marta Haagensdtr, Maria Slattum, Jørgen ??, Morten Jansen, Karin Hansen. Utlagt til barnefader Ungkarl og Jæger ?? som tjente for Jørgen Huus i ??, ??Kan du lese dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Sigdestad

Det er kanskje feil Helene denne òg, sidan faren hennar er Niels.'Pigen Berte Nielsdr. Skøyenskovens uægte Datter: HeleneFadd: Marte Haagensdr., Marie Slattum Ey:, Peder Hansen, Torger Pedersen og Morten Jensen.Udlagt til Barnefader Ungkarl og Jæger Niels Evensen, som tjente hos Torger Ku[..] i Skjedsmoe, hvor denne Pige og tiente.'

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

... som tjente hos Torger Kius... som vel må være han her:Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke skjønt stort mere enn at du leter etter en Helene Hansdatter Dahl fca.1800. Stemmer det ? Det finnes en på Nesodden i 1801, men hun heter Ellen. Nå kan de to navnene mikses litt så jeg tar sjansen på å legge inn lenke til henne Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Larsen

Takk for hjelp! Berit - Jeg leter riktignok etter en Helene Hansdtr (Dahl) som ifølge ulike kilder skal være født i Nittedal en eller annen gang mellom 1796 og 1806. Hun het Hellene Hansdtr Dahl da hun giftet deg i Nittedal 2.6.1830 og var da 25 år, men all info kan jo være feil... [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=755&idx_id=755&uid=ny&idx_side=->Lenke 218 rad nr 9, venstre side (nederst). Jeg finner ingen passende Hel(l)ene Hansdtr født i Nittedal i angitt tidsrom. Derfor har jeg sjekket innflyttere, og har funnet en som flyttet fra Skedsmo til Nittedal i 1828, 29 år gammel. Hun ble konfirmert i Skedsmo i 1819, men jeg finner ingen passende fødsel der. Derimot var det en enkemann som bodde i Blaker, Aurskog i 1801 med 7 barn, og den yngste het Helene Hansdtr. og var 2 år. Ifølge 2. rad til venstre ble hun født 26. februar 1799 av foreldre Hans Auensen Moe og hustru Helvig Johannesdtr: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 3 (1767-1807), Fødte og døpte 1799, side 120. Permanent sidelenke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Lenka til vielsen virket ikke. Ny lenke og par nr.9 Lenke Vet du hvem 'hennes' forlover Henrik Lie er ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Dette må nok være han i 1801. Hadde håpet han het Hansen Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett litt på FS, og der står det 4 barn og bodde på Pytten u/Holum. På FS Pedigree, som jeg ikke stoler på i hele tatt, står det at hun ble døpt 4/8 1799 men ikke sted. Og så døde hun 7/11-15/11 1843. Mannen giftet seg igjen 25/10 1850 Nittedal med Berthe Maria Olsdt.Hun står oppført som 47 år i 1843, og bodde på Pytten u/Slattum Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Nittedal ble utskilt fra Skedsmo i 1774.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Larsen

Hei Berit! Takk for info og korrigert lenke. Jeg tror det må være minst 2 Helene Hansdtr i Nittedal, hvis man skal tro kirkebøkene. Og opplysningene fra FS kan komme fra Birger Kirkebys bygdebøker, som jeg heller ikke stoler helt på.En Helene er døpt i Skedsmo 4.8.1799, ifølge Confirmerete Piger, høyre side, rad 23. Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 8 (1815-1829), Konfirmerte 1819, side 243. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=754&idx_id=754&uid=ny&idx_side=-156>LenkeMen jeg finner henne ikke i 1801. Men det er en som bor i Blaker med sin far og søsken; LenkeHun er imidlertid født i Blaker februar 1799, ifølge 2. linje til venstre: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 3 (1767-1807), Fødte og døpte 1799, side 120. Permanent sidelenke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Ja du har litt av et problem her. Og bedre blir det jo ikke siden det ikke finnes kirkebok over døpte i Skedsmo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.