Gå til innhold
Arkivverket

[#55225] Mangler opplysninger om Ole Larsen Putten og Mari Anderdatter, Vang Hedmark


Gjest Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Bodin Bratlie

Hei, er det noen som vet hvem som er Mari Anderdatters foreldre? Det finns mer som mangler her. Det er vanskelig å finne.Personakt Ole Larsen PuttenNoteringar Født 1787 Vang kommune, Hedmark fylke Scannede kirkeboksider, side 366, nr.6 Kildeinformasjon:Fylke: Hedmark Prestegjeld/sokn:Vang Kirkeboktype: Ministerialbok Nr. (arkivreferanse):5 Periode: 1784 - 1809 Oppbevaringssted: Statsarkivet i HamarOgså kilde:Digitalarkivet, 1801-telling for 0414 Wang Far:Husmand Lars Knudtsøn Putten, født omkring 1745 Mor:Helvig Olsdatter født omkring 1746 Familie med Mari AndersdatterNoteringer Vigsel 25-10-1816 Vang kommune, Hedmark fylke Kilde:Scannede kirkeboksider, side 411, nr. 40. Kildeinformasjon:Fylke: Hedmark Prestegjeld/sokn:Vang/Vang Kirkeboktype: Klokkerbok Nr. (arkivreferanse): 4 Periode: 1813 - 1827 Oppbevaringssted: Statsarkivet i HamarHun var tjenestepige på Præstgården, Vang H., når de giftet seg.Make/maka Mari Andersdatter født omkring 1794 Barn: Lars Olsen født 13-03-1817 Vang kommune, Hedmark fylke Andrea Olsdatter født 27-01-1820 Vang kommune,Hedmark fylke Helvig Olsdatter født 05-02-1822 Vang kommune,Hedmark fylke Død føre 1877 Løten kommune, Hedmark fylke Olia Olsdatter født 1830 Vang kommune, Hedmark fylke Død 01-1830 Vang kommune, Hedmark fylkeNoteringer Digitalarkivet 1801-telling for 0414 Wang Amt Prestegjeld Sokn Gard 180 Hedemarchen Wang Wangs Hoved Sogn Wangs PræstegaardFørenamn Mellomnamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Merknad Kjønn2715 Lars Knudts._putten Mand 56 Begge i første ægteskab Huusmand med jord M 2716 Helvig Olsd Hans kone 55 Begge i første ægteskab K 2717 Gunor Larsd Deres børn 18 Ugift K 2718 Knudt Larss Deres børn 16 M 2719 Ole Larss Deres børn 13 M 2720 Erich Larss Deres børn 11 M 2721 Ole Olssen Konens broder 50 Gaaer i dagleje MDokument URN_NBN_no-a1450-kb20070512900077 Ole Larsen Putten født og døpt 1787 URN_NBN_no-a1450-kb20070512900077 Ole Larsen Putten født og døpt 1787.jpg URN_NBN_no-a1450-kb20070512900414 Ole Larsen Putten og Mari Andersdatter vigsel 1816 URN_NBN_no-a1450-kb20070512900414 Ole Larsen Putten og Mari Andersdatter vigsel 1816.jpgKilder1) Scannede kirkeboksider, Vang kommune, 1784 - 1809 2) Digitalarkivet, 1801-telling for 0414 Wang 3) Kåre Bratlies slektforskningspapirer 4) Scannede kirkeboksider, Vang kommune, 1813 - 1827 5) Vangsboka, g.nr. 153 - 177, Vang historielag 1988, Odd Stensrud 6) Scannede kirkeboksider, Vang i Vang kommune, 1819 - 1832Hilsen Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Jeg tror også, som du, at lenken viser rett Mari, men jeg har ikke noe bevis for det. Kirkeboksiden med vielser, har jeg også funnet, men der står bare forlovere.Jeg har forsøkt å finne konfirmasjon og trolovelse, men tror ikke de mikrokortene er scannet.Er det noe mer jeg kan søke etter?Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Den hadde jeg ikke sett, men det er merkelig at ingen har funnet Maris foreldre. Tror du at det finns flere mikrokort på Statsarkivet i Hamar, enn de som er lagt ut på nettet? Om trolovelse er skrevet inn, så bør vel Maris far stå nevnt der.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg kan dessverre ikke svare på det spørsmålet, men håper at noen med tilgang til arkivet i Hamar kan hjelpe deg her.Den eneste jeg finner i Wang i 1801 er damen jeg har vist til 1801-telling. Mari kan jo komme fra et annet sted, og håper at du kan få hjelp av lokale eksperter.Lykke til ! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også dåpen i kirkebok for Wang 1793, Mari datter av Anders Erichen og Sedsel , øverst høyre side i kirkeboka, Mulig at faddere kan gi deg et spor?LenkeHar ikke funnet flere i passe alder døpt i Wang.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Fadderene til Mari er nok vesentlig fra brukerfamilien på Ingvoldstad. Sissel Dyresdatter - det høres mest ut til å være Stange eller Romedal, men det er en gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en datter til av ekteparet Anders Erichen og Sedsel døpt i Wang i 1797: LenkeJeg fant også i 1801-tellingen en Mari Andersdatter f. ca 1796 i Romedal. Far Anders Jensen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte lenken til Mari Andersdatter fra Romedal: LenkeOm det går an å finne ut mer om denne Mari vet jeg ikke. Hvis hun kan ha flyttet til Wang i tjeneste, så spørs det vel om hun finnes på utflytterlister?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Romedal er konfirmantlistene digitalisert for det aktuelle tidsrom. Her er en Mari Andersdatter konfirmert i 1812 , se øvest 2. rubrikk i kirkeboka: LenkeDet er vel bare som å lete etter nåla i høystakken, om man ikke greier å finne fars navnet til Mari Andersdatter.Bygdebøkene inneholder vel heller ikke mye om husmannsslekter, er jeg redd.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Hei igjen, Ja, nå har jeg forsøkt å sette meg inn i alt som dere har funnet. Helvig Olsdatter, født 5 feb 1822, er datter til Ole Larsen Putten og Mari Andersdatter. Det er Helvigs linje som går ned til meg. En av hennes faddere heter Anders Granrud. I en av lenkene som du, Gunn, har funnet, finns han. Det her skrev du, Gunn, og du finner lenken som du sendte her: Her er vel da Ole Larsen hos foreldre i 1801, på Wang? LenkeDu får gå tilbake til det du skrev for å åpne lenken. I folketellingen 1801, ser jeg at Anders Granrud, hette Anders Larss. Granrud. Her er han gift for andre gangen.Om Putten ligger under Prestegården i Vang, så ligger det et sted i nærheten som heter Granrud.Når Mari giftet seg arbeidet hun som tjenestepige på prestegården.Kan dette lede til nye opplysninger om Mari? Jeg er glad for alle svar som jeg får.Takk fra Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

For å nevne det så er Anders Larsen Granrud relativt ofte brukt som fadder i perioden rundt 1807-22, så det er ikke enkelt å knytte Anders-navnet til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Der rök den muligheten, men jeg hadde nok ikke trodd at det skulle gå å få fram noe om Anders Larsen heller. Det skulle sikker ha vært tidkrevende å finne hans første gifte. Nå har jeg funnet et lignende tilfelle i mitt slektarkiv: Lysning i april - Mikrokort nr. 11, side 391, nr. 15: Dragon Henni Nielssøn Børstad , Gunnor Gulbrandsdatter. (Forlovere?): Mons Qveber, Niels Trones (+ en hel 'setning' som jeg ikke forstår). Her står det heller ikke fedre til de som gifter seg, etter hva jeg forstår av teksten.Det finns en Nils Larsen som fikk en sønn Henrich i 1751, i Vang, men ingenting der viser at det er rett far.Jeg finner dem senere på: Digitalarkivet 1801-telling for 0414 Wang, søkord: Gard Gihle: 1085 Hendrich Nielss Mand 51 Bægge i første ægteskab Huusmand med jord 1086 Gunor Gulbransd Hans kone 54 Bægge i første ægteskab 1087 Peder Hendrichs Deres børn 22 Ugift Skomager 1088 Pernile Hendrichsd Deres børn 15 1089 Helvig Hendrichsd Deres børn 11Helvig er min farfars morfars mor, og hun er født 1788 i Vang.Jeg finner en Gunor også, men vet heller ikke om det er rett. Jeg synes det er vanskelig å lese de gamle tekstene. Ministerialbok 3, Vang H. 1734 - 1809, mikrokort nr. 2, side 60, nr. 7 : Far: Guldbrand ?, 1.ste tvilling barnet Gunor ? + en masse navn. 2.dre tvilling barnet ? + en masse navn. Dåpsdag Dom. 17.d p. Trinit = 21 sept. i 1746.Finns det virkelig ikke andre dokument som gir mer opplysninger? Om det ikke finns, er det vel bare å gi opp, men det er ikke helt min stil.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

En sønn også, Peder f 1779. Pernille g m Johannes Jakobsen Faråsen 1839 i Furnes. Ingen etterkommere.Forloverne som du nevner er bønder på nabogårdene. Ingen slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Jeg har funnet Peder, men visste ikke mer om ham. Jeg fann ham i Vangsboka. Der kalles han Per. Det ble altså ingen fedre her heller da!Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Uten at jeg er sikker, så vil jeg tro at foreldrene til Henrik Nilsen f 20 mai 1751 på Børstad i Vang er: Nils Larsen og Kari Simensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Jeg hadde funnet en side i kirkeboken, som jeg hadde vanskeligheter med å lese. Det er kanskje rett Henrik Nilsen? Se side 82, første side og så tror jeg han skal være nr. 7.Kildeinformasjon Fylke: Hedmark Prestegjeld/sokn: Vang Kirkeboktype: Ministerialbok Nummer (arkivreferanse): 3 Periode: 1734 - 1809 Oppbevaringssted: Statsarkivet i HamarHvor har du funnet foreldrene?Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.