Gå til innhold
Arkivverket
Gjest A. Vidvei

[#55229] Marte Rasmusdatter fra Fromreide eller Hetlevig?

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant en Marthe Rasmusdatter døpt på Manger 1768. Alder passer vel bra? LenkeLurer på om du finner dette bekreftet i kirkebøker?Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

her er vielsen til det foreldreparet jeg fant hadde fått en datter Marthe i innlegg 2. LenkeKan jo se om jeg kan finne om de også har en datter Berte?Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg fant ingen Berte Rasmusdatter døpt av samme foreldrepar, men der var en datter Eli døpt her: LenkeDen Berte Rasmusdatter du nevnte som fadder, er vel samme damen som bor på samme sted som Marte og ektemann i 1801.Aldersmessig kunne det jo passe bra som søstre?Skal lete litt til.Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest A. Vidvei

Uff da, om du ser på 1801-tellingen for Manger, Sture gård, Lenke finner du nok den Marte du fant (innlegg 2)- nesten nederst. Hun er fortsatt på Sture, gift, 30 år gammel, og har attpå en datter som heter Herborg (etter moren, får man anta).Så da er vi nok tilbake ved utgangspunktet...Hilsen Agnete

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest A. Vidvei

Men her poppet det opp noe annet. Jeg har nok bekreftelsen på at Marthe og Berthe var søstre. Lenke Begge gifter seg i Manger, og begge kalles Fromrede. Da faller sannsynligvis teorien om at Marthe egentlig kom fra Hetlevig på Askøy...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Davidsen

Og båe får born i Askøy:Sjur og Birte bur i Marikoven (under garden Follesø), men er gift annan stad - og får sonen Stephen:ASM,,Sieur,Johnsen,Marichoven,,,,,Birte Rasmusdtr,,,,,Stephen,1311,,1796Sjur må vera død føre 1801, medan dette kan hende er Birtes død? (sjølv om alderen ikkje høver heilt):,0207,1809,Berthe,Rasmusd.,,Foldesoe,,45 år,,Herf er borna til Anders og Marte i Askøy (frå mitt Askøy-register):MANG?,,Anders,Jensen,Hetlevig,,,,,Marte Rasmusdtr,,,,,Karen Olene,1907,,1795,,Anders,Johannessen,Hethlevig,,,,,Marte Rasmusdtr,,,,,Marthe,1204,,1801,,Anders,Jensen,Hetlevig,,,,,Marte Rasmusdtr,,,,,Ole,2301,,1803,,Anders,Jensen,Hetlevig,,,,,Marte Rasmusdtr,,,,,Rasmus,2309,,1804Her døyr Anders, men eg finn ikkje ei høvande Marte død:,1905,1846,Anders,Jensen,,N. Hetlevig,,77 år,f. Onen i Manger,Eg finn heller ikkje ein høvande Rasmus som far til desse systrene i Askøy, så dei er nok fødde i Manger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Davidsen

Elles er der skifte etter fire Rasmus'ar på Fromreide i høveleg tid. Kan hende ein av dei er faren og kan løysa problemet. Du finn dei under Hordaland/Skifte/Skifteprotokollar for Nordhordland.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest A. Vidvei

Hei Bjørn, og takk for fine bekreftelser!Sønn av Marte og Anders på Hetlevig, Rasmus, flytter til Haugland før 1834, og blir boende der til sin død 9.11.1890. Det dør en Marthe Rasmusdatter (90 år) 24.12. 1847 på Haugland. Jeg tenker det er sannsynlig at dette er kona til Anders Jensen, og at hun flyttet fra Hetlevig til sønnen Rasmus på Haugland.Da går jakten etter søstrene videre i Manger, men nå skal jeg i juleselskap!Hilsen Agnete

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kenneth Bratland

I et skifte etter enken Kari Larsdatter på Fromreide den 9. sept. 1791 går det frem at hun ikke hadde barn. Det var etterkommerne etter hennes fullsøsken og halvsøsken som arvet. Deriblant finner vi den avdøde halvsøsteren Kari Rasmusdatter som hadde vært gift med Rasmus Tostensen. De hadde barna Christi gift med Gregorius Strusshamn, Anna gift med Lars Larsen Fromreide, Brita 26 år med formynder Hans Rasmussen Fromreide og Marta 24 med samme formynder.Her dør deres far som fattig: LenkeMvh.Kenneth Bratland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Davidsen

Og då er vel saka i boks så langt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest A. Vidvei

Da er dette i boks, og vel så det. Tusen takk for hjelpen og god jul!Agnete

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.