Gå til innhold
Arkivverket

[#55238] Hans Gjertsen - pantebok for Bergen 1688-1691


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

I registeret til panteboka for Bergen som er lagt ut på nettet, finner jeg henvisning til fol. 116 der det skal stå noe om en skipper Hans Gjertsen. I merknaden heter det at han var g.m. Margrete Salomonsdtr. Er det mulig å få sjekket med panteboka om det der uttrykkelig står at hun var hans kone? Jeg har nemlig andre opplysninger (fra kirkeboka for Lærdal/Årdal der hun døde) som tyder på hun var moren hans.Kan jeg også spørre om hva innføringen i panteboka gjaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hvis vi flytter oss til folio 118, finner jeg dokumentet, som er et skjøte på hus og grunn datert 22. juli 1690 til 'medArving Erlig og Velagt Mand Schipper Hans Giersen, borger og indvohner udj Bergen, hans Kiere Hustrue Erlig og Gudfrøgtige Quinde Margrete Salemonsdatter'. Huset hadde tidligere vært eid av hans morsøster Anne Pedersdatter.Det er skiftet etter ham 29. januar 1697. der nevnes enken Margrethe Samuelsdatter og barna Hans Hansen, myndig i 1697, og Christen Hansen, umyndig i 1697.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Yngve! Da er det ikke noe tvil om at Margrete var kona hans. Opplysningen om at han døde før 29.1.1697 var dessuten meget oppklarende. Da var det kanskje Hans Hansens mor som døde i Årdal og ikke Hans Gjertsens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.