Gå til innhold
Arkivverket

[#55240] Hvordan finne personer i Kristiansand mellom 1889 og 1900?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har i årevis vert på leiting etter ei jente som ble konfirmert i Kristiansand Domkirke den 28. april 1889. Jeg vet at hun var på barnehjem da hun ble konfirmert, men er ikke i stand til å finne et eneste spor etter henne, etter at hun ble konfirmert. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=55190&sok=&nr=49&antinnlegg=7#anker>Lenke Denne unge jenta var datter til bror til min oldmor. Jeg har ikke klart å finne så mange slektninger av min oldmor her i Norge. Mathilde Heleen Larsen som hun het, hadde ei tante i Nord Dakokta som het Marie Abrahamson, så det kan hende at hun har prøvt å reise til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Har ikke direkte noen hjelp å by på, kanskje nærmere noe av det samme problemet. Vet du om barnehjemmet til Mathilde var det som het Waisenhuset i Kristiansand og hvor det lå?Selv har jeg en oldefar, Alfred Gunerius Olsen, som var på barnehjem i Kristiansand noen år (mor død, far sjømann og familien hadde ikke økonomisk overskudd til å ta seg av ham og hans bror på fulltid). Min oldefar ble konfirmert 12.4.1896 i Kristiansand Domkirke fra Waisenhuset i Kristiansand jf kirkeboka [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1014&idx_id=1014&uid=ny&idx_side=-53>Lenke, men kirkeboka sier ikke noe om oppholdssted ved konfirmasjonen til Mathilde eller for øvrig ved noen av de øvrige av hennes medkonfirmanter 7 år tidligere på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Jf. det jeg kan slå opp på sidene til Arkivverket, så finner jeg omtale av Waisenhuset Ebenezer:Felleskatalogen for ArkivverketArkivskaper: D/0954 C / Barnehjemmet Ebenezer Depotinstitusjon: Statsarkivet i Kristiansand Historikk / biografi: Vaisenhuset Ebenezer ble tatt i bruk 24. juni 1882. Det var i virksomhet som guttehjem fram til 1952 drevet av Indremisjonen og økonomisk basert på frivillige gaver. Bygningen lå opprinnelig på Bakkegård, men flyttet senere til Jægersberg gård ca 1918 og ble da navngitt Barnehjemmet Ebenezer. Vaisenhuset tok i mot gutter fra midtre og østre deler av Vest-Agder og vestre deler av Aust-Agder. Arkivskapertype: Institusjon Samfunnssektor: Privat Næringskategori(er): Heldøgns omsorg for barn og ungdom Organisasjonskategori(er): Helse og sosial velferd Kommune®: KRISTIANSAND LenkeMht Waisenhuset fremgår flg av lenken:'I tillegg ble senere mottatt en protokoll med navn på 402 gutter som hadde opphold på barnehjemmet Ebenezer i perioden 1882-1949. Den gir opplysninger om barnas fødselsdato, foreldre, dato for ankomst og avreise, m.v. . Protokollen ble sporet opp i 2004 på initiativ fra Statsarkivet i Kristiansand via Svein Arve Egeland i Normisjon Region Agder som knyttet kontakt med Solveig Engebu som overtok Jægersberg gården i 1953. Solveig Engebu (født 1918) hadde beholdt protokollen etter at Kristiansand kommune overtok ansvaret for barnehjemsbarna. SAK ref. 2004/12/1.'Men det hjelper jo ikke deg når Mathilde Helen Larsen var jente og altså må ha bodd på et annet hjem.Andre som kan hjelpe med Mathilde?Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det var meget interessant å høre om Waisenhuset Ebenezer, men som du sier så kom jeg ikke nærmere noen løsning på min gåte. Likevel synes jeg det var veldig interessant. Det er jo, mulig at Indremisjonen også hadde barnehjem for piker eller pikehjem? Kanskje på samme sted.Det underlige er at jeg antar at Mathilde Heleen (Mathilde Helene) og din bestefar kjente hverandre. Jeg ser det som en mulighet at hun kan ha reist til bl.a. Danmark? Mathilde kan ha reist hvor som helst, men det avheger kanskje av hvor det ble av henne da, hun ble utskrivet fra barnehjemmet/pikehjemmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har prøvt å søke i utflyttede om Mathilde er å finne der, men jeg kan ikke finne henne. Det kan nok tenkes at hun er der selv om jeg ikke finner henne. Jeg vet ikke hvilket sogn jeg skal søke etter henne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.