Gå til innhold
Arkivverket

[#55241] foreldre til 3 generasjon tippoldefar


Gjest Inger Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Marie Næsset

Ole Christophersen Askerød døde 09.04.1880 og skal ha blitt født i 1798 i Hillestad Botne. Finner han ikke blant fødte dette året. Finnes det noen som kan hjelpe meg.Lenke til klokkerbok i Hillestad / Botne: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei Inger MarieBare et lite spørsmål før jeg leter videre. Er det din Ole Christophersen som i folketellingen 1801 var 3 år gammel og bosatt på Strand i Hillestad sammen med foreldre Christopher Olsen og Ingebor Andersdatter (foreldrene trolovet 9. april og kopulert 27. mai 1798, kirkebok Botne s. 34-35).Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel da Ole Chr. med familie på Askerød i 1865? Lenkeskal se om jeg finner hans dåp i kirkebøkene. Ikke så lett å lese de kronologiske listene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Dette er nok de rette menneskene men jeg klarer ikke å finne dem i noen kirkebøker. Hadde trodd jeg ville kunne finne Ole som født men det klarer jeg ikke. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er fryktelig vanskelig å finne døpte i kirkebøkene for Botne 1798, men jeg fant en datter av Christopher olssen og Ingeborg Andersdatter født litt senere i Hillestad på denne kilden: LenkeHåper noen som er dyktige til å lete i de kronologiske lister kan hjelpe deg her:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen! Har vært ute på kaffebesøk og det har derfor tatt litt tid før jeg fikk sjekket web-debatten. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en liten titt på denne kirkeboka for Botne . Se litt under midten 2 s. 1798. Der finner jeg navnene Christofer Olsen og Ingeborg Andersdatter nevnt, men greier ikke lese hva som ellers står? LenkeBlir ikke klar over om det er vielse eller barndåp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Jeg er meget interessert i oppslag på Ole Christoffersen og hans foreldre. Eventuelt søsken til Ole og/eller opplysninger om livet deres. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Jeg er meget interessert i oppslag på Ole Christoffersen og hans foreldre. Eventuelt søsken til Ole og/eller opplysninger om livet deres. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Under Askjerød står det: Ole Kristoffersen, 1830-73, flyttet hit fra Kronlia. F. 1798, Knatten av Strand, d. 1880, 82 år gammel. Gift 1830 med Christine Pedersdatter, f. 1804 på Gjelstad i Hof, d. 1897 på Skårbu, 93 år. 11 barn: 1 Dorthea Marie 1831, g. 1865 m. malermester Kristofer Olsen Kopstad i Holmestrand (f. 1832 i Nykirke, d. 1899). 2 Peder 1832, bodde på Øde Bringåker. 3 Ingeborg Marie 1834, g. 1861 m. skredder Andreas Johannesen i Christiania (f. 1830 i Ås). 4 Karen Olse 1836, g. 1861 snekker, senere kjøpmann Martin Johannesen Brekke, bodde i Christiania, 5 Elen Annette 1838, g. 1871 m. Hans Anton Halvorsen, Nedre Skårbu. 6 Johanne Marie 1840, d. 1882, g.m. bakermester Carl Breien i Christiania, senere i Moss (f. på Øvre Romerike, d. 1920 i Moss). 7 Christopher 1841, død ugift 1893. 8 Olava 1844, g. 1875 m. Kristen Hansen Skarrebo, Øvre Skårbu. 9 Nils 1845, d. ugift 1881, maler. De to siste barna er ikke nevne og døde nok som små. I 1873 solgte Ole gården til sønnen Christopher for 2150 spd. og føderåd.Nå kommer det kaffegjester her, så da får jeg fortsette seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Tusen takk. Dette var virkelig til stor hjelp for meg. Nå lurer jeg på hvor Knatten av Strand er. Trodde Ole var født i Hillestad men det kan jo være en plass som heter Knatten der. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Det finnes gårdsnavn Knatten i Borre, Her i 1801-tellingen: Lenke Borre ligger jo ikke så langt unna. Kan det være slekt som bor på gården der?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Hei igjen og nok en gang takk for at du prøver å hjelpe meg. Idag står familiebesøk for tur så leting i kirkebøker og folketellinger må nok vente. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Hei igjen og nok en gang takk for at du prøver å hjelpe meg. Idag står familiebesøk for tur så leting i kirkebøker og folketellinger må nok vente. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Knatten er en plass under gården Strand i Hillestad. I boka står det at Kristoffer Olsen var skomaker og bruker på Knattten 1803-50. Født 1771, Kronlia, d. 1850. Gift 1798 med Ingeborg Andersdatter Brekke, f. 1774, d. 1859 på Askjerød. 3 barn: Ole 1798,. 2 Anne Helene 1802, visstnok g.m. Ole Kristoffersen Langeli. 3 Martin 1806. Sønnen Ole Kristoffersen solgte Knatten i 1856 for 350 spd. til Abraham Olsen.Kronlia: Kristoffer Olsen, ca. 1731-54, flyttet hit visstnok fra Gausen. Død 1754, 60 år gammel. Gift 1.g. 1723 m. Olaug Olsdatter, d. 1739, 42 år. Gift 2.g. 1739 m. Mari (Maren) Halvorsdatter. 14 barn nevnes (5 og 9): 3 Ole f. 1729 på Gausen. 4 Kirsten f. 1723 på Kronlia. 9 Ole f. 1745. 14 Åse f. 1742. Ved skiftet etter Kristoffer i 1756 var boet falitt. Av barna levde da bare nr. 9 og 14.Ole Kristoffersen, bruker 1783-1813, sønn av foregående. Gift 1772 med Kristine Henriksdatter, Østre Solberg. 2 barn: 1 Kristoffer f. 1771. 2 Helene f. 1775, gift 1797 med Jørgen Andersen, Søndre Løken.Kristoffer Olsen, Knatten av Strand, brukte Kronlia sammen med Knatteni tiden 1813-123. Sønnen Ole Kristoffersen tok over bykselen i 1823. Han flyttet i 1830 til Askjerød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Under Brekke finner jeg info om både Christine Pedersdatter som var gift med Ole Kristoffersen på Askjerød og Ingeborg Andersdatter som var gift med faren Kristoffer Olsen på Knatten. Der står mye her, så du bør nok låne boka og lese/skrive av selv.Kort fortalt så var Christine Pedersdatter datter av Peder Gjelstad og Dorthe Eriksdatter. Dorthe var datter av Erik Hansen Østerud og Ingeborg Henriksdatter Ruud av Viborgslekten på Eiker. I boka føres slekten tilbake til kong Christian IV. Det finnes flere variasjoner av denne slektsrekken, og ingen er verifisert, og de fleste mener det er bare tull! Mener det har vært en debatt om dette her tidligere. Men lån boka selv og kos deg videre. Det er sikkert mye annet å finne for deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.