Gå til innhold
Arkivverket

[#55245] Ribor Lucia Parelia Gertsdat Lind med familie på Hustad -hvor ble de av?


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Ribor ble gift 1794 med Christen Jensen/Jansen, på Hustad senere Selsøy. Han døde 1798. de hadde fire barn: Gertrud Margrete f. 1794, Ane Bergitta f. 1795, Johanna Kistina f. 1796 og Christen f. 1798.De to første barnene er konfirmert 1810 i Lødingen.Noen som vet hvem Christen Jensen er ? Hvor og når døde Ribor ? Og eventuelt er noen av barnene senere gift ? Håper på gode tips nu i romjula . Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.En supplering av opplysningene i innlegg 1: Ribor i 1801 (1032) Lenke -Så Skifte etter enkemann Jens Christensen Saxenvig i Saltdal åpnet 27.10.1793 – Sønner av avdøde: Christen Jensen, 26 år, ugift, Saxenvig i Saltdal - Ole Jensen, 21 år, ugift, Saxenvig i Saltdal - Herdag Jensen, , 21 år, ugift, tjener hos Joen Olsen Drageide i Saltdal - Døtrer av avdøde: Mallena Jensdatter, gift, ektefelle Peder Johnsen Thuv i Bodø - Berethe Jensdatter, gift, ektefelle Jacob Monsen Schansen i Saltdal - Anne Jensdatter, gift, ektefelle Mons Hansen Saxenvig i Saltdal.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for den Knut. Aldersmessig kan det være han. Født ca 1765 iflg bygdebok. Skal sjekke litt runt Saltdal om de kan ha flyttet. 1810 er de i allefall på Hustad, men har ikke funnet de to siste barnene konfirmert. Jeg har heller ikke funnet at hun er gift opp igjen. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I en Pdf-fil som gjelder Bjørn H. Nyheims slekt, fant jeg dette på nettet:Ribor Lucia Gjertsdatter Lind, født 1774, død 4.10.1833 i Ørsvåg i Vågan, gravlagt 12.10.1833 i Vågan. Hun ble gift 2. gang med Søren Olsen Selsboe og 3. gang 9.10.1816 med Hans Monsen, f.ca. 1789 i Ørsnes i Vågan, død 14.1.1834 i Ørsvåg i Vågan, gravlagt 18.1.1834 i Vågan.Hans Monsen og Ribor hadde sønnen Gjert Lind Hansen, f. 27.2.1819, Ørsnes i Vågan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Det er ham, ”din” Christen Jensen, skiftet etter broren Ole Jensen (åpnet 17.05.1796) viser dette. Du spurte ikke etter koplinger, men hvem han var, derfor direkte til skiftet etter Jens Christensen.Skifte etter Ole Jensen, Saxenvig i Saltdal åpnet: 17.05.1796 - Christen Jensen, i Hegstad. Bror av avdøde, gift - Herdag Jensen, bror av avdøde, myndig, tjeneste hos Jon Olsen, N Drageide i Saltdal - Malena Jensdatter, søster av avdøde, gift, ektefelle Peder Johansen Thuv i Bodø - Beret Jensdatter, søster av avdøde, gift, ektefelle Jacob Monsen Schantzen i Saltdal -Ane Jensdatter, søster av avdøde, gift, ektefelle Mons Hansen Y. Saxenvig i SaltdalI dette skiftet har Christen 'riktig' adresse, og han er gift der.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Jeg kan vel, når jeg alt er i gang, vise hvorfor det var ”riktig” adresse også:Skifte etter Christen Jensen, Selsøen i Hegstad åpnet 13.09.1798, ektefelle Ribor Lucia Giertsdatter, verge Christen Ellingsen ...... - Christen Christensen, sønn av avdøde, 10 uger Selsøen i Hegstad - Giertrue Margrethe Christensdatter, datter av avdøde, 4 år, Selsøen i Hegstad - Ane Bergita Christensdatter, datter av avdøde, 3 år, Selsøen i Hegstad - Johanna Christina Christensdatter, datter av avdøde, 1 år, Selsøen i Hegstad –MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Da kan dette være Ribors sønn Jens i f.t. 1865 for Vågan [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f61865&gardpostnr=465&personpostnr=3257&merk=3257#ovre>Lenke.Her http://www.trekilen.com/excel.html kan du finne blant annet døde- og vigselslister for Vågan. Tror det er Jens Sørensen og Ane Helene Larsdatter som blir viet i Vågan i 1838. Han var da 37 år og det stemmer bra med fødselsåret 1801,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal dere ha. Da vet vi hvem Christen Jansen/Jensen var og hvor Ribor Lucia Parelia Giertsdatter Lind døde. Men hvor ble det av hennes barn ? M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Jeg klarer ikke å finne dekning for navnebruken i overskrifta og i innlegg 10, at Ribor Lucia Parelia var gift med Christen Jensen, derimot finner jeg henne gift med Anders Rasmussen Lind, disse var oldeforeldre til Ribor Lucia Gjertsdatter som var gift med Christen Jensen. Kunne du vise til hvor det kommer fra at også Ribor Lucia den yngre også het Parelia?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Knut (11). Hun er døpt Ribor Lucia Pareli Gertsdatter Lind.Sorry jeg slengte på en 'a' til slutt. Det er bestemoren som har 'a' i enden.Ribor Lucia Parelia og Anders Lind er mine 5.tipper. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal du ha Grethe. Årsmessig stemmer nok det.Født 1794 død 1845. ca 52 år.Da var det vel ikke barn etter henne. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1839 hadde Gjert Lind af Gaarden Hopen(?) i Vaagan datteren Anne Bergithe til dåpen i Tjøtta. Moren var pige Johanna Kirstine / Kristine? Johannesdatter født Blystad i Vaagen prestegjeld (nr. 4) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071016610256.jpg>LenkeKan hende Gjert Lind er den samme Gjert Lind Hansen, sønnen til Ribor Lind og Hans Monsen. Har i allefall funnet disse opplysningene på denne slektssiden: http://www.jensvoll.no/slekt/mamma.htmAnne Bergitte var gift med Trond Martin Andersen. I 1865 finner jeg Trond og kona i Lødingen Lenke og det samme i 1875 Lenke.9.6.1862 hadde pigen Anne Bergitte Gjertsdatter sønnen Ragnvald til dåpen i Lødingen. Faren var Elias Jørgensen fra Haug i Buksnes (se nr. 33) Lenke. Den 2.10.1862 inngikk hun så ekteskap med Trond Martin Andersen i Lødingen (se nr. 5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Tusen takk igjen Grethe. Får nu ta for meg Lødingen kirkebok for å sjekke faddere om det kan være noe mer å hente den vegen. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Nyheim

Til (16): Gjert Lind tjente hos skipper Jens Hasselberg i Hopen, Vågan, i 1838 iflg militærlistene. Deretter forsvinner alle spor i Vågan-kildene... Johanne K Johannesdatter var fra Rystad, datter av Johannes Jakobsen, f ca 1774 på Klepstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.