Gå til innhold
Arkivverket

[#55248] Jakobine Johansdatter i Loppa f. ca. 1872


Gjest Svein Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Olsen

Noen som vet noe om Jakobine Johansdatter (f. ca. 1872), som bodde i Loppa i Finnmark. Hun fikk en sønn, Johan Andreas Jensen med Jens Jensen i 1890, men de giftet seg ikke. Jeg finner henne ikke i kirkebøkene for Loppa utenom i forbindelse med Johans dåp i 1890 og konfirmasjon i 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Faren til Johan Andreas var norsk. Faren Jens Jenssen var sønn av Jens Pedersen fra Stjørdal, som forsvant på havet i 1868, samme året Jens ble født.Familien bodde i Frakkfjord på Loppa. Moren var også norsk, Ingeborg Anna Nilsdatter, datter til Nils Nilsen Berg og Henrikke henriksdatter.Antakelig er det Jakobine som er av kvensk avstamming. Men finner veldig lite om moren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det ble døpt ei Jakobine Regine i Lurøy i 1872, datter av Johan Andreas Nilsen (se nr. 45) Lenke. Men dette er nok et skudd i blinde dersom mora til Johan Andreas har kvensk avstamning.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Ja, det er vel tvilsomt siden hun var av kvensk ætt. Men det er nok sannsynlig at hun ikke var lenge i Loppa, selv om det står at hun er fra Loppen, i dåpsboken for sønnen. Har ikke klart å finne hennes dåp eller konfirmasjon og heller ikke at hun noengang ble gift i Loppa. Dessuten ble sønnen Johan Andreas boende hos farens søster etter farensw død i 1898, hvor han bor når han konfirmeres i 1907. De omtales som fosterforeldre. Ville det vært naturlig hvis moren bodde i området? Tvilsomt, tror jeg. Hun kan jo også være død, men har ikke klart å finne ut det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Eline og Johan Johannessen er tante og onkel av Johan Andreas Jensen. Ja, han ble boende der etter farens død. Han bor også der når han konfirmeres i 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jakobine (Jacobine) forekom, men var ikke så vanlig. Hun var vel oppkalt etter en eller annen Jakob. Men var det helt vanlige kvenske navn. Det kan være et bibelsk navn, som kvenene svært ofte brukte, men vel ikke på slutten av 1800-tallet. Du skal være oppmerksom på at det kvenske 'Johan-' svært ofte ble til 'Johannes-' i Norge. I 1900 er det på landsbasis vanskelig å finne noen som passer med Jakobine Johansdatter. Det er så at Johan Andreas Jensen ble født i 1890. Det er en Folketelling ved nyttår 1890/91, og der burde du finne Jakobine. Den Folketellingen angir nokså nøyaktig fødestedet og etnisitet på personene. Men du må da til Riksarkivet i Oslo. Det tar litt tid å lete gjennom den folketellingen, og du må selv gjøre det. Jeg tror at du da vil komme til målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Visste ikke om noen folketelling i 1890, den skal jeg ta en titt på neste gang jeg er i Oslo. Ellers er sønnen hennes en like stor gåte. Han forsvinner bare fra alle kirkebøker etter konfirmasjonen i 1907. En naturlig årsak er jo at kirkebøkene bare ligger ute frem til 1908, men ingen i slekta har noe kjennskap til denne Johan Andreas, som antakelig er død utenfor Loppa i ung alder, ellers ville jeg antakelig funnet etterkommere et sted.Eline og Johans etterkommere kjenner heller ikke til han, selv om det står svart på hvitt i folketellingen for 1900 at han er fosterbarn hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Av og til kan man ha kjempeflaks når man søker på nettet; for se her. Jeg tok først et søk på gravminner i Norge og fant da en Johan Jensen f 1890 gravlagt i 1962 sammens med kone Anna død 1961 i Kirkenes.[url="http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1841645>Lenke Tok en rask kikk i kirkeboka for viede i Sør-Varanger 1909-1919, og fikk en innertier. Her er rette mannen viet med kona Anna i 1918 par nr 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei Svein. Kan det være din Jakobine som blir født i Alta, 18.09.1871 som uekte, med foreldre: Ungk. Johan Jacob Pedersen Serkioja, fra Finnland, og pike Anne Grethe Mikkelsdtr. Harnisk fra Elvebakken? Harniskfamilien er også kvensk, så mulighetene for at det er din Jakobine er til stede. Jeg fant dette ved et fort søk på Databasevelgeren (den blå linja øverst). Jeg søkte også på døde, og hun var ikke død før 1875. På tellingen 1875 finner du antakelig henne som pleiebarn, og der bruker hun etternavnet Jacobsdtr. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei igjen. Hun ble konfirmert i 1888, og var innskrevet som Jakobine Johansdtr., og bodde i Tverreldalen. Tror kanskje det er din dame. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Her er mer inform. om faren: Han ble opplyst å være fra, Lohtaja Pastorat Himankas Kapel under Aabo stift. Han var 34 år gml. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Hva gjelder Jacobine. Hun Jacobine som var født i 1871 i Alta er det ikke, det er søsteren til Johanna, som var gift med broren til Jens, far til Johan. Men konfirmasjonen du fant i 1888 høres mer rett ut. At faren hette Lorhtaja høres også rettut. Litt av et navn forresten.Når det gjelder infoen om Johan Andreas var det innertier. Ble en skikkelig jubel her. jeg fant faktisk den karen i Kirkenes under gravminner for en stund siden, men slo han fra meg av forskjellige grunner. Nå skal jeg lete opp om de hadde etterkommere.Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Nå forstår jeg sammenhengen. Grunnen til at jeg har misforstått er at dere har snakket om to forskjellige Jakobine i mine øyne.Jakobine Jacobsdatter var datter til Sorkioia og søster til Johanna, som var gift med Kristian Jenssen. Hun flyttet til Harstad eller deromkring.Jakobine Johansdatter, som jeg har søkt etter nå fikk et barn med Jens Jensen, som var Kristian Jenssens bror.Jeg har ikke tenkt et sekund på at Jakobine Johansdtr. kunne være Jakobine Jacobsdtr., altså samme person.Men når dere nevner det er det jo faktisk ikke usannsynlig at søstrene har kommet til Loppa og funnet seg hver sin bror, selv om bare den ene ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Fra HisKi (døpte Himanka, Mellom-Østerbotn, Finland)Född 21.11.1837 / Döpt 21.11.1837Fader inh. Pehr Johss. SärkiojaModer hu. Maja Lisa JacsdrBarn Johannes Jacob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.