Gå til innhold
Arkivverket

[#55255] Informasjon?


Gjest Andreas Rindal
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Rindal

Hei! Er det noen her som har noe info om en Peter Oscar Nilsen død ca 1908-09? Hans sønn Alfred Oscar Nilsen ble født i Veldre 9/6-1907. (gift i oppegård April-36) Hans datter het Laura til fornavn og ble født ca 1905. Det rare er at jeg ikke finner noe om disse i noen kikrebøker. Har lett i hele Hedmark og Oppland der jeg har hørt de holdt til. Kan de ha vært medlem av et annet trosamfunn? Er ganske ny med dette og setter pris på tips og litt hjelp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Et tips, dog på siden, er å lage en mer informativ overskrift, f.eks. 'Peter Oscar Nilsen, i Veldre 1907, død ca. 1908-09'. Da har du mye større sjanse for å fange oppmerksomheten til de som eventuelt måtte sitte med kunnskapene du er på jakt etter. Med overskrifter av typen som her er valgt, blir det helt tilfeldig hvem som leser spørsmålet. Du får ikke endret dette på egen hånd (det går imidlertid an å sende en e-post til digitalarkivet@uib.no og be dem endre overskriften), men det kan være kjekt å huske på til neste gang.Jeg starter med å lenke til dokumentasjon på fødselsdato pg fødested, nemlig lysningsprotokollen for Nesodden (lysning nr. 8): Lenke (vielsen ser ut til å ha skjedd 8. april kl. 18, jfr notat ytterst til høyre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Her Lenke (nr. 3) er dødsfallet til en Peder Oscar Nilsen, f. 1876 i Fredrikstad, d. 9. april 1909 (Nordby, Ås). Dette er vel den du leter etter? Ved Alfreds dåp er han oppgitt å være født i 1877, men disse opplysningene var ikke alltid like nøyaktig ført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Tusen hjertelig takk for hjelpen. Dette er min farfars far og han døde så tidlig at det var lite info om ham da min farfar ble satt bort etter dødsfallet. Vi har et bra bilde av som er fra 1900 omtrent. Det som gjør det ekstra morsomt for meg er at jeg likner noe veldig på ham så dette var gøy:)Vi har alltid hørt at han døde av tarmslyng, men det står et sted kreft/tæring, og kreft var kanskje noe man ikke snakket om tidligere. Men et spørsmål til. Var det ikke alltid vanlig å føre opp navn på ektefelle ved dødfall? Ser ikke navnet til mathea....Men ellers takk takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Utfra din lenke og ikke minst den lenken Arne har gitt deg (innlegg 7)til Klokkerboken som ofte er tydeligere skrevet, ser du at han er konfirmert i Glemminge og han bor på Kaxrudplassen, hvilket høres ut som en plass under en gård kalt Kaxrud (Kaksrud). Det finnes en gård v dette navn i Nordby i Ås, se lenke til O.Rygh Gaardsnavne: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Berit! Så ikke at du også var/er våken i natt :-) Jeg syns det står konf 1890(?)eller(1), altså konfirm 1890/91. Tror ikke det står noe dato. Har ikke sjekket kirkebok for konf. Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Flott! Og her har du lenken til Klokkerboken, men denne gang er kirkeboken tydeliger med mer info. Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Klokkerbok nr. 5 (1876-1893), Konfirmerte 1891, side 105-106. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Litt slurvete skrevet men tror det står Pettersdatter. Det stemmer jo ikke med Nilsdtr i kirkeboken, med det KAN jo være en feilskriving i kirkeboken..Du får nok lete frem hans dåp for å dobbeltsjekke mors etternavn. Synd du foreløpig ikke får opp hans vielse i 1904 når du er så heldig at kirkeboken ga deg lysningsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.