Gå til innhold
Arkivverket

[#55262] Peder Kristiansen, Ringsaker 1869


Gjest Hallvor Engen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvor Engen

Jeg er litt nybegynner når det gjelder å tyde kirkebøker. Så jeg prøver å forstå hva som står om Christian uekte sønn av Peder Kristiansen og Oline Nilsdatter fra Tande. Siden jeg ikke kan finne de igjen i folketellingen fra 1865. Farens oppholdsted klarer jeg ikke å tyde, Sakreie? er det et sted? Noen drevne som kan hjelpe med å tyde oppføringen i kirkeboken? Eller som har andre gode tips om hvordan jeg finner de igjen?Ligger her: Lenke(tredje fra toppen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Enkem[ann] Peder Kristiansen JahrenDet er kvinnens tredje uekte barn, se også barn nr. 123/1855 og nr. 56/1862. Mannen har også et uekte barn fra før, hvis mor var ei Ingeborg Pedersdatter. (Se ytterste høyre kolonne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tja, om det står 'Jahren' eller 'Jahreie', blir kanskje hipp som happ. Det er vel antakelig snakk om Peder Kristiansen, 38 år, enkemann og tømmerhugger i Jarenstua i Veldre sogn i Ringsaker prestegjeld ved FT1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei Hallvor! Peder Kristiansen var min tipp-tipp oldefar, hvis du er interresert kan jeg godt hjelpe deg med informasjon, men forstår godt hvis du vil granske selv. Det er jo det som er mest givende. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei igjen ! Hvis du nå skulle være interessert får vi komme tilbake til det etter nyttår,for nå reiser jeg til fjells. Har det meste om Peder, hans aner og etterkommere. Fortsatt God Jul og Godt Nyttår!Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Vegard Engen

Hei Else!Som Hallvors bror, er jeg egentlig litt nysgjerrig på hva du har. Denne slektsforskningen er et familiesamarbeidsprosjekt for oss, men jeg ventet litt på at Hallvor skulle grave videre her :) Som utearbeidende på båt i seismikkbransjen er han dog ute i det Kaspiske Hav igjen, og jeg tror ikke jeg orker vente til han kommer hjem igjen :)Det vi *egentlig* er mest interessert i, er kanskje flere holdepunkter for at vi har funnet riktige personer. Det er det jo ikke sikkert vi noensinne får, men vi syntes det stemte riktig så bra.Det vi vet helt sikkert, er at vår oldefar het Kristian Pedersen Kjekerud, Jernbanearbeider, og gift med Lina Larsdatter Rud fra Kindli i Ringsaker. De ble gift i 1893, med Severin Tandeeie og Even Sveen som forlovere. Irfølge folketellinger skal han være født i 1869.Da stemmer det ganske bra med ovenstående familie. Men helt sikre kan man jo ikke være?Dette med å forske selv vs. å få masse 'gratis' er jo alltid et poeng. Får man masse av andre, blir det igjen flere spor å jobbe videre fra :) Men man bør selvsagt ikke ta imot og bruke ting ukritisk.- Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ved vielsen 22/3-1893 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3564&idx_id=3564&uid=ny&idx_side=-234>Lenke) står det at Kristian Pedersen er født 1869 på 'Tandeeje' og sønn av 'Daglejer Peder Kristiansen'. Det står også at han er konfirmert i 'R.', som vel må være Ringsaker.Dåpen som er funnet, gjelder en Kristian Pedersen født 1869 på Tande med en Peder Kristiansen som far. Ut fra det som ellers er funnet om faren (FT1865), kan det passe at denne Peder Kristiansen tituleres dagleier i 1893 (det må bety at han ikke hadde fast arbeid, men nærmest tok jobber fra dag til dag eller oppdrag av kort varighet).Ved konfirmasjonen er også Tande nevnt som bosted (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvor Engen

Litt vanskelig å drive slektsforskning over en dårlig satelittlink, og ikke har jeg tid heller. Men her er omtrent det jeg har funnet om Peder Kristiansen. Jeg er aldeles ikke sikker på at det er samme mann hele tiden, men det stemmer noenlunde synes jeg:Ifølge FT1865 er han 38 år altså født 1827, og enkemann.I 1850 giftet en Peder Kristiansen (22 1/2 år) seg med Gønner Mikelsdatter?: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6013&idx_id=6013&uid=ny&idx_side=-362>LenkeDisse fikk datteren Maria i 1851: LenkeI FT1865 bor han på jahrenstuen og er enkemann, kona må altså ha dødd før det. Kan det være datteren som er tjenestepige her?: LenkeVed Kristian Pedersen dåp er det kommentert at det er hans andre leiermål og at det første var med Ingeborg Pedersdatter.Jeg fant han ikke i FT1875. Derimot kan datteren være budeie her: LenkeI FT1900 finner jeg Peder Kristiansen som bor sammen med sin datter Maria og forsørges av fattigvesenet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei ! Jo det ser ut til at det er rette aner du har funnet.Det stemmer alle funnene du har om Peder,han døde forøvrig hos sin datter i Sagen 20/12 1901. I tillegg til Maria som er min tipp-oldemor hadde Peder og Gønner barna Kristian f1854,Christopher f 1857 og Johanne f 1862.Gønner døde allerede i 1862. 1865 bor han som du sa i Jahrenstua sammen med sine foreldre 3 søsken og sønnen Christopher Du får si ifra hvor mye hjelp du vil ha videre, du kan godt svare på vili_4@msn.com.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.