Gå til innhold
Arkivverket

[#55263] Fru Fossens pensjonat Strømgaden 37, Bergen


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Er det noen som har opplysninger om Fru Fossens pensjonat i Strømgaden 37 i Bergen? Pensjonatet nevnes i 1897 og jeg skulle gjerne likt å vite litt mer.Hva slags pensjonat var dette, og hvem var eventuellt Fru Fossen?Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi ser at Strømgaden 37 i 1900 var kolonialhandel, og at det var utleie av husrom. Da var det frøken Eriksen som drev som 'Husbestyrer'.Jeg finner bare en fru Fossen (Johanne Jacobine Fossen, født Torbjørnsen) i Bergen i disse årene. Og hun giftet seg i 1899 med en tysk litograf Herman Oscar Dinkel. I 1900 er de å finne her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

En stor takk til dere begge :o)Ja, det ser ut til å ha vært endel tyske litografer i Bergen på dette tidspunktet.Jeg er ikke så godt kjent i Bergen, så det er godt med litt hjelp. Jeg var der en gang i 1965 eller 66, hvor jeg hadde en opptreden og bodde på hotell Norge. Riktig trivelig.Mvh hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

I boken 'Nygårdsgatens krønike II : Fra den katolske kirke til Strømgaten' av Jo Gjerstad finnes det på side 54 et bilde av Strømgaten 37 ca 1910. Der opplyses det at E.B. Sellevold drev en vin og kolonialhandel i huset. Thorstein Vange drev også et skomakerverksted der.Skal se om eg finner andre bilder - og får scanneren til å fungere igjen (for sent å ønske seg en ny til jul).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Terje :o)Ja, det kunne vært veldig kjekt med et fotografi av Strømgaten 37, om du får scanneren til å fungere igjen.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.