Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Leiv Skjerve

[#55270] Vestre Skostrede 6, Bergen i 1900

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Dette var Ragna Meeks adresse 26.mars 1900.Hun emigrerte 1 1902 til Minnesota.Kontrakt datert & forevist 5.3.1902. Var Vestre Skostrede et pensjonat ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, jeg finner denne damen i FT 1900 Lenke , kanskje hun har bodd hos henne?mvh Alexandra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leiv Skjerve

Takk til Alexandra.Ragna var f 1877.12.01 i Trondheim og det er rimelig å anta at hun fra før 28.mars 1900 bodde hos Marie Johannessen f 1834 i Trondheim, som levde av at holde logerende, til hun emigrerte i mars 1902.Hun fikk reisepenger fra sin mor 27.02.1902.Hun forlot følgelig Trondheim ca 22 år gmlEn kan jo spekulere, men jeg velger å sette strek her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nina Karlsen

1900-telling for 1301 Bergen [3. desember] Lille Markevei 28 Marie Huseby k b EL ug Kjolesyerske 1864 Halse Rom n s Ragna Olsen k b EL ug Tjenestepige 1877 t n s Berentine Mathisen k b EL ug Dampskibspige 1879 Tromsø n s Ragna Meegk k b EL ug Tjenestepige 1877 TrondhjemDa hun reiste fra Trondhjem i 1902 oppgav hun Deloraine, Minn. som reisemål, som mange andre samme avreisedato. Kan kanskje være Deloraine Manitoba, Canada. [url="http://www.town.deloraine.mb.ca/cim/71C185_274T8617.dhtm>LenkeFra Bygdebok for Lesja, B. 2: 'Svært mange lesjingar oppgav Deloraine som reisemål. Dette er ein liten by i staten Manitoba, om lag 50 km nord for Bottineau City, og berre halvparten så lagt frå grensa. Dei fleste lesjingane som reiste til Deloraine, fortsette nok vidare sørover til Bottineau-området.'LenkeI 1913 ankom hun Ellis Island med Celtic fra Liverpool. Da bodde hun i Minneapolis og oppga Miss Anna Meek, 5, Kensington Rd., Blackpool som nærmeste pårørende. Hun oppgir å ha bodd 10 år i Minnesota.First Name: Ragna Last Name: Meek Ethnicity: Norway, Scand. Last Place of Residence: Minneapolis, U.S.A. Date of Arrival: Apr 26, 1913 Age at Arrival: 34y Gender: F Marital Status: S Manifest Line Number: 0002

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leiv Skjerve

Takk til Nina for ny informasjon Ragnas søster, Gjertine Meek f 1867 i Volda, var eier av Selbu Sanatorium fra 18.mars 1899 Gjertine døde 24.februar 1900I dødsanonsen var nevnt søstrene Oline , som var gift, og Anne samt broren Johannes --ikke Ragna.Ragna var 22 år 1.desember 1899 og hun var muligens allerede da i Bergen26.mars 1900 bodde hun i Vestre Skostrede 6 i Bergrn 3,desember 1900 bodde hun i Lille Markveien 28, som tjenestepigeHun emmigrerte i 1902 til Minnesota.Du nevner at Ragna i 1913 returnerte til Minneapolis fra Liverpol etter besøk hos sin søster Anne. Dette var nytt for meg.I følge testamente fra hennes søster Anna Katrine Meek av 6.april 1937 er Ragna enearving og har da adresse:600 Hennipin Avenue Minneappalis U S AAnna var hjemme på besøk i 1936 og jeg hilste på henne i OsloRagna var hjemme på besøk like før siste krig og jeg hilste på henne i Trondheim

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.