Gå til innhold
Arkivverket

[#55273] Familie som flyttet fra Våle til Horten i 1854 - hvor ble de av?


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

I 1854 flyttet Anders Johannessen, kona Anne Marie Andersdatter og deres fem barn fra Våle i Vestfold til nabokommunen Horten.Lenke(Se helt til høyre, ørlite over midten på den lenkede siden.)Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å tyde nøyaktig hva som står, særlig hvor de kommer fra etc.Særlig skulle jeg gjerne visst hvor moren Anne Marie Andersdatter kommer fra - har ikke funnet henne døpt eller konfirmert noensteds.I senere kilder finner jeg lite til denne familien, eksempelvis har jeg ikke funnet dem i FT 1865. Jeg skulle gjerne visst mer om hvordan det gikk med foreldrene.Martine ble mor til Axel i Horten 13. desember 1869, og da var hun allerede gift med Ole Kristensen. Han var ungkar i Horten i FT 1865. De fikk flere barn senere, men jeg tror Axel var den eldste i flokken. Jeg har lett forgjeves etter bryllupet til Martine og Ole. Ole var født i Sande, og han kan ha oppholdt seg i Drammen, Strømsgodset eller andre steder i perioder.Her er mange løse tråder, kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Ja, der var de gift i Borre i 1866! Forloverne er brødre av hhv brudgom og brud. Jeg klarer ikke å tyde håndskrifta i den linja som er mellom navnene på brudgom og brud. Ole var snekker, men det er ikke det det står?Siden de ble gift i 1866, var kanskje ikke Axel f 1869 den eldste likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf kristensen

Mellom navnene mener jeg det står ung.&-Snedker, betyr ungkar og snekker. Så til Våle og utflyttede: De flyttet fra Holm gård (kolonne tv.) 14/2-1854. Det står videre Anders Johannesen, indflyttet fra Hof, f.13/1-13. hustru Anne Marie Andersdtr af Foden (kan være en gård i Fon/Ramnes?), 38 år, samt deres børn: Johan f.14/6-39, Martinn f.25/4-42, Andrine f.10/2-44, Ingeborg Marie f.14/12-47, Andrine f.5/12-50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Familien er nevnt i Våle bygdebok (s.1320) på en husmannsplass under Rød. Amalie døpt 1512 1850 i Våle, fattiglem på Jareteigen søndre i 1865, g.1877 i Horten med sjømann Nils Kristian Andersen f.1855 på Døvik i Våle. Broren Johan Andersen er kanskje den du finner i Horten i 1865. Jeg finner heller ikke foreldrene i 1865 - og antar at de derfor (begge?) er døde før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk til dere for god hjelp!Til Rolf (4): Takk for tyding. Det er Martine som er født i 1842. Hun var min tippoldemor. Holm gård antar jeg er i Våle, og jeg antar også at de var husmannsfolk der. Dette 'af Foden' har voldt meg litt hodebry - jeg aner ikke hvor Anne Marie kom fra.Til (5): Det pussige her er at Amalie, som søsteren Martine, også var min tippoldemor. Derfor er jeg 'dobbelt interessert' i å finne ut mer om denne familien.Til (6): Amalie og Nils Kristian har jeg funnet ut en del om. Han ble senere skipstømmermann, og familien flyttet rundt hele Oslofjorden, til Fredrikstad, Moss og Kristiania, før de flyttet tilbake til Horten. Bøssemager Johan har jeg også funnet i FT 1865 - senere dro han visstnok til sjøs, men det har jeg ingen dokumentasjon for. Søsteren Ingeborg bor vel samme sted som Johan i FT 1865. Andrine har jeg ikke funnet i noen FT.Fortsatt lurer jeg altså på fødselen til Anders Johannesen og Anne Marie Andersdatter, og særlig hva foreldrene deres het. Jeg lurer også på når og hvor de døde, og generelt hva som skjedde med dem etter at de flyttet til Horten i 1854. Jeg har heller ikke funnet konfirmasjonen til noen i denne familien, verken foreldre eller barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Johan født på Gunnestad,Martina på Åsenden,Andrine på Gunnestad,Ingeborg Marie og Amalie på Røds-eie. Foreldrene viet 0704 1839 i Våle - han 26 år Hoff (far Johannes Madsen),hun 24 fra Foden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk igjen for hjelp. Dette var visst en familie som flyttet mye rundt, jeg tar det som et tegn på at de var fattigfolk som ikke akkurat hadde noen slektsgård å drive.Så var det fødselen til Anne Marie Andersdatter. Hun skal iflg kirkeboka ved flyttinga være 38 år i 1854 (altså født i 1816) og 24 år ved bryllupet i 1839 (altså født i 1815). MINI for Ramnes angir en Anne Marie Andersdatter døpt i 1815:[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070424640023.jpg>LenkeSamme kilde oppgir en Anne Maria (?), datter av Anders, døpt i 1817:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Anne Maria f 1817 konfirmeres i Ramnes i 1832:LenkeDenne Anne Maria ser ut til å ha bodd i Wivelfoss (?) anneks, mens Anne Marie nevnt i (11) bodde i Foden anneks. Dette styrker meg i troen på at Anne MariE født 1815 er riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Minner om opplysningene i (4) og (9): Anders Johannessen sies å være INNFLYTTET FRA - ikke nødvendigvis født I Hof 1301 1813. Ved vielsen er farens navn oppgitt til Johannes MADSEN. Ingenting av dette stemmer med innholdet i lenken i (13). En titt i Hof bygdebok kan kanskje gi noe? Anne Marie sies å være AF Fodens = FRA Fons (anneks) - IKKE NØDVENDIGVIS født der! Stedsnavn kan både skrives og tydes forskjellig: Både Vivestad og Fon er (var) anneks til Ramnes (nå i Re kommune). Holtung ligger i Ramnes.Ramnes bygdebok bør også sjekkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk Jon Erik for valide kommentarer og lokalinformasjon! Det slo meg også i ettertid at farens etternavn ikke stemte, dessuten var fødselsdagen bare nesten identisk. Da får jeg håpe bygdebøkene kan gi svar, men min erfaring med (andre) bygdebøker er at husmannsfolk ofte ikke er særlig omfattende beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Oversettelsen i (4) har nok fått med seg litt for mye. Det står ikke at han var ungkar og snekker eller flyttet fra Holm gård. Det tilhører nok under innflyttede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg holder på med Holtung Søndre. Der er det en Anders Pedersen i 1801. Han er bare 4 på den tiden. Hans brir Paul har Holtung etterkommere i Horten i dag. Kan denne Anders være Anne Maries far? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk igjen for god hjelp! Anders døde altså av 'Beenværk', hva nå det kan ha vært. Gravlagt 17. mai. Pussig at han ved sin døde bodde i Horten, når familien fem år tidligere hadde flyttet fra Horten til Borre? Kanskje de hadde flyttet enda en gang.For øvrig legger jeg merke til at det var helt uvanlig stor andel barn på lista over døde i Horten rundt 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Til (23) : Du ser at kirkebøkene for Horten føres først fra 1855, og soknet ble formelt skilt ut fra Borre 10 år seinere. Familien er derfor ført innflyttet i Borre kirkebok i 1855 - mens bostedet altså er midt i byen. Særlig i denne 10-årsperioden,men også noen år seinere forekommer mange Hortensfolk i Borre's kirkebøker. Borre var altså det opprinnelige kirkesoknet, og omsluttet byen helt til kommunesammeslåingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Lokalkunnskap er viktig. Jon Erik: Er det din oppfatning at utflyttingen fra Våle til Horten i februar 1854 i (1) er lik innflyttingen til Borre (dvs Horten sentrum) i mars 1855 i (19)? Eller har de flyttet to ganger? Jeg strever som du forstår med hånskrifta i den første lenka i (19). Kan noen tyde den? Anders er Arbeidsmand paa ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.