Gå til innhold
Arkivverket

[#55280] Utflytting til Sverige - hva skjedde videre?


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Marie Gustava Kjøstelsdatter ble født 12. okt 1853 på Enger i Grue. Hennes foreldre er Kjøstel Christiansen og Johanne Olsdatter.I FT1865 er hun på plassen Mellem under Enger østre i Grue.I FT1875 finner jeg henne ikke i Grue eller noen andre steder med telling! Kanskje hun tjenestegjorde i Brandval eller Hof e.l. Kan noen hjelpe med dette?Hun flytter til det jeg tolker som Jekeleden / Jekeliden i Sverige. Attesten / utflytting 30. okt 1877 og er da bosatt på Rismoen under Enger østre. Lenke nr. 78 på høyre sideKan noen hjelpe meg med hvor dette ligger og hva som skjedde videre med henne?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Kjöstelsdotter Carlsson, Maria Gustava Hustru (gift kvinna)f. 12/10 1853 i Grue, Hedmark fylke, NorgeUtvandrad 18/4 1880 från Bjurberget, Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0221880024 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 19Emibas emigrationsakt: Södra Finnskoga S 1880 024Onormerade namnformer:Födelseland: Norge Karlsson, Carl Ägare (gift man)f. 13/3 1845 i Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 18/4 1880 från Bjurberget, Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0221880023 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 19Emibas emigrationsakt: Södra Finnskoga S 1880 023 Karlsson, Julius Hemmason (ogift man)f. 23/7 1879 i Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 18/4 1880 från Bjurberget, Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0221880025 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 19Emibas emigrationsakt: Södra Finnskoga S 1880 025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg fant dem her i 1880 Census:Household Record 1880 United States Census-------------------------------------------------------------------------------- Household: Name Relation Marital Status Gender Race Age Birthplace Occupation Father's Birthplace Mother's Birthplace Lars BERGQUIST Self M Male W 35 SWED SWED SWED Lisa BERGQUIST Wife M Female W 26 SWED SWED SWED ****** Det må være disse 3 nedenfor *********** Carl CARLSON Other M Male W 33 SWED Farm Laborer SWED SWED Maria G. CARLSON Other M Female W 26 NORW NORW NORW Julius G. CARLSON Other S Female W 9M SWED SWED NORWSource Information: Census Place Stockholm, Wright, Minnesota Family History Library Film 1254638 NA Film Number T9-0638 Page Number 466DNoen som vet videre hva som skjedde med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

I husforhøret som gjelder for 1876-1880 når de emigrerer til Amerika står også flg:1878 maj 20 äktenskapslysning, wigd 1878 18/10. Flytteattest nr 26 når de flytter til amerika. Maria Gustava bodde før de giftet seg på plassen Elgsjön. Det står da opplyst at hun kom fra Grue i 1877 med innfl.attest nr 29. Hun var da piga.Da maria gustava bodde på elgsjön, så bodde hun der sammen med systerdotter Karen Randine Kareliusdotter. Hun gifter seg den 25/4-1880. Sammen med sin mann reiser også hun til Amerika, til Minnesota. Minnestota fremkommer ikke som du ser på Emibas som jeg har kopiert litt info inn i fra, men det fremkommer i husforhøret.Post 836792Careliusdotter Tomasson, Karen Randine Hustru (gift kvinna)f. 14/8 1857 i Grue, Hedmark fylke, NorgeUtvandrad 25/4 1880 från Bjurberget, Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0221880032 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 29Emibas emigrationsakt: Södra Finnskoga S 1880 032Onormerade namnformer:Födelseland: NorgePost 836791Tomasson, Jan Hemmason (gift man)f. 10/8 1854Utvandrad 25/4 1880 från Bjurberget, Södra Finnskoga, Värmlands län (Värmland) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 29Emibas emigrationsakt: Södra Finnskoga S 1880 031Når det står at bilaga/ytterligere information finnes. Så betyr det at om du kontakter emigrantregisteret i Karlstad så har du mulighet til å få kjøpt kopier av de papirer som finnes der, og ofte er det flytteattesten.Hilsen Anne lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Om du lurer på noe mer om dette, så er det fint om du legger det inn på den debatten jeg ser Berit nevnte for deg i innlegg 2 her.Om det blir en del spørsmål igjen på nyåret, så er det lett å glemme uten å ville det, spørsmål som ikke ligger der. Da er det nemlig ikke alltid jeg følger så godt med på andre debatter.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for informasjonen Anne Lene og Hanne!Tar også hintet om overflytting av temaet, men jeg har også en agenda opp i mot hva som skjedde med dem i Minnesota - USA!Så fikk jeg også info om Karen Randine (kjempefint), som jeg nok hadde kommet tilbake til - dog noe senere!Når Karen Randine flytter ut / attest-dato fra Grue 16. jan 1880, så skal også hun til (D)jekeliden (se innlegg 1)!Er dette stedet det samme som Elgsjøn, som det refereres til i innlegg 7? Eller er det et sted i nærheten. Er dette langt fra Bjurberget?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen.Det spiller ingen rolle om vi tar det her heller da, så lenge det ikke er noe trafikk på min debatt. Blir det det så er det så lett å glemme selv om jeg ikke vil det. Da får du i såfall minne meg på det.Jeg var litt rask i innlegg 7, skulle bort nemlig, men det viktigste var med. det som ikkev ar med tar jeg her nå.Bjurberget og Elgsjön er begge plasser i Sødra finnskoga. Noe Djekeliden har jeg ikke funnet.Begge to kom fra Grue og til plassen Rickenberg u/ Elgsjön i Sødra Finnskoga, og er å finne i husforhør 1876-1880 side 95. Maria Gustava kom som jeg skrev 10/11-1877. Karen Randine kom senere 25/4-1880.I samme husforhør 1876-80 side 29 Bjurberget side 29 finner jeg:Svåg Carl Carlsson f 13/3-1845 S.Finnskogahustru Maria Gustava Kjöstesdotter 12/10-1853 Grueson Julius 23/7-1879 S.Finnskoga (som jeg glemte i innlegg 7)Her opplyses det at de gifet seg 18/10-78 og at Maria Gustava da kom til plassen 2/11-78 fra Elgsjön. Så at familien emigrerte til NOrd Amerika 18/4-1880. Når jeg ser nærmere etter, så reiste også de til Minnesota. Flytteattestene ar nr 25-26-27.Når det gjelder Karen Randine. Hennes mann var fra Svartberget/Långkarsknappen u/Bjurberget. Hans fam finnes i husforhør 1876-1880 side 29:Thomas henriksson f 1803hustru Maria Håkansdotter 12/12-10Son Jan 10/2-54dotter Cajsa 12/12-50Alle født i S.Finnskoga. Dette er altså foreldre og søster til Karen Randines mann.Karen Randine og jan giftet seg 25/4-1880 og emigrerte til Minnesota i 1880 attest 33.Ingen av jentene kom altså til noe plass Djekeliden. Husforhøren kan du få kopi av om du vil, men jeg får nok ikke sendt deg det i dag. Vil du ha de, så send meg en mail: alenehagen@hotmail.comHilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, Anne Lene!Vet noen noe om forfedrene og evt. søsken til Carl Karlsson - Marie Gustava's mann?Anne Lene, jeg har sendt deg mail - ref. innlegg 11.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

I Folkräkningen 1890 (http://www.foark.umu.se/folk/s/) er Djekneliden et sted i Södra Finnskoga. (Presten - kyrkoherde Wahlström - er en av de som bor der.)Et søk på %gru%nor% i 'Födelseförs'-boksen for Södra Finnskoga församling i Folkräkningen 1890 gir noen resultat; søk på %norg% noen flere. Hun kanskje kjente noen i Djekneliden og begynte med å dra dit?Godt nytt år! Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for den fine linken, Vibeke!Jeg var ikke klar over denne linken, så den blir fin å ha ved sjekking av flytting til/fra Sverige!Så ble også Djekneliden funnet!Noen som vet hvor i Minnesota Karen Randine og ektemann Jan Tomasson havnet og hva som skjedde senere med dem (innlegg 7)?Kommer det frem noen steder hvor disse 2 ekteparene dro fra for å komme til Minnesota? Var det fra Gøteborg?Godt nyttår til alle!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Her har jeg kanskje funnet noe vedr. innlegg 3 og noen av mine spørsmål i innlegg 4 og 12IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Sweden1. KARL CARLSSON Pedigree Male Christening: 21 MAR 1845 Sodra Finnskoga, Varmland, Sweden(Egen kommentar: Dette kan jo stemme bra med tidligere info. i (3) hvor han er født 13. mars 1845).Parents: Father: KARL OLSSON Mother: LISA ANDERSDR-------------------------FS-søk på Father: Karl Olsson, Mother: Lisa Andersdotter51. KARL CARLSSON - International Genealogical Index / SW Gender: Male Christening: 21 MAR 1845 Sodra Finnskoga, Varmland, Sweden Father: KARL OLSSON Mother: LISA ANDERSDR52. OLOF CARLSSON - International Genealogical Index / SW Gender: Male Christening: 06 SEP 1839 Sodra Finnskoga, Varmland, Sweden Father: CARL OLSSON Mother: LISA ANDERSDR58. MARTA CARLSSON - International Genealogical Index / SW Gender: Female Christening: 16 FEB 1843 Sodra Finnskoga, Varmland, Sweden Father: CARL OLOFSSON Mother: LISA ANDERSDR60. BRITA CARLSSON - International Genealogical Index / SW Gender: Female Christening: 18 APR 1841 Sodra Finnskoga, Varmland, Sweden Parents: Father: CARL OLOFSSON Mother: LISA ANDERSDRNr. 1 og 51 er samme mann og er vel da mannen til Maria Gustava Kjøstelsdatter!51 og 52 er vel garantert søsken, men så lurer jeg på 58 og 60 - er de også søsken til 51 og 52? Kan stemme bra med fødselsårene!Hvis så - hva er da korrekt navn på faren? Carl / Karl Olsson eller Olofsson?Takknemlig om noen kunne bekrefte / avkrefte søskenspørsmålene og gi korrekt navn på faren!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk til Anne Lene for kopier av husforhør samt info. om Karl's foreldre og søsken!Utfra denne info. så er de 4 barna, som jeg lurte på i innlegg 15, søsken med hverandre - faren heter Olsson til etternavn!Så nå gjenstår det om noen vet noe mer om deres flytting og opphold i USA bl.a. i Minnesota! Se spørsmål i tidligere innlegg i denne debatten! Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Jeg har nå lagt mine spørsmål vedr. utvandringen til USA og hva som skjedde videre der, inn i et nytt tema. LenkeEr det noen som har noe mer info. vedr. andre ting enn det som har kommet frem her i dette temaet - så tar jeg takknemlig i mot dette!Takk for all hjelpen så langt - spesiell takk til Anne Lene!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.