Gå til innhold
Arkivverket

[#55285] Ole Davidsen f 1814, til Amerika, når reiste dem?


Gjest Anne Sandbakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sandbakken

I flg mine opplysninger så reiste Ole Davidsen f. 1814, Kari Steffensdatter f. 1824, deres sønn Steffen f. 1848 og deres datter Marte Marie til USA. Jeg klarer ikke å finne informasjon om når dem reiste over.......og det er det jeg er litt ute etter.Familien kom fra Østre Toten.De bodde på Boyd, Minnesota om jeg har rette opplysninger.Kan noen hjelpe meg?Med hilsen Anne Sandbakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her er lenke til søkbare databaser over emigranter Lenke Men disse dro vel tidligere enn det som finnes i listene?Du kan forsøke kirkeboka for Østre Toten om familien er registrert i flyttelistene. Du finner skanna kirkebøker i menyen over her.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Du har kanskje funnet dem i 1865-tellingen? Her er familien på Årsbybakken i Østre Toten Lenke Utvandringen skjedde i hvert fall etter det.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Bra, Jon! Da kan du også bruke emigrant-databasene, Anne. Lenken ble visst feil. Finn emigranter her i databasevelgeren, det er 2 stk fra Kristiania.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Minnesota Territorial and State Census for 1885 i Lac Qui Parle county i Ten Mile Lake township finner vi følgende husholdning:Steffen Olson 35 - NorwayMaria Olson 34 - Wife - NorwayOle Olson 10 - NorwayLina Olson - 1 - MinnesotaOle Davidson - 70 - NorwayDette er vel helst den 70 år gamle Ole Davidsen (uten kone), sammen med sønnen Steffen Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Minnesota Territorial and State Census for 1895 i Lac Qui Parle county i Ten Mile Lake township finner vi atter Steffen Olson med kone og barn, og denne gangen tilhører en 64 år gammel Kari Steffensen familien.... (Ole Davidsen er ikke der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sandbakken

Tusen takk, alle sammen. I en annen telling finner jeg Kari, da uten Ole...i Amerika...Jeg skal søke nok en gang på når dem reiste jeg... De har reist en eller annen gang etter 1875....etter den tellingen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet jo at Ole Davidsen i 1885 var i Minnesota uten kona. Ikke rart: Kari Steffensdatter reiser over til Boyd, Minnesota i juli 1886 med datteren Julie og en liten gutt (som kanskje er Julies sønn?).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sandbakken

Det som er rart er at Kari reiser sammen med datteren Julie, men Julie giftet seg og ble i Norge.....det er min oldemor. Kanskje Julie kom tilbake igjen, for det stemmer at hun hadde en sønn som het Karl, en hun fikk i 1883. Hun giftet seg med Håken 19. juli 1886, men dette var litt fremmed for meg nå. Må nok samle litt informasjon og se hva som stemmer her... Karl reiste til Amerika da han ble voksen. Hun som skulle ha reist ifølge det jeg vet er hennes tvillingsøster Marte Marie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sandbakken

Ja, det tror jeg faktisk at hun og Karl gjorde, ettersom dem begge er registrert på folketellingen for 1900 hjemme i Norge.Da skal det bli spennende å se om jeg finner hennes tvillngsøster Marte Marie, når hun reiste, for hun vet jeg slo seg ned i USATusen hjertelig takk for denne hjelpen, nok en gang. :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Julie gifter seg på Toten 19. juli 1886, tre dager før hun drar til Amerika, er det vel ikke såååå underlig? Det var sikkert meninga at ektemannen skulle komme etter....Kildeinformasjon: Oppland fylke, Balke i Østre Toten, Ministerialbok nr. 7 (1881-1896), Ekteviede 1886, side 168. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sandbakken

Nei egentlig ikke, men hun har nok kommet fort hjem igjen, for 2. oktober 1886 fødte hun sin sønn Ole hjemme i Norge. Det hadde nok vært ganske riktig om mannen hennes hadde kommet etter, fordi hans foreldre skulle visstnok også ha reist til Amerika mange år tidligere. Det er mye man ikke vet og det er synd at de som visste mye om dette ikke lenger lever. Spennende er det uansett.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.