Gå til innhold
Arkivverket

[#55291] Hjelp med tyding av dødsårsak 1884


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei!Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hva lille Ejlif Konrad Adolf Nilsen (nr. 119) døde av? Oslo fylke, Paulus, Ministerialbok nr. 5 (1879-1889), Døde og begravede 1884, side 102. Permanent sidelenke: Lenke Jeg skjønner selv at det står 'Tussis convulsiva - bronchitis', altså kikhoste - bronkit, men så skjønner jeg ikke det siste ordet i parentesen; '(tidligere ...)'.Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei MariusIkke er jeg medesiner, men et raskt søk på google tror jeg kan gi et hint. Første linje i dødsårsaken ser ut til å kunne være Tussis convulsiva, som tydeligvis er latinsk for kikhoste. I andre linje står det så Bronckitis. Parentesen begynner nok med 'tidligere', men jeg klarer ikke å tyde hva som har vært tidligere.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Mon tro det står (tidligere nekrotisk). Kikhoste som førte til død kunne ha sårdannelse, henfall, destruksjon = nekrose av slimhinner og vev i strupehode, evt. store og også mindre bronchier. Guffen sykdom å dø av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Et forslag: (tidligere rakitisk) vil være logisk, barnet hadde altså engelsk syke som spedbarn, og har fått varig invaliditet som følge av dette; 'rakitisk' blir derfor en medvirkende dødsårsak. Det var ikke uvanlig med lungeproblemer hos disse pasientene som følge av deres misdannede brystkasser; på toppen av dette kunne da kikhoste bli en dødsårsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Tusen takk for hjelpen alle sammen!Jeg vet søsteren Else fortalte morten Mathilde sa sønnen hadde vært syk eller svak siden fødselen. Nå har jeg fått litt mer å spinne videre på.Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.