Gå til innhold
Arkivverket

[#55293] Anders Nielsen, Korsbøen,Modum f.1755-d.1797-g.m Ingeborg Halvorsdt.


Gjest Finn  H. Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn  H. Bakken

har fått god hjelp på arkivet tidligere og prøver igjen:Kan noen hjelpe med finne foreldere etc. til ovenenvte personer: gjelder min ane: Halvor Andersn f.15/7-1794 Gubberud,Modum gift 27/7-1828 med Kari Østendatter, Korsbøen - han døde 12/8-1883 - det er Halvors ovennenvte foreldre jeg håper på hjelp finne mer data og igjen deres foreldre etc.på.Har funnet Halvor døpt Snarum 15-6-1794 med foreldre Anders Nielsen, Korsbøneie og Ingeborg Halvorsdt.1801 telling for Modum under Korsbøen finner Ingeborg Halvorsdr. 36 år enke 1 gl. med barna Eli Hansdt.? og Berthe Andersdr. døpt 20/10-1796 samt Halvor 1794. Har ikke noe mer om Ingeborg.Funnet Anders Nielsen døpt 14/12-1755 og begr. 13/8-1797 Korsbøen 41 år.- noe sier meg at hans foreldre er Ole Nielsen,Kopperud og Ingeborg Pedersdt. Hovland - men får ikke dette helt til stemme. Derfor håper på videre hjelp for Anders og Ingeborg.mvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Anders Nielsen Korsbøen og Ingeborg Halvorsdatter Burud ble viet i Hole kirke 5 juni 1788 - fjerde par fra toppen side 196a [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8513&idx_id=8513&uid=ny&idx_side=-201>LenkeIngeborg ble døpt i samme kirke 2. s e påske 1765 - 21 april, nr 3 den dagen - side 212b. Far oppgitt som Halvor Enevoldsøn Burud LenkeIngeborg Halvorsdatter Burud ble konfirmert i samme kirke 3. s e påske 1781 - 3 mai Lenke nr 68 - side 249b.Ved dåp av bror til Ingeborg, Niels, i Hole kirke 21. s e Trin 1761 - 11 oktober, ble også oppgitt dato for introduksjon av barnets mor, Halvor Enevoldsens kone Eli Lenke side 194b.Dåp av førstefødte til Anders og Ingeborg, datteren Ellen døpt 16. s e Trin 1789 - 27 september med oppgitt fødselsdato 12 august (side 68) Lenke Dette er vel samme barn som feilaktig er oppgitt som Eli Hansd ved FT 1801 ? I 1805 ble en Eli Andersd KorsbøenEje konfirmert, 16 år gammel - nederst side 539 LenkeKan dette være Ingeborg som gifter seg på nytt ? Snarum kirke 1.påskedag 1810 - brudgommens navn var Enkemand Ole Iversen, nederst side 822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn  H. Bakken

Tusen takk til deg Kjell for mye fin info. Skal printe dette ut og sette sammen med mine aner frem til i dag. Her har jeg også mye fint for kunne jobbe videre bakover.Det jeg har bl. a. om Anders Nielson er sekundær stoff - family search - Ole Nielson Kopperud Eiker gift 27/10-1754 med Ingeborg Pedersen F. 25/12-1732 Hovland,Modum - Iflg.fam.search hadde de mange barn bl.a. Anders Nielson f. 14/12-1755. Har funnet denne dåp. Har ikke funnet noe skifte om Ole på Kopperud. Iflg. skifte 1766 for Hovland etter Peder Nielsen som var gift med Karen Knudsdt. hadde de bl.a. Ingeborg g.m.Ole Nielsen. Kan ikke se jeg har funnet noe skifte etter Anders Nielson.Noe kan en vel dra ut av dette sekundærstoff? Takknemlig hvis du kan finne noe mer og kanskje mer 'vettug' enn jeg har.mvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn  H. Bakken

regner (håper) noe mer stoff når 'dere' kommer så langt om ovenenvtne.Men, går tilbake til første avsnitt: Halvor Andersen gift med Kari Østensdatter 27/7-1828- ok - de fikk en sønn i 1828 som er min ane Andreas Halvorsen g.1851 m. Helene Olsdt.Jeg kommer også tilbake via en annen anevei til Halvor Andersen Korsbøn som fikk et uegte barn med Kiersti Hansdatter Korsbøn - døpt Anders 19.januar 1817 i Snarum kirke - født. 16/12-1816 -som ble gift med Marthe Kistine Larsdt. 1836 - Anders døde 1836. Kan noen bekrefte om det er den samme Halvor Andersen i disse to tilfeller.mvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.