Gå til innhold
Arkivverket

[#55301] Hedmark. Åsnes. Knut Olsen Strætdammen g.m. Lisabet Olsdtr. i 1853


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Hei Kjell-Arne!Her er det sol i dag og helt snøfritt. Håper du har hatt en fin jul i Bergen.Finner en sønn Knut født 1824 (antakelig død som liten) [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=27975863&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke, jf. skannet kirkebok for Hof (nr. 48) Lenke og en datter Marthea, født 1832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei Ja idag er det sol og snøfritt. Igår regn. Men sånn er nå Bergen.Finner en Føderådskone Inger Iversdtr f 1797. d. 21.12 1872. Da har hun oppholdsted, Strætdammen.Lenke Men ikke ført noe fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ole Eriksen d 14.4.1870 på Strætdammen, men han er oppført som føderådsENKEMANN? Født i 29.9.1793.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4994&idx_id=4994&uid=ny&idx_side=-186>LenkeTrenger jo ikke være riktige verken han eller Inger i innlegg nr. 28-29. Men siden sønnen Knud og Lisbet har opphold på Strætdammen når de gifter seg og får barni 1852?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ole og Inger får barnet Olia utenfor ekteskap 1820, sjå merknad til høgre:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9161&idx_id=9161&uid=ny&idx_side=-57>LenkeJeg finner ingen vielse på Ole og Inger i Hof. Men de er ikke det første paret vielsen mangler på rundt 1815-30 i Hof. Men de de kan jo være gift annet sted.Inger skal være født i Våler, og da finnes det bare en kandidat blant døpte, datter av Jens Iversen Holtekjølen (nest nederst side 83:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

TakkDu er til stor hjelp.Ole og Inger som dør på Strætdammen.Innlegg 28 og 30.Kan du bekrefte eller avkrefte at de er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Jens Iverssen Holtekjølen som far, da skulle jo hun heter Inger Jensdtr.???Jeg synes det står Iver Iverssen og Helene ??Knudsdtr??.Enig med meg i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ser jeg forvekslet fornavn og farsnavn. Det skal være Iver Jensen (som det også står i Kb). Moras navn er Malene Kieldsd.Har ingen innvendinger mot Ole og Inger som døde på Strætdammen. Det virker i det minste greitt selv om opplysningen om Ole som enkemann ikke ser ut til å stemme. Men lite trolig at det skulle være to Inger Iversdøtre på Strætdammen, og begge på samme alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

TakkDa er nok dette Iver Jensen 34, og Malene Kieldsdtr. 33.FT 1801 Lenke med barnaChristian 2, Marte 7, Ingebor(Inger?) 5, Kjersti 3.Og hans foreldre under der.Jens Iversen 56 og Marte Andersdtr. 66 og søster Marte Jensdtr 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takker alle for gode innspill og opplysninger.Kom et godt stykke vider med mor til Knut,Inger Iversdtr.Klarer vi å finne anene til faren Ole Eriksen Lille Sjølie, F.ca 1793. Må jo finnes på FT 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det er nok de rette du har 1801.Men barna hører til to ekteskap. Iver Jensen og Kersti Bergersdatter Ranum ble gift 14.01.1791. I det ekteskapet ble Marte født 1792 på Holtet. Kersti død 16.11.1794 på Holtekjølen - 29 år gammel.Iver g. 2. g. 26.03.1795 m. Malene Kjellsdatter Kvernhaugen. Fra det ekteskapet Inger f. 1795 Holtekjølen, Kersti f. 1797 Ranum, Christian f. 1799 Ranum.Om bostedene her kan sies at Kvernhaugen er flere bruk og ligger på grensa mellom Våler og Åsnes. Man finner derfor Kvernhaugen på begge sider.Iver Jensen bodde på Holtet, som i dag kalles Nilsrud. Plassen ble utskilt fra Holtekjølen og på denne tida var det vanlig at navnet på opprinnelsesgarden ble brukt. Flere bruk kalt Ranum ble også utskilt fra Holtekjølen, og disse lå rundt Holtet, slik at Holtet også kan ha blitt kalt et Ranum-bruk.Men når det gjelder Holtet, er det ingen tvil om at det kom fra Holtekjølen. I dag kjenner ingen navnet Holtet, bare Nilsrud.Notat fra Panteboka for Solør-Odal: 1791 - Pb. SO 4 fol. 152b - Jens Iversen på plassen Holtet under nedre Holtekiølen selger til hans eldste sønn Iver Jensen 1/2 skinn i Holtet. Jens forbeholder seg halvdelen i denne halve plassen så lenge han finner det for godt og inntil han med hustru inngir seg til føderåd hos sønnen. Solgt for 67 rdl. Sønnen betalt farens obligasjon til avgangne Ole Halvorsen Opsahl. Birke 14. november 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

KjempeflottJeg har ikke holdt på så lenge med slektsleting, så det er alltid godt å få bekreftet det jeg eller andre finner for meg.Mvh Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det er nok den rette, men hun heter fremdeles Malene.Når det gjelder Ole Eriksen har jeg ingen forslag, annet enn at du bør sjekke Magne Skrede: Åsnesboka (2 bind) under vesle Sjøli. Ei litt rotete bok, men har en del opplysninger fra f. eks. skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ja hun heter nok det. begynner å bli litt ukonsentrert.Får ta meg en tur på biblioteket å sjekke opp han.Du får ha takk for hjelpen og det gjelder de andre også som har medvirket.Mvh Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg fikk boka: 'Faldaasen Skole-, bruks- og bosetningshistorie gjennom 250 år.' i julegave. Der finner jeg at Berte Olsdatter og Ole Larsen bodde i Fallåsen før de flyttet til Flisstranda. Berte var født i Fallåsen i 1794 og det står mye om hennes slekt i boka. Ole Larsen er også her av ukjent opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.