Gå til innhold
Arkivverket

[#55305] Samer i 1801 og 1865 -tellinga


Gjest Håkon Hermanstrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Hermanstrand

I et hovedfagsarbeid i historie ved NTNU i 2005 fant jeg store lakuner i 1801 -tellinga for den samiske befolkninga i Nord - Trøndelag og Bindal i Nordland (tellerne har ikke tatt dem med). I tillegg er det flere feil knytta til de innførslene som finnes. Det kan hende at 2/3 av den samiske befolkninga ble utelatt.I 1865-tellinga er det gjort rettinger og anmerkninger mht. samer som ikke jeg finner i digitalversjonen.Jeg kan bidra til mer detaljert informasjon hvis nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Slike observasjoner er selvsagt viktige for dem som skal bruke 1801-tellingen, så vi vil gjerne ha informasjon for utlegging som tekst i tilknytning til de utlagte tellingene. Så en lenke til publisert hovedfagsoppgave på nett, eller eventuelt til en artikkel, ville selvsagt være kjærkommen. Alternativt kan vi tilby deg plass for publisering av en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.