Gå til innhold
Arkivverket

[#55307] Johan Børresen og Kristine Halvorsdatter Kampen Oslo


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Kristine Halvorsdatter var halvsøster til min oldefar. Hun var født i Spydeberg og døpt 29 okt 1839 i Hovin kirke, Foreldre Halvor Thoresen og Inger Christensdtr Ligoth.Hun var gift med Johan Børresen som var vognmann og bodde på Kampen i Oslo. De hadde barna Oskar, Fredrik og Hanna.Jeg klarer ikke finne dem verken i folketelling 1875 eller 1900. Jeg finner i 1900 en Oskar Børresen f 1875 i Brinkensgt 29 og en Fredrik Børresen f 1879 i Brinkensgt 23. Begger er Arbeidsvognmann. Noen som passer med Hanna finner jeg ikke.Scannede kirkebøker for Kampen begynner i 1880. Jeg har prøvd å lete på Grønland i 1875 og 1876 etter Oskar, men vet ikke om det er riktig sted å lete. Vet heller ikke når foreldrene giftet seg og når de døde. Folketelling for 1875 mangler i digitalisert utgave for de fleste steder i Østfold bl.annet Spydeberg. Kristine kan ha vært i hjembygda i 1875. Jeg vet at det finnes adressebøker for Oslo for flere av disse årene. Er det noen som har tilgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna er enke i 1892, når hun får en sønn, Oskar Fredrik, utenfor ekteskap. Da bor Hanna i Aurskogsgata 10.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 5 (1890-1902), Fødte og døpte 1892, side 52. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5797&idx_id=5797&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-53>LenkeHun bor samme sted i folketellinga 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Her var jammen mye info på kort tid. Jeg har lett etter Johan Børresen, men han het altså Kristian. en Johan Børresen vognmand er fadder til både Hanna, Oskar og Fredrik, kanskje det da er onkelen? Ser ut til at Julie døde kort etter fødsel, derfor jeg ikke har hørt om henne fra familien Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Her fant jeg første giftermål til Hanna 24 februar 1889 med Peter Georg Karlsen Lenke Ved neste giftermål 5 apr 1896 står det både i lysnigsprotokollen og ved giftermål at mannen heter Nils Fredrik Nilsen og at hans far heter Nils Nilsen. Ved fødsel av barn Karl 8 juli 1898 står det Nils Fredrik Pedersen og det samme ved foketellingen i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har nå funnet at Oskar Adolf f 28 sept 1875 giftet seg 18/4 1897 med Olga Gulbrandsen fra Stange og de fikk i tillegg til sønnen Erling som er nevnt i folketellingen, en sønn Rolf Einar 22/11 1901. De bor da fortsatt i Brinkengt 29. Jeg har ikke funnet flere barn. Lurer på om det ut fra adressebøker eller folketelling 1917 er mulig å finne ut om de fikk flere barn. Broren Fredrik August f 26 des 1879 var ugift i folketellingen 1900. Bodde da i Brinkengt 23 på Kampen. I 1913 er han forlover for sin nevø Oskar Fredrik. Han bor da i Hølandsgt 8. Jeg har ikke funnet noe giftermål eller barn. Finnes det noen opplysninger i adressbøker eller folketelling om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.