Gå til innhold
Arkivverket

[#55308] Oppslag i bygdebok for Seljord


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sørbø

Hei! I bygdeboka for Seljord 'Seljord V Ættesoge for Flatdal og Åmotsdal står det hvem som har vær eiere/drivere av de forskjellige gårdene og husmannsplasser. På gården Vasbak står ikke Halvor Evensen oppført. Men moren hans er født der. Anne Aslaksdatter født 1825. Halvor Evensen ble etter det jeg kan se fra kirkebok for Seljord født. 1.okt 1854. Halvor Evensens far Eivind (Even) Halvorson var født på Dalan. Han var bror til min tippoldefar. Er dette din slekt også, så er jeg veldig interessert i kontakt.I nevnte bygdebok står Halvor Evensen oppført under gården Nystaul (Vale-Nystaul) der han bodde med mor, far og søsteren Margit. Men ingen av disse står oppført med noen ektefelle, eller hvor de flyttet senere. Jeg har også et hefte skrevet om Eivind(Even) Halvorsons slekt, og det står ikke noe mer om Halvor og Margit der heller. Fant heller ikke noe på FS.De gamle bygdebøkene for Seljord har ikke jeg så der har jeg ikke fått sjekka.HilsenSolveig Sørbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Bygdebok for Bø i Telemark. Har du den?LenkeKan du isåfall sjå om det står kven denne Halvor giftar seg med? Kanskje det er han som giftar seg med Ingeborg Bjørnsdtr?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

På side 347 i Band II av Bøsoga omtales den nye ætta på Ånto. Det skrives at Eivind(Even) Halvorsen tok over her ca 1860. Vi finner at eldstesønn var Halvor, men i motsetning til hans søsken omtales ikke hvor han blev av. Garden Ånto har ikke vært bebodd etter Eivind. Kan nok bli vrien å finne ut av denne.MEN denne Halvor Evensen som vises til i innlegg 6 er i følge Bøsoga født 21.9.1854 altså ikke som sagt 1.10.1854 som oppgitt i innlegg 3.. forsåvidt ikke innlegg 3 henviser til dåp.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei, takk for svar :-) Den Halvor i innlegg (3) er ikkje den samme som i (6).Eg prøver å finna den 'rette' Halvor, altså kven som gifta seg med Ingeborg Bjørnsdtr., det er spørsmålet :-)Grunnen til at eg no prøver meg med denne, er at eg fann dette dødsfallet. Og sidan eg veit at han budde i Skien, og var 'graastensmurer' då fleire av barna vart fødd, så tenkte eg at det kunne vera denne. Hadde eg berre funne giftarmålet!! Lenke Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.