Gå til innhold
Arkivverket

[#55311] Else Sophia Buchhoff ble med barn i Kvæfjord, og fødte i Borgund


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Legger inn denne, da jeg tror andre kan ha glede av den:Borgun 6 mai 1742:Døpt et uekte drengebarn kaldet Owe Christopher. Moderens navn er Else Sophia Buchhoff, fra Bergen som ligger i barsel hos Jacob Lorch i Aalesund. Barnet avlet uti Zvæfjord i Nordland amt. Barnefar Hans Isachsen Røeg.Jeg har ikke tatt med alt. Se linken, nr. 2 første side:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Stormoen

Hei Gry!Prøvde å tyde resten av teksten i lenken, men måtte gi opp. Har du resten av 'oversettelsen' og kunne du poste den? (Altså kun nr. 2 1ste side) Takknemlig hvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

'Tiisdagen d 6 Maii døbt et uægte Drengebarn, som blev kaldet Owee Christopher. Moderens navn er Else Sophia Buchhoff fra Bergen, som ligger i Barsel-seng hos Jacob Lorch i Aalesund, men bekiender sig at være bleven besvangret udi Qvæfiords (ikke Zvæfjord) Præstegaard i Norlands Amt af en ung Person fra Tronhiem, som næstafvigte Aars Sommer opholdte sig i bem.te Norlands Amt, hvis Navn er Hans Isachsøn Røeg. Fadderne til Barnet vare: Jacob Lorch, J: Conrad Sahn en Tysk Gesel fra Bergen, Lorentz Lobes fra Trondhiem, da i Tieneste hos Sr. Ohr paa Molde, Visit. Henr. Botners Hustrue, Engel Maria bar ham. Dem: Anne Maria Ibsen.'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Else,Så flott at du greide å tyde resten av teksten, noe jeg hadde problemer med.I går så jeg gjennom Ørlandet, og der var også endel som var blitt besvangret i Nordland. Kan hende er det noen som leter etter disse også. Der var utrolig mange uektefødte barn.Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.