Gå til innhold
Arkivverket

[#55314] En romjulsnøtt fra Sørlandet(fam. Rosenvold)


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Slakter Lauritz Lauritzen Rosenvold, levde i Christiania ca, 1621-1689. Han finner jeg gift med en kvinne med navnet Annichen Jørgensdatter Melchior død trolig 1722.Jeg er veldig interesert i å finne ut hvilken/hvem Jørgen som var hennes far. Jeg finner flere slekter på 1600 med navnet Melchior, trolig må de ha kommet fra Danmark. Alle tips mottas med takk i denne romjulen.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Lauritz Lauritzen Rosenvold var visstnok også militær med kapteinrang i infanteriet. Han var nylig enkemann da han ble gift (i 1684?) med Annichen Jørgensdtr Melchior, trolig mye yngre. Minst fire barn i første ekteskap og et i andre. Etter LLRs bortgang 20/11-1689 på Morstuen i Østre Aker, ble AJM gift II) med Anders Pedersen Flor i 1698. Hun døde på Joerbroen, Stubberud i 1722.LLR og ukjent første hustrus barn: Malene gm løytnant Bertel Kistrup. Lars. Jonas -1721 (offiser i hæren) gm C.J. (ukjent). Anne Kristine 1683-1772 gm Anders Knutsen Mørch, Larvik. LLR og AJMs barn: Sophie Magdalene f. 1685 gm Nicolai Rasmussen Thoer, bosatt N. Lindeberg gård, Aker (som LLR kjøpte i 1679, skjøte finnes på RA). Skifte på mange sider etter LLR 21/1-1690 finnes på RA. Familie i Danmark nevnes der, men ikke ved navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk Jarl. Vet du hvor Joerbroen, Stubberud er? Det er dette Jørgen-navnet jeg er ute etter. Der finnes jo flere slekter i Norge, med navnet Melchior på 1600-1700 tallet, men jeg finner ingen Jørgen.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for stedsangivelsen Jarl.Jeg har registrert at navnet Melchior finnes flere steder i Norge både på 1600 og 1700 tallet. Dette ser jo ut til å være en Jørgensdatter Melchior muligens fra Østlandet, kansje vanskelig å stadfeste sikkert. Jeg har funnet endel slekter med dette navnet på nettet, men jeg ser ingen som jeg kan knytte opp til denne Annikchen.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.