Gå til innhold
Arkivverket

[#55319] Hvem var egentlig moren til Marthe (Anne) Malene Torbjørnsdtr. f.ca 1826


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Hvem var egentlig moren til Marthe (Anne)Malene Torbjørnsdtr f. i Bergen ca 1826. Vi finner en dåp i Domkirken den 16. april hvor Anne Gurine Andreasdtr (Gundersdtr) døper et barn hun har fått med Torbjørn Olsen. Jeg har hele tiden gått ut i fra at dette var den rette Marthe (Anne) Malene, men nå tyder ting på at moren Anne Gurine ikke var den Anne Gurine som jeg har tatt utgangspunkt i. Så hvem var denne Anne Gurine som døpte datteren sin i Domkirken den 16. april 1827? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg slår meg ikke helt til ro med at Anne Gurine Andreasdtr/Gundersdtr. var moren til Marthe Malene. (Marthe Malene (gift med Lars A. Andersen Marøen).Marthe Malene bruker navna Marthe og Anne som første del av fornavnet om en annen fra tid til annen. Om dette skuldes en skrivefeil eller hva som er årsaken vet jeg ikke. Min mormor ble i allefall oppkalt etter henne og hun het Anna Magalena. Så om hun selv brukte Anne eller ikke er ikke godt å si.Det viktigste for meg er å finne ut hvem moren til Marhe Malene egentlig var.Har vi funnet den rette moren eller ikke? Det gjenstår å bevise? Eller er det i det heletatt mulig å finne ut av? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er jo helt tydelig at Marthe Malene Torbjörnsdtr er födt i april 1827 og döpt 16/4-1827. Hun er den eneste med det navnet rundt om 1826. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8650&idx_id=8650&uid=ny&idx_side=-175>LenkeForeldra synest og å være greie: Ungkar Torbjörn Olsen og pige Anna Gurine Andreasdtr. Hennes bosted og fadderne til barnet synest jeg er bevis nok på at hun ikke er en Gundersdtr opprinnelig, da burde hun vel være nevnt i 'morens' skifte.Jeg for min del tror du har feil mor til henne når du mener hun er den Anna Gurine Gundersdtr dere omtaler i den andre lenken (det er så mange forskjellige 'tråder' om henne at det er vanskelig å ha full oversikt)Merkelig nok gifter en Anne Gurine Andersdtr seg i Bergen i 1825 med en Christbinius Arnesen (hörest ikke så vanlig ut som navn, det skal vel heller være Chrispinus:Lenke) LenkeMen denne Chrispinus Arnesen dör ikke för i 1858 (dessverre): LenkeHer er dåpen til denne Anna Gurine Andersdtr i 1799: Lenke Her er ekteskapet i kirkeboka: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg synes at din konklusjon er veldig interssan og kanskje dette er den rette moren til Marthe (Anne) Malene? Håper at det lar seg gjøre å få stadfeste at dette er den rette Anne(a) Gurine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Den Anne Gurine som ble født Gundersdtr., og som senere blir omtalt som Anne Gurine Andreasdtr. (Gjerding). Er det tvilsamt er mor til Marthe (Anne) Malene Thorbjørsdtr. fordi hun står ikke nevnt i moren sittskifte. Hun er ikke nevn der i det hele tatt, så da er det kanskje ikke noe slektsforhold likevel.Da er det mest mulig ganske sikkert at denne dama som blir nevnt som døper barnet sitt 16. april 1826 ikke være den Anne Gurine som jeg hele tiden har trodd var den rette moren.Så da gjenstår det å finne ut om du har rett i det du har funnet Kjellaug. Jeg takker for alle innspel. Det er viktig at vi snur hver eneste stein. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da Marthe Malene giftet seg med Lars A. Andersen stod det at hun ble født i 1826 og ikke 1827. Kan hele løsningen ligge her. At hun ble født et år før og at den dåpen som vi finner i April i 1827 ikke er den Marhe Malene som gifter seg med Marthe Malene og at denne Anne Gurine er heller den som ble født i 1799 (innlegg 3). Kanskje hun ikke ble døpt i Domkirken heller? Kanskje det står noe om fødsels mnd står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ved dödsfallet er hun 44 år og det vil si ca 1825/26.Men her står det jo Anne Malene, er det sikkert at det er samme person? Marthe og Anne er jo ikke akkurat samme navn!!På DA kan du söke for dåp i Bergen i alle kirker på det tidspunktet Lenke og den Marthe Malene som ble funnet var den eneste Torbjörnsdtr i det tidsrommet.Det er to andre med far Torbjörn, men den ene er födt i 1819 og den andre i 1839.Det er ingen Anna/e Malene/magdalene osv. med far Torbjörn heller. Så Anna er vel feilskrevet da hun döde??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her kan en se at Marthe og Anne blir brukt om en annen på en og samme person. Så, hva som er helt korrekt er ikke godt å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan nok være en skrivefeil? Jeg er likevel i tvil om vi har funnet den rette moren? Kan vi fastslå at Anne Gurine var datter til Gunder? Var det tilfeldig at hun havnet på Vertshuset på Nøstet, eller hadde hun jobb der.Med den bakgrunnen hun hadde skulle man anta at hun ikke skulle vanke der og det merkelige er at ingen av fadrene var verken i hennes familie eller av farens familie. Da denne Anne Gurine døde var heller ikke Anne (Marte) Malene nevnt? Ville det ikke være naturlig at hun ble skrevet i skiftet etter moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da frk. Torbiørnsdtr. ble konfirmert i Manger i 1842 het moren også Anne Malene, men hva som var hennes etternavn vises ikke. Men faren var Thobiørn Olsen. Lenke Kanskje noe av dette kan vise oss vei til hvem moren egentlig var og hva datteren egentlig het. Het hun Anne Malene eller het hun Marthe Malene. Min mormor skulle vist nok ha blitt oppkalt etter henne, men mormor het Anna Magdalena.Kanskje tyder alt på at hun egentlig het Anne Malene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da det første barnet blir født kaller hun seg bare for Malene. LenkeJeg tenkte at faddrene kunne henlede meg til noe, men jeg finner ingen fra moren sin side. Jeg har kikket på flere dåper uten at jeg kommer nærmere noen løsning på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, men som du ser så er det veldig rot med navnene. Noen ganger heter mora Anne Gurine og noen ganger Anne Malene. Noen ganger heter moren Andreasdtr og andre ganger Gundersdtr. Dersom det er denne dama som er mora, ville nok det korrekte navnet være Gundersdtr. Hun blir kanskje kalt for Andreasdtr fordi stefaren het Andreas?Det spørsmålet jeg stiller meg er om dette er den samme som gifter seg i Manger den 22. juni 1846 eller om det er en person som blir forvekslet med henne fordi det er en del rot med navna i kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.