Gå til innhold
Arkivverket

[#55320] Dåp Ingeborg Haagensdtr. f. 1760 + notat Hybert Hybertsen Grønning 1760 (St.bygd


Gjest Guri D. Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri D. Brekke

Noen som kan hjelpe med tyding av skrift i Stadsbygd minist. av 1760?Side 143: dåp 26. august,Håagen og Beritte Årjungens?? datter Ingeborg. Navn på faddere tyder jeg til Jens, Håagen, Lisbet, Else og Rannie, men klarer ikke det som står etter navnene deres. LenkeNederst på side 143 står det noe om sergiant Hybert Hybertsen Grønning. Er det mulig å forstå det? (Han er født i 1726 i Stadsbygd).Er takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Jeg tror ikke det er 26. august, jeg tror det er bare løpenummeret som er 26. Lenger ned på siden er 4de augus.Jeg tror det står Haagen og Beritte Esviigen D. Datter Ingeborg. Test: Jens Nøste, Haagen Prøyss??, Lisbet Nøste, Else Dyren Dalh, Rannie Røyen.-----------------dn 4de augus Trolov ved H. Kirken Johan Casper Holst med Beritte Pedersd Hielmen S??? Sergiant Hybert Hybert Grønning. (han var vel forlover han da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Takk skal du ha Charlotte. Ser på telling for 1801 at det er en gård med navn Esvig i Stadsbygd. Finner også navnene Nøst og Dyrendal.Jeg vet at Ingeborg skrev seg for Størdalsbogen da hun konfoirmerte seg, men vet ingen ting om hennes opphav. Derfor kan dette være et skritt i den retning.Aha.... så Hybert Grønning var forlover for de over. Trodde det var det som står under, som hørte til hans navn. Men hva kan stå forann sergiant??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Fra Lensvikboka s 281, Størdalsbogen.Størdalsbogen er en gammel boplass. I 1768 bodde der en mann ved navn Hågen og hans hustru het Beret. Deres barn var: 1) Ingeborg Hågensdatter f 1760, gift med Ole Larsen Selbekk. 2) Ole Hågensen f 1768, første gang gift med enke Ingeborg Haftorsdatter Størdal. Han ble andre gang gift med Anne Pedersdatter Vigen i 1802.Jeg finner også disse barna ved søk på FS: Jon døpt 21 jan 1759 Stadsbygd, Anders døpt 25 mars 1762 Stadsbygd, Marit døpt 2 feb 1765 Stadsbygd.Ole er døpt 6 jan 1768 Stadsbygd, og familien hadde da flyttet til Størdalsbugen.En Haagen Jonsen og Beret Andersdatter blir viet 2 juli 1758 Stadsbygd.Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Flott Aud. Dette er nok foreldrene til Ingeborg. Det står i kirkeboka Haagen Jonsen Esvigen og det stemmer med dåpsinnførselen til Ingeborg. Jeg skal se om jeg finner de andre barna du nevner.Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.