Gå til innhold
Arkivverket

[#55321] Johannes Eliassen Mosem Brønnøy


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Johannes Eliassen finner jeg i skifte Mosem 1837 med barna Lars, Elias og Ane. Etter sønnen Lars står at mora var Kjersten Svendsdatter (hun mor også til de øvrige barna ?)Kjenner noen til opphavet til Johannes og Kjersten ?Jeg nevner at jeg finner en Johannes Eliassen i 1801 på Brødløs i Vevelstad, gift Marit Larsdatter, med navn på barn som passer. se LenkeDenne Johannes Eliassen er for øvrig såvidt omtalt i 'Vevelstad II' (Arnt O. Åsvang) på side 64, hvor det bl a står at sønnen Lars født 1795 giftet seg med Else Andersdatter og overtok husmannsplasen Ravntua.Kan det være noen sammenheng her ?Mvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Margaret Miller

Johannes Eliassen g. 1795 Tjøtta, Marit Larsdtr. Fra militaer rulle 1835 i Brønnøy var han f. Brøløs og 60 aar. Han kan vaere f. 1760, sønn av Elias Pedersen og Lisbet Larsdtr. Tjøtta. Marit var mor til barna. Hun d. 1829 Brøløs. Barna: Lars Johan f. 1795, Anne f. 1798 og Elias Johan f. 1800. Johannes g. II 1831 Kirsten Marie Johanna Svendsdtr. trolig f. 1788 Vega. Ingen barn sammen. Johannes d. 1837 Mosheim Brø., Kirsten d. 1836. Hva kan du si meg om barna Lars Johan og Anne? Sier Arnt Aasvang mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Takk for opplysningene.Lars Johan Johannessen ble gift 1823 i Alstahaug kirke med Else Andersdatter født ca 1799. De hadde sønnen Johan Mathias født 14.mars 1826 på Brødløs. Vet ikke noe om ham eller eventuelle søsken.Anne - søster til Lars Johan - har jeg heller ikke opplysninger om.Arnt Åsvang skriver ikke noe mer om denne familien enn det jeg allerede har nevnt.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Lars Johan g. 1823 Vevelstad. Bosted var Brøløs hvor Lars d. 1845. Anne hadde 2 uekte at jeg vet om. Prestenskopibok 'proves' at barna er hennes: Carl Johan Martinus Jensen f. 1830 d. 1851 Varholmen Brø. Far var Jens Christian Christensen Varholmen (1806-1887 g. 1836. Bosted Varholmen) og Nikoline Johanna Nilsdtr. f. 1833 Mosheim d. 1834 Salhus. Far var gift mann Nils Johan Amundsen av Bergen. Anne kan vaere d. 1853 paa Tilremsjøen ug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.